MrAHB Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hei Jeg har hatt vannkjøling i mange år, og har fått ganske mye dritt i slangene jeg benytter. -Hvordan fjerner man dette? Hvilke stoffer (algegift) fungerer bra? Jeg har benyttet orginalt kjølevann fra thermaltake og litt batterivann i systemet, så hvordan algene har kommet inn i dataen forstår jeg ikke... Bør jeg bytte ut alt og heller kjøpe kjølevæske beregnet for biler? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Vannet bør byttes minst en gang i året dersom det ikke skal komme noe dritt i det. Tilsetningsstoffene i vannet mister mye av egenskapene det har over tid. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Men i tillegg til å bytte vann; trenger man også å renske utstyret på noen måte? I såfall hvordan? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Nå vet ikke jeg hvordan det ser ut hos deg, men en typisk rens for min del er å skru alle blokker og skylle dem, skylle ut det som ligger i slanger, osv. Er en grei sak, og Zalo fungerer greit for å rense vekk det meste. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Jeg har to radiatorer, cpu kjøler, gpu kjøler, tank, pumpe og en sak som viser om det er gjennomstrømmning... -Synes det blir litt mye å koble fra alt... -Hva om jeg kobler fra ett sted slik at det gamle vannet renner ut så kan zalo-vann suges inn, så kjører jeg det slik en god stund? -Og deretter fyller på nytt vann? -Er det en ide? Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 tja, da er det jo veldig vanskelig å være sikker på at du har fått ut all zaloen. Med zalo og vann følger det lett bobler og det kan ikke være bra for kjølinga. Du kan jo tømme systemet og bare fylle på nytt kjølevann - og la skitten ligge.. men det blir jo da fort like ille igjen. Ta deg tid til å gjøre det skikkelig og renske delene - så kan du sikkert kjøre et par år igjen.. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg kjørte mitt kjølesystem i noen dager på zalovann.. Var et slit å få ut ja, men det går fint ann.. bare å kjøre innslangen til pumpa fra ei bøtte med rent vann, og utslangen i ei tilsvarende bøtte som man tømmer ut. Det blir forøvrig ikke bobler automatisk av noe som helst, det må luft til for å lage bobler. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Fra en sticky her på forumet. AlgarOm du ser svarte prikkar, mørkt belegg eller brune trådar i slangane dine, har du mest sansynleg fått algar. Det som er anbefalt å gjere er å rense delene i sterk eddik. Delene skal ikkje ligge lenge, då dette kan skade dei, men berre få ein gjennomskylling til du ser at algande/misfarginga er vekk. Du kan og få tak i flaskebørster på apotek til å rense slangar med. Om det ikkje vil forsvinne frå slangane er dei antageligvis ødelagte og dei bør skiftast. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Hvis vi får se bilder av systemet kan det bli lettere å komme med forslag o.l. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Tror jeg har en viss ide hva jeg skal gjøre, men bare kom med inspill Som dere kanskje kan se på bildet er det ett tynt lag/belegg på innsiden av glasset, og dette belegget er i slanger og annet utstyr også. Endret 20. april 2009 av Kong Basse Lenke til kommentar
Sink Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Bytte slanger og skru ting fra hverandre er vel eneste måten å fikse det skikkelig på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå