Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil som bruker lite bensin?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg leter etter en bil som koster sirka 200.000. Det spiller ikke noen rolle hvordan bilmerke det er. Det viktigste er at bilen bruker lite bensin. Hvis du vet om en bil som bruker lite bensin, gidder du legge ut info om pris og hvor mye bensin den bruker pr mil. Det er heller ikke så viktig om det er manuel eller automat. Bilen bør ikke være så gammel. Bare jeg slipper betale så mye på reprasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med det budsjettet er det fult mulig å få en bil fra merkeforhandler med god servigehistorikk som ikke er alt for gammel - og da bør vedlikeholdskostnadene være forholdsvis greie og forutsigbare.

Men husk at drivstofforbruk er bare en liten del av det som koster når man skal ha bil.

Lenke til kommentar

Jeg vil nå heller si at drivstoff er en stor del.

Det er en tysk side som viser forbruket til alle biler og merker og man kan selv legge inn hva bilen sin bruker på mila. Mye bedre enn den danske. Noen som vet hvilken side jeg sikter til?

Lenke til kommentar

Det finnes mange småbiler som bruker lite drivstoff. Polo TDI, Yaris D4D eller Peugeot 207 HDI er neppe så dyre i drift. Yaris D4D er riktig kvikk med sine 90 hk.

Mellomklassebiler som Peugeot 307 HDI, Ford Focus TDCi og lignende går også på rundt 0.5 på mila.Jeg kjørte en 307 SW 109 hk diesel som drosje, og med by/landeveiskjøring lå forbruket på 0.49, så på ren langkjøring vil jeg tro den går enda billigere.

Eventuelt kan du kjøpe deg et knøtt som for eksempel Toyota iQ eller Aygo. Peugeot 107 og Citroën C1 er den samme bilen som Aygo, til lavere pris. Disse går på 0.5 nærmest uansett hvor hardt man kjører, men man lider under dårlig komfort på langtur og begrenset plass.

Jo mindre bil du er villig til å kjøpe, jo nyere bil kan du få.

Mange småbiler har startpris på under 200 000, og da har man råd til litt ekstrautstyr også.

Lenke til kommentar

Jeg snakket av egen erfaring. Jeg bruker minimum 3000kr i måneden på drivstoff, så for min del er drivstoff den største utgiften, foruten selve innkjøpsprisen (men her får du jo igjen mye ved salg, så at hele denne prisen skal telles med syns jeg blir feil). Nå skal det også sies at jeg er en attenåring med fersk lapp og elsker å kjøre bil, så utgiftene kan bli mindre etterhvert, selv om jeg ikke kjørte for under 3000kr/mnd på lettsykkel også.

Lenke til kommentar

Drivstoffforbruk en bare en av mange utgifter som noen allerede har nevnt. Jeg opplevde f.eks. at selv om min gamle TDI motor brukte lite drivstoff, så brukte den til gjengjeld ekstra mye olje. Faktisk 1 l pr 1000 km. Og det måte selvsagt være type orginal overpriset VW longlife type som koster vel 350 kr/l.

Lenke til kommentar
Det som betyr aller mest for forbruket er idioten som sitter bak rattet.

Jeg er sikker på at jeg kan bruke mer drivstoff i en bil med 1,5-liters dieselmotor enn du gjør med en 3-liter med fire ganger så mye hester hvis du kjører normalt.

De testet jo dette på TopGear.

En ny bmw med en sinnsyk motor, og en hybridbil. Hybridbilen kjørte alt den klarte, og bmw'en bare brummet etter.

Og hybridbilen brukte mye mere drivstoff en bmw'en.

Edit: Videoen

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...