Gå til innhold

Kan en gorilla kjøre bil?

Anbefalte innlegg

Det heter vel downs, ikke med a.

Det er ikke rasisme som hindrer dem i å ta lappen, men fordi de er for trege til å være tilregnelige bak rattet. Jeg vet ikke om det finnes en generell regel som hindrer folk med downs i å kjøre, noen av dem kunne sikkert blitt bra sjåfører?

Apen jeg snakker om er en mutant, og er like skarp i hodet som en vanlig mann, men fanget i en apekropp.

Jeg mener det ER rasisme dersom denne apen, som jobber som ingeniør, likevel ikke får melde seg inn i menneske-klubben, og få plikter og ansvar. Jeg tenker nå på hele greia, ikke bare dette med billappen.

Apen må kanskje få et par psykiatere til å uttale seg, sånn at den kan bli "tilregnelig".

Den får vel ikke lappen om den er aldri så flink, dersom den ikke kan straffes når den gjør noe galt?

Må den ha hele pakka, med personnummer osv?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er godt mulig det skrives downs ja.

Nei, det er det jeg sier. Det er ikke rasisme. Og jeg synes nok heller ikke det ville blitt rasisme om en gorilla ikke kunne tatt lappen, selv om den var som et menneske. Rett og slett fordi en gorilla er et dyr.

EDIT: Men det er jo også noe som sikkert ville forandret seg etterhvert, om det hadde vært vanlig med smarte aper. Likestillingsloven er heller ikke veldig gammel. Verden forandrer seg.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar
Men jeg skjønner ikke hvorfor det er rasistisk, det er ett dyr uansett hvordan du vrir å vrenger på det.

Er du sikker på det?

Hvis en gorilla ble født i jungelen, tatt hjem til Norge av en misjonærfamilie, og snakker trøndersk uten aksent, hvordan kan du være så grusom å nekte den menneskelige rettigheter?

Skal han nektes grunnskole bare fordi han er et "dyr"?

Lenke til kommentar
Jeg snakker ikke om et triks eller to.

Les tråden, så ser du hvilke fantastiske egenskape denne oppdiktede apen har.

Den er intet mindre enn et normalt menneske født av aper og med utseende som en ape.

Hvis du klarer å forestille deg at en slik ape fins, hvilke rettigheter fortjener den?

Om den er på helt på linje med mennesker, uten andre ulemper enn de du nevner, fortjener den å bli behandlet som et menneske med alle rettigheter/goder/ulemper det innebærer, det synes jeg bør være en selvfølge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Post spørsmålet i Juss-delen du, tror ikek motorfolka her klarer tenkte teoretisk nok og faktisk svare på spørsmålet uten å kverulere på om apen faktisk kan kjøre eller ikke.

:)

Lenke til kommentar
Tror alikevel ikke at apen ville fått lappen, nettopp pga det faktum at det er et dyr.

Godt mulig, men i hvilken paragraf står dette?

Står det spesifikkt i vegtrafikkloven, eller står det generellt i innledningen til Norges Lover?

§ 1-1. Forskriftens virkeområde

Denne forskriften gjelder trafikkopplæring for personer som vil erverve eller fornye en førerett eller bevis for å ha gjennomgått annen bestemt trafikkopplæring etter vegtrafikkloven.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Takk. Jeg sjekket ordet "person" hos caplex:

person (av lat. persona, maske, person), enkeltmenneske, menneskelig individ i sin alminnelighet, uten tanke på alder, kjønn, stand etc.; oppdiktet skikkelse i litteratur el. film.

Altså må en person være et menneske.

Men er dette flisespikkeri?

De som skrev lovteksten brukte ikke ordet person for å utelukke hyperintelligente primater, men fordi de aldri kunne ha forestillt seg at slike fantes.

Lenke til kommentar
Om apen blir stopped av politiet f.eks. for å kjøre for fort, vil det nok by på litt kommunikasjonsproblmer der ja.

kommunikasjonsproblemer blir det jo med døve og, hvis ikke politimannen kan tegnspråk. En ape kan jo læres opp til å kunne tegnspråk, så jeg skjønner ikke problemet med mindre døve ikke kan få setvikat :p

Lenke til kommentar
Takk. Jeg sjekket ordet "person" hos caplex:

person (av lat. persona, maske, person), enkeltmenneske, menneskelig individ i sin alminnelighet, uten tanke på alder, kjønn, stand etc.; oppdiktet skikkelse i litteratur el. film.

Altså må en person være et menneske.

Men er dette flisespikkeri?

De som skrev lovteksten brukte ikke ordet person for å utelukke hyperintelligente primater, men fordi de aldri kunne ha forestillt seg at slike fantes.

Ja du kan jo prøve å fortelle politimannen som stopper dere, når du øvelsekjører med apen, at "nei, nå må du stoppe med det flisespikkeriet ditt."

Lenke til kommentar
Om apen blir stopped av politiet f.eks. for å kjøre for fort, vil det nok by på litt kommunikasjonsproblmer der ja.

kommunikasjonsproblemer blir det jo med døve og, hvis ikke politimannen kan tegnspråk. En ape kan jo læres opp til å kunne tegnspråk, så jeg skjønner ikke problemet med mindre døve ikke kan få setvikat :p

Tror du virkelig ikke det er lettere å forstå seg på døve personer enn på aper?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...