Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorolje forsvinner, men motoren er ikke våt.


Anbefalte innlegg

Jeg har en bil som akkurat har passert 180.000 km, og går som en klokke. Problemet er at oljeforbruket er stort, og på langtur i påsken måtte jeg etterfylle flere ganger med olje, noe som er dyrt i lengden. Før tilbaketuren tok jeg motorvask, og det viser seg at motoren ikke er særlig tilgriset med olje. Det er litt svetting rundt bilens toppakkning, samt litt olje rundt toppen, men ikke i nærheten så mye olje som forsvinner.

 

Om morgenen kommer det mye eksos ut eksospotta, men ellers ingen spesielle tegn til blå røyk.

 

Bilen har ellers litt ventiltikking, men vet ikke om det har noe med oljeforbruket å gjøre.

 

Noen ideer om hva jeg bør bytte på bilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, sjekk at du bruker rett olje.

 

Jeg fikk ned oljeforbruket DRASTISK på min 1996 peugeot 406 bensin, ved å tilsette noe mirakelmiddel i olja. Husker ikke om det var Tunap eller Omega, men de hadde det hos merkeverkstedet. Har ikke trengt å etterfylle olje siden.

Teorien er såvidt jeg forstod at den fornyer pakningene ved å erstatte de kjemikaliene som etter hvert vaskes ut. Dermed blir gamle, utette pakninger fornyet. Mirakelmiddel!

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Men er du sikker på at du kjører med riktig densitet på olja? For tynn olje enn hva som er anbefalt kan også føre til oljeforbruk/tap?

 

Egentlig bruker jeg bare en tilfeldig helsyntetisk olje på bilen min. Mener du at jeg burde prøvde en så tykk olje som mulig for å se om det hjelper? Hvilke betegnelser har en slik olje?

Lenke til kommentar
Ikke tenk selv. Sjekk manualen, verkstedet eller bensinstasjonens oljeguide.

Prøv mirakelmiddelet jeg nevnte. Sparte meg mye olje.

 

Man må nok lese disse oljeguidene med en klype salt. Dersom en eldre bil har stort oljeforbruk kan det sikkert være lurt å prøve en tykk motorolje, mens oljeguiden kanskje anbefaler en tynn olje.

 

Nå bruker jeg som sagt bare en tilfeldig helsyntetisk olje, så kanskje jeg skal prøve en tykk mineralolje og se om det hjelper på forbruket.

Lenke til kommentar

Hvis det er en bil som er noen år gammel (tidlig 90-tall eller eldre) kan du prøve med mineralolje. Hvis den er nyere kan du prøve halvsyntetisk. Helsyntetisk olje er så tynn at den ofte slipper ut gjennom pakninger og rundt stemplene på eldre biler, spesielt hvis motoren begynner å bli slitt.

Lenke til kommentar
Ikke tenk selv. Sjekk manualen, verkstedet eller bensinstasjonens oljeguide.

Prøv mirakelmiddelet jeg nevnte. Sparte meg mye olje.

 

Man må nok lese disse oljeguidene med en klype salt. Dersom en eldre bil har stort oljeforbruk kan det sikkert være lurt å prøve en tykk motorolje, mens oljeguiden kanskje anbefaler en tynn olje.

 

Nå bruker jeg som sagt bare en tilfeldig helsyntetisk olje, så kanskje jeg skal prøve en tykk mineralolje og se om det hjelper på forbruket.

 

Nei nei nei, du må ikke mikse og trikse med mineralsk eller syntetisk. Har bilen din gått på mineralsk olje, må du for guds skyld ikke begynne med helsyntetisk. Selv om du nå mener å gå fra syntetisk til mineralsk tror jeg ikke det er særlig lurt.

 

Har motoren gått på mineralsk olje før, og du bytter til helsyntetisk risikerer du hele motoren din. Den syntetiske rensker opp, men du risikerer å på oljepropp i oljekanalene..

Lenke til kommentar

Når bilen har gått langt så begynner ventiltetninger (paraplyer) o.l. i toppen å bli slitte.

Det er derfor eldre motorer begynner å bruke olje.

Spesiellt på lange turer kan man ha et høyt forbruk av olje.

Tykkere olje vil nok hjelpe en del, men du må passe på at du bruker riktig olje. Dette vil jo egentlig bare utsette problemet.

Men nå spørs det jo hvor nødvendig du føler det å koste på en bil den summen det koster å overhale toppen.

Hvis det er lenge siden et oljeskift kan det være lurt å skifte filter og oljen. Når du gjør dette vil systemet være mere klart for en ny type olje som f.eks er tykkere.

Man får også et middel man kan fylle i oljen som gjør reint i systemet.

 

Selv har jeg en Audi 80 2.0s som jeg nettop har gått over toppen på pga litt høyt forbruk av olje pluss skifting av diverse slitte deler. Men denne motoren har snart runda 300.000 og har ingen tegn til å bruke olje noe annet sted enn gjennom ventil tetningnene.

 

 

Hva slags bil er dette forresten?

Lenke til kommentar

Vi snakker om en KIA Sephia 95 mod.

 

Det er lett å spørre seg hvorfor jeg har lyst til å bruke penger på å f.eks overhale toppen på en slik bil som ble kjøpt billig, men dersom jeg kjøper en annen billig bil kommer problemene bare tilbake med tid.

 

Etter at jeg fikk bilen har jeg skiftet drivknuter, oljefilter, plugger, alle bakdempere, bremseklosser og foringer. Jeg føler derfor at jeg har ganske god kontroll over hva som er nytt og slitt. Selve slipesettet jeg trenger for å overhale toppen får man til litt over tusenlappen, og da er det bare jobben som gjenstår.

 

I dag bruker jeg delsyntetisk 10W-40 olje, men kan ikke en tjukkere olje bli for tøft for det norske klimaet?

 

Edit: Du sier riktig olje? Når oljeguiden anbefaler en veldig tynn olje, noe som en slitt motor lett vil forbruke, er da denne oljen riktig for min bil? Ikke egentlig.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Edit: Du sier riktig olje? Når oljeguiden anbefaler en veldig tynn olje, noe som en slitt motor lett vil forbruke, er da denne oljen riktig for min bil? Ikke egentlig.

 

I dag bruker jeg delsyntetisk 10W-40 olje, men kan ikke en tjukkere olje bli for tøft for det norske klimaet?

10w-40 er jo ikke en veldig tynn olje men den er tynnere enn 50 ;)

 

Angående tykkere olje:

 

første tall (40) er målt ved 100grader og det er ingen forskjell på vinter eller sommer.

Verdien 0W, 5W, 10W osv. Lavere tall vil si at oljen holder seg flytende ved lavere temperaturer.

Så det har intet å si for det norske klima at du velger en tykkere olje, bare du har en olje som holder seg flytende ved lavere temperaturer.

 

Veit ikke hvordan disse motorene oppfører seg når de har gått "langt" men det vil være smartere å bytte ventilføringer o.l. i stedet for å koste på ny olje hele tiden hvis forbruket er stort.

Noe forbruk av olje vil det alltid være.

 

Selv hadde jeg kostet på meg denne reparasjonen (noe jeg allerede har gjort på min egen) da jeg kan gjøre mesteparten selv og dette ikke kostet meg noe spesiellt annet enn deler.

Er klart en vurdering for deg hva du er villig til å koste på, er jo forsøket verdt å prøve en annen olje for å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...