youwish Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Canon EOS 1000D. Optikk: Tamron 70-300mm Blender: f/5.6. Lukkerhastighet: 1/200s edit: Endret størrelse på bildet Endret 13. april 2009 av youwish Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Fint utsnitt og flott fokus, synes du har valgt helt rett blender her, den setter blomsten i fokus og kaster bakgrunnen passelig ut av fokus. Men, jeg syntes du burde valgt en litt mørkere eksponering. Kanskje litt kortere lukkertid... Men, det kan du jo evt. redigere, er bildet i RAW-format? Lenke til kommentar
youwish Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Hei, Takk for positiv tilbakemelding! Bildet er desverre ikke i RAW-format, skulle ønsket det var det.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Selv om du ikke tok det i RAW, så kan du fint redigere bildet, som f.eks. mørke det. Noe jeg tror ville vært lurt her. Jeg selv hadde nok lagt på en vignettering også, men det er meg. Tom PS. Husk at vi ikke liker så store bilder i bildekritikken. Lenke til kommentar
youwish Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Jeg selv hadde nok lagt på en vignettering også, men det er meg. Hva mener du med vignettering ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hva mener du med vignettering ? Vignettering er egentlig en feil ved objektiver som gjør at hjørnene blir mørkere ved store blenderåpning. (Litt info fra wikipedia). Det er noen av oss som synes at det er en fin effekt som vi liker å bruke på bildene våre. Her er et eksempel fra meg. Tom Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hva mener du med vignettering ? Du kan legge til vignett i et bildebehandlingsprogram. Da blir det som en ramme i sirkelform rundt bildet der yttertkantene blir gradvis mørkere innover i bildet. Lenke til kommentar
heggstad Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Er du snill og ordner på bildestørrelsen din? Lenke til kommentar
youwish Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Er du snill og ordner på bildestørrelsen din? Nå har jeg endret størrelsen på bildet. Noen som vet en guide om hvordan man lager vignettering i photoshop ? : ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå