Gå til innhold

Få mikset låta til god kvalitet

DilliMusic

Anbefalte innlegg

Hei!

hvor kan jeg få sendt inn låtene mine og få dem mikset proffesjonelt?

etter å ha lagd instrumentalen og satt på vokaler og hørt sangen i repeat flere ganger blir det slitsomt å ta miksen og.

er det et sted som ikke koster flesk der jeg kan sende inn låtene og få dem mikset ordentlig?

få på compression, eq, reverb osv.

er det noen her som er veldig flinke til det som kan hjelpe meg?

sjangeren går under RnB og pop tror jeg :p

Mvh Dilli

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får nesten litt lyst til å prøve ut noe sånt selv, pleier aldri å gjøre noe etterarbeid på låtene mine. Men forde som skal gjøre jobben, hvaer det man skal sende over?

Hele fila eller eller alle trackene ut på wav eller hva?

Du må sende alle instrument-/vokalspor på separate WAV-filer. Alle effekter på sporene skal ikke være med, så lenge det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Seperate wav filer?

Har siste låta mi som du finner på signaturen min bruker 37kanaler, blir vel litt drøyt å måtte eksportere alle kanalene i 32bits kvalitet. Eller holder det med at jeg sender f.eks gitarloopet 1 gang og bare 1 dunk. Men da blir det nesten til at du bygger opp låta på nytt.

Lenke til kommentar

Når jeg gjør mikser for folk, vil jeg ha alle sporene separat, og konsolidert til å begynne på eksakt samme tidspunkt (så jeg slipper å sitte og synkronisere sporene). Alle VSTi'er og andre soft-synther/MIDI-greier skal være rendret til audio. Er det 50 spor totalt, skal jeg ha 50 audiofiler som starter på samme tidspunkt, og gjerne med fornuftige filnavn.

Som miksetekniker skal du ikke sitte og måtte bry deg med å loope filer og flytte rundt på basstrommer - alt det bør/skal være låst før man sender prosjektet til ekstern miksing.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Tror nok de fleste som driver med miksing er enige med Distressor her. Vi ønsker ikke å måtte legge noe puslespill før vi begynner jobben.

Lag en wav-fil for hver og en av de 37 kanalene i låten din Blåbær, og pakk dem ned til en rar-fil eller zip-fil. Deretter laster du opp denne rar/zip-filen til noe slikt som megaupload eller wikiupload. Deretter sender du linken til den personen som skal mikse for deg.

Lenke til kommentar
32bits stereo, eller holder det med 16 bit?

edit: Så at det tok ca 140MB pr kanal for 32bits kvalitet, så ser på det som ett uaktuelt alternativ.

Har du tatt opp i 24-bit, så eksporterer du i 24-bit. Har du tatt opp i 16-bit, eksporterer du i 16 eller 24-bit (sannsynligvis vil teknikeren mikse i 24-bit uansett, så dersom du lager 24-bit filer av 16-bit filene dine, sparer teknikeren litt tid på å konvertere). Å ta opp og eksportere i 32-bit, har ingen verdens ting for seg. Leveringsmåter er vanligvis via FTP, på en CD / DVD eller en minnepinne.

Forøvrig: 4 minutter 44.1 kHz 32-bit stereolyd blir:

44100 samples pr. sekund * 32 bits per sample * 2 kanaler for stereo * 240 sekunder = cirka 85 megabyte.

Hvilket program har du lagd musikken din i?

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Jupp, låta det var snakk om er på 6,45. Alt er på 16bit, men tenkte at kanskje vst instrumentene kanskje ble bedre rendret vha 32 bit.

Men kjører en 16 bits greie nå, regnet ut at det blir på 2,6GB. Må ha en dvd. Vil jo ta år å laste opp så mye.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar

http://megaupload.com/

Prøv det! Er ikke sikkert det tar så lang tid som du frykter. Hvis du har muligheten til å la PCen stå på om natten, kan du også sette på opplastingen før du går å legger deg. Dermed er det bare å se om den er ferdig til morgenen.

Eventuelt kan du dele den opp i arkiv med 10 spor i hver.

Eller du kan som sagt brenne en DVD, men da må du også få levert denne til mikseren....kanskje må den sendes i posten, noe som koster penger.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til OMF, men programmet jeg bruker har en automatisk channel mode slik at den exporterer hver kanal hver for seg om du vil det.

Men fått ned antall kanaler slik at hele låta er på 1,6GB med mer triksing kunne jeg nok ha klart å få den ned enda mer men lar være med det. Skal få lastet den opp så kan dere som vil leke litt gjøre det, kommer ikke til å betale noe da alt jeg gjør er på hobbybasis.

Men nå er det slik at for profesjonell musikkproduksjon så består den av 3 deler.

1. Selve komposisjonen

2. Miksingen

3. Masteringen

Selv har jeg kun drevet med nr1, men hva er forskjell mellom nr 2 og 3?

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke til OMF, men programmet jeg bruker har en automatisk channel mode slik at den exporterer hver kanal hver for seg om du vil det.

Men fått ned antall kanaler slik at hele låta er på 1,6GB med mer triksing kunne jeg nok ha klart å få den ned enda mer men lar være med det. Skal få lastet den opp så kan dere som vil leke litt gjøre det, kommer ikke til å betale noe da alt jeg gjør er på hobbybasis.

Men nå er det slik at for profesjonell musikkproduksjon så består den av 3 deler.

1. Selve komposisjonen

2. Opptaket ;)

3. Miksingen

4. Masteringen

Selv har jeg kun drevet med nr1, men hva er forskjell mellom nr 2 og 3?

Forskjellen på miksing og mastring er at når du mikser, så jobber du med alle sporene separat, mens når du mastrer så fikser du på den ferdige låten.

Lenke til kommentar

For å slippe til den irriterende pedanten i meg litt, vil jeg bare påpeke at mastering egentlig er selve prosessen med å lage en glassmaster til trykking av CD plater ved et trykkeri. En mekanisk prosess.

Det å putte på en limiter, skru litt EQ, lage PQ-koder og ISRC-koder (tekniske Red Book-relaterte ting som CD-trykkeriet må ha) ut fra en stereo audio-fil, slik et tradisjonelt masteringshus gjør idag, er egentlig pre-mastering.

Men det er helt riktig at det siste som regel refereres til som 'mastering' i dagligtale ;)

Det å sitte hjemme i Cubase / Sonar / Ableton Live / whatever og slenge en brickwall limiter på masterkanalen, kan man kanskje med en god porsjon godvilje kalle pseudo-pre-mastering.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...