Oook Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hei. Har et spørsmål jeg lurer på om det er noen som kan svare på. Vi er tre studenter som 1.3.2009 flyttet inn i en leilighet. Etter første måneden fant vi muggsopp på vegger og i vinduskarmene, i tillegg til sprekker i badegulv og rør som så å si er tette. Dette har utleieren skult for oss da vi var på visning. Vi skaffet oss, omtrent én uke etter vi flyttet inn, kabel-tv og internett fra canal digital. Dette har vi 1 års bindingstid på. Vi ønsker nå å flytte ut fra leiligheten på bakgrunn av disse manglene, men blir da sittende igjen med et kabel-tv og internett abbonement vi helst ikke vil betale for uten å bruke det. Hva kan vi gjøre i dette tilfellet? Det er jo utleiers skyld at vi nå sitter igjen med et kabel-tv og internett abbonement vi må betale for uten å få brukt. Hvilke rettigheter har vi i dette tilfellet? Jeg lurer også på om vi kan kreve å kun betale halv husleie denne måneden på grunn av manglene? Takker for alle svar. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Spennende problemstilling, dette er faktisk noe jeg lurer på selv også. Håper noen kan komme med no svar og kilder på dette. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Det er jo ikke husverten sin feil at du har bestilt disse abonnementene. Dessuten kan du sikkert få de flyttet over til den nye adressen Lenke til kommentar
Oook Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Det er husverten sin feil at vi nå vil få et økonomisk tap pga. mangler ved leiligheten. Eller tar jeg feil her? Leste litt på husleieloven og der stod det at utleier skal dekke økonomiske tap man lider på grunn av mangler ved leiligheten. Jeg har kanskje misforstått hva som stod der? Flytting kan man ja, men det regner jeg med koster penger. Som regel inngår kabel-tv i husleien. Det gjør det på en leilighet vi skal å se på, så dette abbonementet vil ikke bli brukt, men fortsatt kreve penger fra oss. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Ta kontakt med de tjenestetilbyderne det gjelder og forklar situasjonen. Det kan jo hende at det faktisk er et ikke-problem! Lenke til kommentar
V-by Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Ta kontakt med de tjenestetilbyderne det gjelder og forklar situasjonen.Det kan jo hende at det faktisk er et ikke-problem! Det koster faktisk tjenestetilbyderne penger å koble ned adsl og kabeltv. Så et problem er det nok. Men huseier har vel brutt kontrakten ved å holde slikt skjult. Ta kontakt med han, og si det som det er. Hadde ikke kåken hatt disse manglene, hadde dere ikke hatt problemet med kabeltv og adsl. Det billigste for begge parter blir kanskje å bare foreta et eierskifte fra dere og til huseier. Lenke til kommentar
Oook Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Ja, V-by. Det er i disse baner jeg tenker. Om vi kunne foretatt et eierskifte ville nok begge parter kommet best ut. Hun får da kabel-tv og internett, noe hun ikke har fra før av og vi slipper denne ekstra unødvendige utgiften. For meg høres det rimelig ut, det er tross alt hennes skyld at vi nå sitter igjen med dette. Om utleieren slår seg vrang, hva koster det å gå til forliksrådet og opprette en sak på dette? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Ved mangler, så kontakt huseier og få huseieren til å få fikset manglene/skadene innen rimelig tid. Dere kan også holde av deler av husleien til manglene/skadene er reparert. Dette gjøres hvis huseier ikke følger opp kravene. Og om dere må flytte, så vil det muligens bli billigere å flytte kabeltv og internett til ny adressen, istedenfor å så opp avtalen. Men da må dere flytte en ny plass der dere kan bruke samme leverandører da. Lenke til kommentar
Oook Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Hvor skal jeg bo i mellomtiden? Muggsoppen er på soverommene våre. Ser ikke for meg at det vil være mulig å sove der i tiden de fikser skadene. Det blir ikke aktuelt for mitt tilfelle, med astma som barn, å fortsette å bo der mens vi venter på at muggsoppen skal bli fjernet. Muggsopp kan vel være skadelig om man har anlegg for astma? Når det gjelder å flytte abbonementet er det ikke gunstig for oss, fordi det koster penger å gjøre det. Når det i tillegg inngår kabel-tv i leilighetene vi skal å se på blir det lite vits å overføre det eksisterende abbonementet til en ny leilighet. Jeg mener ikke å virke krass om det virker sånn. Lenke til kommentar
Oook Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 Hadde en prat me utleier i dag. Hun mente det var vår skyld at muggen hadde oppstått. Vi oppdaget muggsoppen under én måned etter vi flyttet inn. Noen som vet hvor lang tid muggsopp trenger for å oppstå? Hun prøver å legge skylden over på oss slik at vi ikke skal få noe avslag i husleien. Hun sa vi skulle få et kurs i hvordan man bodde i et hus av noen eksperter. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Én måned fra innflytting til dere oppdaget synlig muggsopp? Gitt at muggsopp begynner i det skjulte og det tar en stund før det blir synlig vil jeg tro at muggsoppen var der før dere. Huseier får kreve leie av muggsoppen. Lenke til kommentar
Oook Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Ja. dette blir for teit. Hun sa hun vasket huset før vi flyttet inn og ikke så noe muggsopp. Litt under en måned etter vi flyttet inn oppdaget vi muggsopp på veggen. Det har vært mugg i veggen før har vi nå fått vite, etter mye om og men. Jeg har vært nødt til å flytte sengen inn i stuen da jeg ikke kan være på soverommet. Vi hadde tenkt å foreslå halv husleie til vi flytter ut. Hun krever full husleie og legger all skyld på oss. Da jeg sa til henne at vi ikke uten videre ble å godta at all skyld ble lagt på oss ble døren lukket igjen i ansiktet på meg. Endret 19. april 2009 av Oook Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Ja. dette blir for teit. Hun sa hun vasket huset før vi flyttet inn og ikke så noe muggsopp. Litt under en måned etter vi flyttet inn oppdaget vi muggsopp på veggen. Det har vært mugg i veggen før har vi nå fått vite, etter mye om og men. Jeg har vært nødt til å flytte sengen inn i stuen da jeg ikke kan være på soverommet. Vi hadde tenkt å foreslå halv husleie til vi flytter ut. Hun krever full husleie og legger all skyld på oss. Da jeg sa til henne at vi ikke uten videre ble å godta at all skyld ble lagt på oss ble døren lukket igjen i ansiktet på meg. Mitt råd: Ikke overfør husleien intill huseier får ordnet med hussoppen. Så desto fortere hun fikser dette, desto tidligere får hun husleia. Jeg er ikke helt sikker på om man kan holde igjen hele husleia. Men deler er ihvertfall lov. Og resterende må betales når skadene er ordnet selgsagt. Så leietaker tjener ingenting på dette. Men det blir et ekstra press på huseier. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Du kan holde tilbake husleie, men du må sette den halvparten du ikke vil gi til henne på en egen bankkonto. Og underette henne om det skriflig. § 2-15. Rett til å holde leie tilbake Leieren kan holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene leieren har mot utleieren som følge av mangel eller forsinkelse. § 2-11. Avslag i leie Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen. I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta. § 3-8. Deponering av omtvistet leie Er partene uenige om hvilken leie som skal betales, kan avtalen ikke sies opp eller heves på grunn av manglende leiebetaling hvis leieren deponerer den omtvistede delen av leien i samsvar med annet ledd. Det samme gjelder hvis leieren vil motregne med krav som reiser seg av leieavtalen, og utleieren ikke godtar motregningen. Leieren skal så snart som mulig gi utleieren melding om deponeringen og begrunnelsen for den. Deponering etter første ledd skjer ved at beløpet settes inn på konto i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Beløpet, herunder renter, skal bare kunne disponeres av leieren og utleieren i fellesskap. Finansinstitusjonen skal likevel kunne utbetale beløpet i samsvar med rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom. Lenke til kommentar
Oook Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Takk for svar. Må vi stå for kostnadene det koster å åpne en deponeringskonto? Vi kan ikke bare sette pengene inn på en konto vi har fra før av? Vi har ikke betalt husleie for denne måneden enda. Leien skal betales den 15. hver måned. Endret 19. april 2009 av Oook Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 nei det må åpnes en konto av riktig sort, noe ala det samme som en depositumskonto. Er ikke helt sikker på hvem som må stå for konstnadene. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Veiledning/mal til brev angående det og holde tilbake husleien http://forbrukerportalen.no/klageveileders...l/181/klageview Lenke til kommentar
frevild Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Ook, Dere har visst å gjøre med en utleier av den vrange sorten. Du viser til muggsopp på vegger og i vinduskarmer, sprekker i badegulv og rør som så å si er tette. Det kan antagelig ganske raskt slås fast at det dermed foreligger "mangel" etter husleielovens § 2-2. Jeg antar at disse omstendighetene var ukjente for dere da dere inngikk avtalen. Jeg forutsetter også at muggsoppen hadde fått fotfeste allerede da dere overtok leiligheten. Det kan forresten også bemerkes at utleier har opplysningsplikt, jf. § 2-4. Dette siste er viktig hvis leiligheten ble utleid "som den er," jf. § 2-5. Hvilke rettigheter har dere så? Dere kan iallfall kreve retting etter § 2-10. Vil hun ikke det, kan dere få noen andre til å gjøre det og kreve at hun betaler. Alternativt kan dere rette manglene selv og kreve "rimelig godtgjørelse." Dere kan også kreve avslag i leien, jf. § 2-11 annet avsnitt. Dere kan kreve avslag så lenge manglene ikke utbedres. Hvis manglene enkeltvis eller samlet er "vesentlige," kan dere heve avtalen i medhold av § 2-12. Hevning vil ofte være avskåret hvis utleier tilbyr retting og/eller avslag. Så til spørsmålet om erstatning. Dere kan kreve erstatning for "tap som følge av ... mangel," jf. § 2-13. Unntaket i denne bestemmelsen om uovervinnelige hindringer er ikke relevant. Hvor mye kan dere så kreve? Se her § 2-14, som inneholder enkelte begrensninger av hva som kan kreves. Jeg tror ikke utgiftene til kabeltv og internett faller utenfor disse grensene. Etter § 2-15 kan dere holde tilbake så mye av leien som trengs for å gi dekning for de krav dere måtte ha mot utleier - hva enten dette er utgifter til retting, prisavslag og/eller erstatning. Dere behøver strengt tatt ikke deponere noe som helst etter § 3-8. Lenke til kommentar
Oook Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Takk for svar! De var veldig nyttig. Vi hadde "eksperter" innom i dag. De mente det var svartsopp, men var ikke helt sikker. Vi oppdaget soppen ca 3-4 uker etter vi flyttet inn. Det har ikke spredt seg siden vi oppdaget det. Så at det ikke har vært der fra før av har jeg vanskeligheter for å tro. Ekspertene mente dette kunne oppstå på den tiden. De skulle komme tilbake "så fort som mulig" å gjennomføre en mer grundig test, de måtte bare vente på utstyret sitt som de ikke hadde fått enda. De mente at dette skyltes innvendig fukt og at dette i hovedsak var vår skyld. Disse "ekspertene" var leid inn av utleier for å sjekke forholdene. Det jeg synes er litt rart er at skylden blir skøvet over på oss. Greit nok, vi har vel kanskje forårsaket litt ekstra fukt. Det jeg ikke forstår er hvordan dette alene kan være vår skyld. Ingen av rommene er utstyrt med ventiler. Det er ikke ventiler eller mulighet for å åpne vindu på kjøkken. Det er heller ikke vifte på badet. Vi fikk beskjed om at vi hver morgen måtte lufte ut huset i omtrent 1 time, for så å få opp temperaturen i leiligheten igjen. Det er ikke ventiler på noen av rommene våre unntatt én i stua. At leiligheten krevde såpass arbeid ble vi aldri informert om. Det lureste vil vel i dette tilfellet være å betale halv husleie og deponere det resterende beløpet til vi får en skriftlig rapport fra ekspertene om hva som er i veggen? Hva vil skje om skylden blir ene og alene vår i følge ekspertene? Endret 20. april 2009 av Oook Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Så disse ekspertene hadde ikke med seg nødvendig utstyr, og de talte samtidig for utleiers sak. Sikker på at disse ikke er noen som utleier har "fikset"? Jeg ville kontaktet noen selv, slik at du får en rapport fra en upartisk fagmann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå