Gå til innhold

Hjelp! Jeg har fått alger i dataen.

MrAHB

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt vannkjøling i mange år, og har fått ganske mye dritt i slangene jeg benytter. -Hvordan fjerner man dette? Hvilke stoffer (algegift) fungerer bra?

Jeg har benyttet orginalt kjølevann fra thermaltake og litt batterivann i systemet, så hvordan algene har kommet inn i dataen forstår jeg ikke...

Bør jeg bytte ut alt og heller kjøpe kjølevæske beregnet for biler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg hvordan det ser ut hos deg, men en typisk rens for min del er å skru alle blokker og skylle dem, skylle ut det som ligger i slanger, osv. Er en grei sak, og Zalo fungerer greit for å rense vekk det meste.

Lenke til kommentar

Jeg har to radiatorer, cpu kjøler, gpu kjøler, tank, pumpe og en sak som viser om det er gjennomstrømmning... -Synes det blir litt mye å koble fra alt...

-Hva om jeg kobler fra ett sted slik at det gamle vannet renner ut så kan zalo-vann suges inn, så kjører jeg det slik en god stund? -Og deretter fyller på nytt vann? -Er det en ide?

Lenke til kommentar

tja, da er det jo veldig vanskelig å være sikker på at du har fått ut all zaloen. Med zalo og vann følger det lett bobler og det kan ikke være bra for kjølinga.

Du kan jo tømme systemet og bare fylle på nytt kjølevann - og la skitten ligge.. men det blir jo da fort like ille igjen.

Ta deg tid til å gjøre det skikkelig og renske delene - så kan du sikkert kjøre et par år igjen..

Lenke til kommentar

Jeg kjørte mitt kjølesystem i noen dager på zalovann.. Var et slit å få ut ja, men det går fint ann.. bare å kjøre innslangen til pumpa fra ei bøtte med rent vann, og utslangen i ei tilsvarende bøtte som man tømmer ut.

Det blir forøvrig ikke bobler automatisk av noe som helst, det må luft til for å lage bobler.

Lenke til kommentar

Fra en sticky her på forumet.

Algar

Om du ser svarte prikkar, mørkt belegg eller brune trådar i slangane dine, har du mest sansynleg fått algar. Det som er anbefalt å gjere er å rense delene i sterk eddik. Delene skal ikkje ligge lenge, då dette kan skade dei, men berre få ein gjennomskylling til du ser at algande/misfarginga er vekk. Du kan og få tak i flaskebørster på apotek til å rense slangar med. Om det ikkje vil forsvinne frå slangane er dei antageligvis ødelagte og dei bør skiftast.

Lenke til kommentar

Tror jeg har en viss ide hva jeg skal gjøre, men bare kom med inspill

post-5859-1240255550_thumb.jpg

Som dere kanskje kan se på bildet er det ett tynt lag/belegg på innsiden av glasset, og dette belegget er i slanger og annet utstyr også.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...