Nautic Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Har en Fujitsu Siemens Amilo M1437G. Mistet laptopen i gulvet og etter det er det problemr med å finne HardDisk i bios. Harddisken er SATA Har sjekket i bios og DCD-rom spiller blir funnet. men ikke Harddisk. Harddisken virker på en annen maskin. Har også prøvd en ny Harddisk på maskinen, men med samme dårlige resultat. Harddisken spinner så det er trolig ingen feil med strømtilførsel. Har åpnet laptopen og kan ikke se noe som har løsnet. Finnes det er program som er bootbar på CD som jeg kan sjekke ut IDE kontrolleren? Et program som virkelig kan sjekke kontrolleren for alt mulig? Jeg regner med at DVD og SATA disk har samme kontroller? Kan en slik feil ha noe med skadet bios å gjøre? Lenke til kommentar
mago Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 http://www.kvasir.no/nettsok/searchResult....p;x=78&y=24 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 http://www.kvasir.no/nettsok/searchResult....p;x=78&y=24 Hva med å heller hjelpe en å linke til noe du ikke selv har sjekket... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 http://www.kvasir.no/nettsok/searchResult....p;x=78&y=24 Hva med å heller hjelpe en å linke til noe du ikke selv har sjekket... Og hva med å komme med noe konstruktivt fremfor å kritisere en linke til mulige løsninger? Til trådstarter: Et fall har neppe ødelagt BIOS-brikken. Uten den ville du ikke kunne bruke DVD-rommen eller finne den i BIOS. Siden du ikke finner harddisken er det sannsynlig denne eller dennes tilkobling som kan være skadet. Du sier at harddisken virker i annen maskin. Hvordan har du testet den der? Er det flere partisjoner og når du alle? Og den nye harddisken du har prøvd. Var det så at denne heller ikke var synlig i BIOS? Hvis din beskrivelse er korrekt tyder det på kontakt (signalkabel) mellom harddisken og logikk på hovedkortet. Og er det ingen dårlig kontakt der vil jeg mistenke selve hovedkortet (dessverre dyrt å bytte). Lenke til kommentar
jevel Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Må si meg enig i at det å linke til et søk på Kvasir nok ikke er det mest matnyttige svaret jeg har sett. Når det kommer til problemet presentert i tråden så ville jeg ha sjekket ut koblingspunktene på hovedkortet. Følg SATA-kablene fra harddisken og DVD-romen og se om disse sitter som de skal. Er du skikkelig uheldig så har du fått en knekk på hovedkortet, og det er ikke billig å bytte. Alternativet da vil være å prøve å modifisere maskinen slik at SATA-kabelen som skal gå til DVD-rom kan kobles til harddisken i stedet. Så får man heller bruke en ekstern DVD-rom ved behov. -KJ Lenke til kommentar
Nautic Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Det er ingen kabler i mellom DVD / HD og til hovedkortet. Dette er en laptop. Hardisken blir skjøvet inn i en slot på hovedkortet. DVD rom blir også skjøvet inn i en slot. Og ang den nye hardisken jeg prøvde så ble heller ikke denne funnet i bios. Det at jeg skriver at hardisken virker i en annen maskin er at man kan se den og lese/skrive til den Jeg har ikke prøvet å boote med den på en annen maskin. Så boot sectoren skal jeg ikke uttale meg om. Jeg har prøvd "Hirens Boot CD". denne finner kontrolleren og sier det er 6 utganger på den. DVD rom'en ligger på en av disse utgangene. Men jeg får ikke testet kontrolleren. Skulle gjerne hatt et testprogram jeg kunne brukt for å teste denne kontrolleren. Et service skjema på den hadde også vært et godt hjelpemiddel. Noen som kan skaffe? Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Er det ikke sånn at cd/dvd-rom i bærbare fremdeles kjører på IDE tilkobling? Mens harddiskene kjører på SATA? Om det er sånn, så kan det jo hende at det er noe feil med SATA chippen på hovedkortet, eller noe sånt. Jeg ville ha sjekket koblinga mellom harddisk og hovedkort, og sett hvor godt den egentlig satt. Evt se etter skader rundt den Lenke til kommentar
jevel Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Det er ingen kabler i mellom DVD / HD og til hovedkortet. Dette er en laptop.Hardisken blir skjøvet inn i en slot på hovedkortet. DVD rom blir også skjøvet inn i en slot. Jeg regnet med at det var en laptop, men flere av mine laptops har hatt kabler mellom hovedkort og disse slotene. Hvis slotten sitter direkte på hovedkortet så regner jeg med at den er loddet på? Kommer du til så du får sjekket loddingen, evt. baksiden av printkortet? Kan det være at en av de strømførende banene på SATA-kontakten har blitt brutt? (Blir vel vanskelig å sjekke uten å skru maskinen helt fra hverandre...) -KJ Lenke til kommentar
Nautic Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Er det ikke sånn at cd/dvd-rom i bærbare fremdeles kjører på IDE tilkobling?Mens harddiskene kjører på SATA? Det kan du har rett i. Jeg fant ingen SATA kontroller med noen av de programmene jeg har prøvd. Og når jeg ser i bios nå så sitter DVD rom på IDE kontroller. HD er SATA. Vil ikke SATA kontroller komme opp i bios før noe er tilkoblet? Man bør vel ha en eller annen indikasjon på SATA / HD valg i bios? Men jeg har ingenting. Lenke til kommentar
Nautic Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Har målt litt på SATA pluggene på hovedkortet. http://www.hardwarebook.info/Serial_ATA_Power Det er ikke 12 v på pinne 13-14 og 15. Det mangler. Men skal de være 12 volt til SATA disker? Prøver å finne kabler som passer inn i disse slottene og så bort til hardisk. Altså en SATA forlengelsekabel. Men dette har jeg problemer med å finne. Tenkte å prøve å få koblet opp disken med externt power. for å sjekke om diskkontrolleren er ok. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hva med denne? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14062 -KJ Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg har et disk kabinett (SATA) fra DX, som jeg har montert en disk jeg tok ut fra en defekt laptop i. Denne kjører kun på USB power, altså 5V Så en laptop disk bruker ikke 12V, samme gjelder for cd/dvd-rom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå