Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mislighold av leiekontrakt.

Oook

Anbefalte innlegg

De var nok ekte eksperter. De hadde firmabil osv. De hadde ikke utstyr til å foreta en grundig sjekk. De sa det skulle sendes oppover. Så vi får se når de dukker opp igjen.

Vi har vært i kontakt med forbrukerombudet, og de sa et hus som dette aldri sku vært leid ut da det ikke egner seg til utleie pga. for dårlige muligheter til ventilasjon.

Vi har gitt utleier skriftlig beskjed om at vi holder tilbake halve husleien på en deponeringskonto som vil bli opprettet. Vi holder igjen halve leien til ekspertene har vært her å foretatt en grundigere sjekk og gitt oss et skriftlig eksemplar av rapporten deres.

Hva skjer om utleier får ekspertene på sin side og skylden blir lagt på oss? Ekspertene er vel ikke de eneste som har noe å si i denne saken? Vi kan vel koble inn forbrukerombudet for å støtte vår sak? Eventuelt sende inn saken til forliksrådet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for svar! De var veldig nyttig.

Vi hadde "eksperter" innom i dag. De mente det var svartsopp, men var ikke helt sikker.

Vi oppdaget soppen ca 3-4 uker etter vi flyttet inn. Det har ikke spredt seg siden vi oppdaget det. Så at det ikke har vært der fra før av har jeg vanskeligheter for å tro. Ekspertene mente dette kunne oppstå på den tiden.

De skulle komme tilbake "så fort som mulig" å gjennomføre en mer grundig test, de måtte bare vente på utstyret sitt som de ikke hadde fått enda. De mente at dette skyltes innvendig fukt og at dette i hovedsak var vår skyld. Disse "ekspertene" var leid inn av utleier for å sjekke forholdene.

Det jeg synes er litt rart er at skylden blir skøvet over på oss. Greit nok, vi har vel kanskje forårsaket litt ekstra fukt. Det jeg ikke forstår er hvordan dette alene kan være vår skyld. Ingen av rommene er utstyrt med ventiler. Det er ikke ventiler eller mulighet for å åpne vindu på kjøkken. Det er heller ikke vifte på badet. Vi fikk beskjed om at vi hver morgen måtte lufte ut huset i omtrent 1 time, for så å få opp temperaturen i leiligheten igjen. Det er ikke ventiler på noen av rommene våre unntatt én i stua.

At leiligheten krevde såpass arbeid ble vi aldri informert om.

Det lureste vil vel i dette tilfellet være å betale halv husleie og deponere det resterende beløpet til vi får en skriftlig rapport fra ekspertene om hva som er i veggen?

Hva vil skje om skylden blir ene og alene vår i følge ekspertene?

§ 74. Planløsning og utseende

1. Bygning med oppholdsrom for mennesker skal ha forsvarlig planløsning, herunder tilfredsstillende lysforhold, isolasjon, oppvarming, ventilasjon og brannsikring.

Boligen deres har vesentlige mangler som gjør den både ulovlig og helsefarlig.

Muggsopp oppstår ved fuktighet og mangel på tilstrekkelig ventilasjon. Og kjøkken skal ha ventilasjon.

Få utleier til å fjerne noen veggpaneler der de synlige muggsoppene er.

Uten at jeg har noen juridisk utdannelse, så vil jeg si at dere har en god sak mot utleier.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Takk, Dragen.

Å fjerne veggplater blir vanskelig, muggen sitter i en murvegg.

Ekspertene som var her mente ventiler ikke var for ventilasjon. Det ventilerte ikke, de tilførte bare firsk luft til rommet, de førte ikke noe av den gammle lufta i rommet ut.

Det er heller ikke brannalarmer på soverom eller stue. Dette oppdaget vi nå.

Lenke til kommentar
Takk, Dragen.

Å fjerne veggplater blir vanskelig, muggen sitter i en murvegg.

Ekspertene som var her mente ventiler ikke var for ventilasjon. Det ventilerte ikke, de tilførte bare firsk luft til rommet, de førte ikke noe av den gammle lufta i rommet ut.

Det er heller ikke brannalarmer på soverom eller stue. Dette oppdaget vi nå.

Og hvordan i alle dager skal denne nye, friske luften få plass i rommet, uten at den gamle luften forsvinner ut? Enten må disse ekspertene ha røyka sokkene sine før de kom til dere i den fine firmabilen sin, eller så er de kvakksalvere.

Det greieste er kanskje å si opp leiekontrakten og komme seg vekk fortest mulig? Vil tro manglene (ventilasjon og brannvarslere) gjør at dere kan si opp umiddelbart.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt i tråden, fikk jeg døren lukket i ansiktet da jeg sa i fra om at vi ikke ble å påta oss skylden for dette, og at min far gjerne ville prate med henne til helgen om det var mulig.

I dag mottok jeg en advarsel. "På bakgrunn av din truende adferd og verbale trussel om å innhente uvedkommende til helgen for å "snakke" med meg, av 20.4.d.å.. mottar du denne advarselen.

Det står også at jeg fortsatte med trusler og at oppførselen min ble sett på som skremmende.

Gjentar dette seg blir jeg kastet ut.

Her vrir hun på tinger jeg har sagt i tillegg til å begrunne advarselen med påstander som overhodet ikke stemmer.

Nå begynner jeg å bli mektig irritert.

Endret av Oook
Lenke til kommentar

Skriv følgende svar:

"Etter konsultasjon med særskilt utvalgte rådgivere har jeg kommet til følgende beslutning:

All muntlig kommunikasjon mellom Dem og meg selv vil heretter bli tatt opp på bånd i den hensikt å kunne etterprøve de holdepunkter De legger til grunn. Det vises i denne forbindelse til min uttalelse til Dem av xx.yy.2009 og Deres tilsvar av xx.yy.2009 der De gir uttrykk for å ha lagt til grunn en feil forståelse av de rådende faktum i saken. Det vises videre til at jeg som individ står fritt til å la meg representere av kyndige mennesker dersom jeg skulle ønske dette; slike rådgivere kan ikke anses for å være 'uvedkommende' uten grunnlag i konkrete holdepunkter. Jeg anser dette som implisitt godtatt som en gjensidig rettighet.

Videre har jeg, etter konsultasjon med ovennevnte rådgivere, kommet frem til at din advarsel av xx.yy.09 ikke kan godtas. Den s.k. advarsel er bygget på en feil forståelse av faktum og kan derfor ikke legges til grunn som skriftlig advarsel etter husleieloven § 9-9 da det underliggende forhold er en fiksjon. En begjæring om utkastelse på denne bakgrunn vil således bli bestridt. Det vises ellers til redegjørelsen i forrige avsnitt.

Avslutningsvis ønsker jeg å beklage dersom min opptreden på noe vis ble oppfattet som truende. Med hensyn til etterretteligheten av vår fremtidige kommunikasjon finner jeg allikevel at betingelsene i første avsnitt må stå ved lag.

Med vennlig hilsen,

Oook"

Deretter kjøper du deg en båndopptaker. Det er ikke ulovlig å ta opp en samtale du selv er del i, så ikke la deg true på det området. Sørg for å ha kopier av alle brev du sender, og ta vare på alt du mottar.

(krikkert blir irritert på visse typer mennesker...)

Lenke til kommentar

Takk for gode svar! Skal se hva neste steg blir. Krikkert sitt forslag frister veldig.

Nå er det ikke lenge igjen til siste eksamen, så da flytter vi ut uansett. Må se hva det blir tid til.

Leieavtalen sies i hvertfall opp i morgen.

Lenke til kommentar
Gjentar dette seg blir jeg kastet ut.

Ønsker dere å bo i denne muggbefengte leiligheten? Dersom utleier ønsker å kaste dere ut, og dere mener det er usunt å bo her, høres det ut som det bør være mulig å komme til enighet, hvor dere løses fra kontrakten, får flytte på dagen og slipper å betale mer leie.

Så kontakter dere internett- og kabel-TV-leverandøren(e) og hører hva det koster å få flyttet dette til ny leilighet. Det koster sikkert litt, men er bedre enn å betale for abonnementet på den nåværende adressen ut bindingstiden uten å kunne benytte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...