CurSe Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Økonomi og administrasjon Sliter litt med å finne ut hva jeg skal søke til høsten for nå føler jeg at dette blir siste sjanse før jeg ender opp med en eller annen "tullejobb" resten av livet. Hadde egentlig tenkt til å søke Informatikk eller Datasikkerhet, men etter at jeg så dette studiet ble jeg plutselig veldig usikker. Data er jo greit nok å holde på med, men når jeg tenker etter så er det mest bare morsomt når det er lek&morro inne i bildet. Husker fra IKT-Driftsfag at jeg ikke var noe særlig glad i databaser og annet "tørt" stoff. Uansett, noen som kunne tenke seg å si noen ord om Økonomi og administrasjon? Lett å få seg jobb etterpå eller andre ting som er verdt å nevne? Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) jeg går på skole med økonomi og administrasjon nå, du lærer ganske mye, blant annet å sette opp budsjetter, regne ut priser o.l. Administrasjon har en del med ledelse å gjøre, så du kan lære hvordan du kan bli en god bedriftsleder. Du lærer også hva slags sjanser som står på spill, for eksempel å regne ut om en bedrift burde ta en avtale eller ikke. Du kan få en god del jobber hvis du har gått her. for eksempel regnskapsfører, lederstillinger, sånne ting. Endret 12. april 2009 av Perrern Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hvis du skal drive med regnskap må du studere revisjon. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Hvis du skal drive med regnskap må du studere revisjon. Må du det? vi har fått vite at vi kan jobbe med regnskap når vi er ferdig her, vi jobber jo faktisk en god del med regnskap. Men hva mener du med regnskap? mener du alt som har med penger og regneark å gjøre, eller tenke du bare på det å plotte inn kostnader og å regne ut balanser, egenkapital og gjeld o.l. Endret 12. april 2009 av Perrern Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Du kan da fint jobbe med internrevisjon uten å være revisor, hvis du velger rett spesialisering. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 1. Vurderer faktisk det samme studie selv. Men er det fremtid for de som tar økonomi og administrasjon, for en som ikke går på NHH eller BI, men Univeristet i Agder eller f.eks. UiT. ? 2. Hvis man tar bachelor og ligger midt på treet med karakterene, er det lett å komme inn på master da? Eller er det bare A som gjelder? Ser at det er over 5 i snitt for å bli siviløkonom de fleste steder.... Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hvis du skal drive med regnskap må du studere revisjon. Hvor har du dette fra? Dette er helt feil. Man kan fint jobbe som både revisor (både intern og ekstern) og regnskapsfører uten å ha studert revisjon. Bachelor i øk. adm er en grei bakgrunn for å få seg regnskapsjobb. Revisorer har i stor grad mastergrad, eller tar det i alle fall ila. de første årene (de må ha master for å kunne bli statsautorisert revisor). 2. Hvis man tar bachelor og ligger midt på treet med karakterene, er det lett å komme inn på master da? Eller er det bare A som gjelder? B som gjelder, du kommer vanligvis inn på både BI og NHH med B i snitt. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 sorry hvis jeg tar over tråden din litt. stadskle: Så da er det vel bedere å ta 3 år på UiA og 2 år på NHH(hvis man kommer inn), enn å ta 5 år på UiA? med tanke på hva de som ansetter ville ha valgt? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 stadskle: Så da er det vel bedere å ta 3 år på UiA og 2 år på NHH(hvis man kommer inn), enn å ta 5 år på UiA? med tanke på hva de som ansetter ville ha valgt? Med fare for å få noen fra UiA på nakken, så vil jeg svare ja. Man kan si hva man vil om studiemiljø, faglig nivå osv. men en master fra NHH er og blir mer annerkjent enn UiA (Nei, jeg har ikke gått på NHH og er heller ikke økonom). Kjenner flere som har tatt bachelor ved mindre steder, og tatt master på NHH. Ser ikke ut som de stille noe svakere enn andre i arbeidsmarkedet i alle fall. Spesielt siden det nettverket man får med seg fra BI/NHH er uvurderlig og sannsynligvis vesentlig mer verdt enn eventuelle faglige forskjeller. Der jeg jobber er det noen hundre siviløkonomer ansatt med stor overvekt av BI/NHH. Når jeg treffer folk der som har gått på mindre steder først så har de nesten alltid tatt masteren på BI/NHH. Når det er sagt så er man selvsagt ikke ekskludert fra gode jobber med master fra UiA, på ingen måte. Viktig å få fram det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå