Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Hei! Etter å ha sett Flåklypa Grand Prix, kom jeg til å tenke på hva loven sier om dette. En ape, som ifølge Reodor Felgen er "ekte blanding av gorilla og sjimpanse", og til og med kan mekke på en bil, vil den kunne ta lappen? Ifølge et TV-program kan aper lære seg døvespråk og snakke med mennesker. Å lære den teori burde derfor ikke være noe problem hvis apen var smart nok. Hvis apen klarte å bestå alle synstester, teorikurs og oppkjøring som kreves av et menneske, vil den apen da kunne få et sertifikat på lik linje med et menneske? Apen vil med 99.99999% sikkerhet stryke på oppkjørting hvis den noen gang prøvde. Men HVIS den klarte det, finnes det da noen lov som nekter dyr å få sertifikat? De som måtte mene at dette er et tullespørsmål må for all del mene det. Men hvis noen finner den paragrafen som sier at innehaver av førerkort må være et menneske, vil jeg gjerne se det. Hjerneskadde og handikappede får jo kjøre, litt avhengig av skaden de har. Og snart kommer jo også robotbilene for fullt. En ape kan jo teoretisk sett være mer tilregnelig enn enkelte slike. Hvilke lover må evt. endres for å tillate aper og roboter i trafikken? Endret 12. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
likferd Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Det trengs ingen paragrafer som utelukker aper, siden lovverket gjelder for mennesker.. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Har da aper lov til å kjøre bil UTEN lappen? Eller, ikke i det hele tatt? Kan apen ikke få lappen, selv om den er flink nok? Endret 12. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
makila Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Aper blir ikke flink nok til å kjøre bil. Tenk litt logisk, hadde du ville kjørt bil med mange aper som medtrafikanter? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Dyr og maskiner vil aldri kunne omfattes på samme måte som mennesker hva slike oppgaver angår i lovverket. En maskin kan fint gjøre tilsvarende spesifikke jobb som et menneske, men de vil da falle inn under et eget sett av regler. Feks. har ikke datamaskinen i et fly et "sertifikat" på linje med dens menneskelige piloter. Autopilotens "sertifikat" vil være de standarder,retningslinjer og tester som finnes for utvikling av software for bruk i kritiske operasjoner. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 hadde du ville kjørt bil med mange aper som medtrafikanter? >> Det gjør jeg jo allerede. Om apene er født i jungelen, og er litt mer hårete enn vanlige, norske trafikkaper, plager ikke meg. Hvis vi nå snakker om en usedvanlig begavet gorilla som kjører som en drøm, hvorfor får han ikke ta lappen? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Har da aper lov til å kjøre bil UTEN lappen? Eller, ikke i det hele tatt?Kan apen ikke få lappen, selv om den er flink nok? Aper kan gjerne kjøre bil hvis de vil de. Det finnes neppe noe lovverk som regulerer dyrs bruk av innretninger beregnet for mennesker. Apen vil heller ikke straffes dersom den setter seg i bilen og begår en handling som ville være ulovlig for mennesker. Men dersom den setter seg i bilen og begynner å utgjøre en fare for mennesker kan den havne i trøbbel og evt. bli straffet (Les avlivet) Lenke til kommentar
makila Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 hadde du ville kjørt bil med mange aper som medtrafikanter? >> Det gjør jeg jo allerede. Om apene er født i jungelen, og er litt mer hårete enn vanlige, norske trafikkaper, plager ikke meg. Hvis vi nå snakker om en usedvanlig begavet gorilla som kjører som en drøm, hvorfor får han ikke ta lappen? Hehehe, godt poeng faktisk Men nå har det seg sånn at alle som består oppkjøring i Norge KAN kjøre bil (Nå ser jeg bort ifra gamle damer og menn som fikk sertifikatet for 70 år siden). Hvordan disse sjåførene kjører i ettertid er en annen sak. En ape vil du aldri få lært opp til det. Men jeg ser at det ikke er poenget ditt. Men lover og regler gjelder for mennesker, ikke dyr. Når begynte man å straffe dyr på samme måte som mennesker? Naturlige årsaker finnes også. Om apen blir stopped av politiet f.eks. for å kjøre for fort, vil det nok by på litt kommunikasjonsproblmer der ja. Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 For det første så ville aldri en ape klare å lære seg å kjøre bil, men skulle den til formodning klare det, så ville den selvfølgelig ikke få ta lappen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Apen bryter ikke noe lov ved å kjøre bil, fordi den er et dyr. Men hvis apen ikke har bygget bilen selv, må jo et menneske ha brutt loven ved å gi apen tilgang til bilen? Hvis apen blir avlivet, er det ikke som en straffereaksjon, men fordi den regnes som en fare for omgivelsene. Men en ape som er fullstendig tilregnelig og har følelser, burde jo kunne melde seg inn i menneske-klubben og få rettigheter og ansvar? Ikke helt trafikkrelatert, men jeg tør påstå at jeg har bekjente som jeg stoler mindre på enn den apen jeg snakker om. Naturlige årsaker finnes også. Om apen blir stopped av politiet f.eks. for å kjøre for fort, vil det nok by på litt kommunikasjonsproblmer der ja. ..I motsetning til polske trailersjåfører som "kan litt tysk"? Kan døve få lappen? Aper kan lære seg tegnspråk. Endret 12. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Vel det er vel ganske klart at apa ikke vil kunne ta lappen. Hele saken er jo ganske innlysende. Apen ville vært en fare for andre traffikanter. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Apen ville vært en fare for andre traffikanter. Er det virkelig en selvfølge? Den oppdiktede apen jeg bruker i eksempelet er akkurat som et voksent menneske på alle måter, men mora og faren var tilfeldigvis gorillaer. Apen bor i et hus, har jobb og ønsker å kjøre bil. Det som skiller den fra deg og meg er litt kroppshår, DNA og usannsynlig muskuløs overkropp. Pluss at den ikke kan snakke pga. strupehodet, og derfor har lært seg normalt tegnspråk som brukes av døve. Endret 12. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Tror alikevel ikke at apen ville fått lappen, nettopp pga det faktum at det er et dyr. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Godt mulig, men i hvilken paragraf står dette? Står det spesifikkt i vegtrafikkloven, eller står det generellt i innledningen til Norges Lover? Lenke til kommentar
makila Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Naturlige årsaker finnes også. Om apen blir stopped av politiet f.eks. for å kjøre for fort, vil det nok by på litt kommunikasjonsproblmer der ja. ..I motsetning til polske trailersjåfører som "kan litt tysk"?Kan døve få lappen? Aper kan lære seg tegnspråk. Nja, kan ikke helt sammenlignes. Jeg vil tro det er lettere å kommunisere på en eller annen måte med en polsk trailersjåfør eller døve personer enn det er å kommunisere med en ape. Det vet du selv også. Selvfølgelig om apen mer eller mindre er HELT liksom et menneske, da ser jeg ikke noen grunn til at den ikke vil kunne ta førerkort. Men nå er ikke aper helt like som mennesker heller. Her er det mange ting som spiller inn. Tror du apen tenker på samme måte som et menneske? Det tror jeg faktisk ikke, uten å være ekspert på området. EDIT: Den oppdiktede apen... Joa, jeg er enig i deg om vi nå ser at denne oppdiktede apen finnes. Men det gjør den jo ikke... Endret 12. april 2009 av Mariuslk Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Godt mulig, men i hvilken paragraf står dette?Står det spesifikkt i vegtrafikkloven, eller står det generellt i innledningen til Norges Lover? Tror nok ikke det står i noen paragraf dette her, men enkelte ting er så selvforklart at det ikke blir nevnt i loven. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Dyret måtte muligens hatt litt mer oppfølging pga. at kjørelæreren og sensor ikke er helt sikre på dette. Men hvis dyret kommuniserer på en logisk og forståelig måte (på tegnspråk), og viser ekte forståelse for det den driver med, så tror jeg man kan slå fast at den er som oss. Mulig noen psykologer i hvit frakk måtte slå det fast som sakkyndige, før apen eventuellt blir innmeldt i menneskeklubben, med de plikter og ansvar det medfører. Jeg kjenner folk som som er langt mindre oppegående enn apen i eksemplet mitt. Folk i rusomsorgen er født menneske, og derfor er det ingen tvil om at de er menneske. Men at en gorilla som kanskje jobber som ingeniør IKKE skal få bli en av oss pga litt kroppshår, minner jo om rasisme. Tror nok ikke det står i noen paragraf dette her, men enkelte ting er så selvforklart at det ikke blir nevnt i loven. INGENTING er så selvforklarende at ikke STAFF kan bestride det. Slikt må skrives i lovbøkene, ellers vil alltid noen kunne påstå at det ikke er sånn. Hvorfor tror du vi har lover mot voldtekt? Det er i hvert fall selvforklarende at man ikke skal gjøre. Tråden er litt mindre trafikk-spesifikk enn den var ment. Moderatror kan flytte den til Juss eller noe slikt. Takk. :-) Endret 12. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 At det minner om rasisme er jo bare tøv. Her kommer prinsipper inn også, hvilket sirkus ville det ikke vært vist man hadde latt dyr kjøre bil? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Så smarte dyr finnes sannsynligvis ikke. Men om de fantes, ville jeg gitt dem sertifikat hvis de var modne for det. Husk at lappen er ikke noe man bare deler ut. Man skal gjennom ganske mye for å bevise at man er en flink sjåfør. Hvis gorillaen virkelig klarte det, så fortjener han lappen på samme måte som jeg gjorde da jeg tok lappen. Lenke til kommentar
makila Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Det er jo klart at om denne fantasiapen finnes, er det ingen ting som sier at den IKKE kan kjøre bil. Men det finnes ikke, og man kan jo dermed ikke se på det som en rasistisk sak. Vet ikke om jeg ville vært enig i det uansett. Det finnes da sykdommer som gjør at enkelte mennesker ikke får lov til å ta førerkort? Dawns Syndrom? Det er ikke rastisk, selv om folk med dawns syndrom også er mennesker. Endret 12. april 2009 av Mariuslk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå