Robba1006 Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Vel, ser på meg selv som en vidrekommende fotograf. Går media linja og tar ofte bilder. Nå er det på tide med et nytt obejektiv og jeg har ikke vidvinkel enda så tenkte det skulle bli mitt neste innkjøp. Ps: Fint om dere anbefaler utifra utvalget som finnes i Norske butikker, jeg liker ikke å handle på nett. Jeg kunne tenke meg at vidvinkelen ikke er alt for dyr, en pris fra 2000-5000 er fint Så denne på fotovideo, noe å si om den?: Sigma 20mm F1,8 EX DG Nikon Takk Endret 12. april 2009 av Robba1006 Lenke til kommentar
gormley Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 En 20mm er pr. definisjon vidvinkel, men husk at det er crop-factor på D60 slik at brennvidden likevel blir 30mm. Og tar jeg ikke feil har du allerede et videre objektiv med kit-objektivet (18-55 eller 18-70)? Sigma 10-20mm derimot er en ultra vidvinkel-klassiker. Ken Rockwell har skrevet en bra sammenligning, oppsummert er det: Nikon er best men også dyrest. Tokina er bra men bare 12mm. Sigma er litt kjipere men har 10mm på det videste. Tamrom er den skraleste. http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wi.../comparison.htm Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Selv har jeg Nikon 12-24 til min D60, og må si det er et utmerket objektiv. Ikke det at det har så mye å si (når det kommer til vidvinkel), men du vil vel ikke få autofokus med de andre alternativene (???). Nikon 12-24 kan du finne ganske rimelig brukt. Jeg ga en fint brukt Tamron 11-18 + 1 500 kr for mitt, altså ca 4 500. Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Selv har jeg Nikon 12-24 til min D60, og må si det er et utmerket objektiv. Ikke det at det har så mye å si (når det kommer til vidvinkel), men du vil vel ikke få autofokus med de andre alternativene (???). Lite vits i å fortelle at de andre alternativene ikke gir autofokus når du ikke er sikker selv. Her er en oversikt over alle objektiver som gir autofokus på kameraet. Bare å velge og vrake blant vidvinklene som er der. Listen virker å være oppdatert og korrekt. http://www.nikonians.org/forums/dcboard.ph...13319&page= Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Det finnes mange vidvinkel objektiver for Nikon. Jeg bruker Sigma 10-20/4,5-5,6 og er ok fornøyd, kantskaprheten er ikke den beste, men nedblendet til f8 er den ok. Den er ikke særlig lyssterk, men til utefotografering er den grei. Andre du bør se på er Tokina 12-24/f4 som jeg vet en del her inne bruker. Den du nevner har jeg ingen kjennskap til. Edit: Sigma 10-20/f4-5,6 er det korrekte Endret 12. april 2009 av Autoxave Lenke til kommentar
gormley Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Selv har jeg Nikon 12-24 til min D60, og må si det er et utmerket objektiv. Ikke det at det har så mye å si (når det kommer til vidvinkel), men du vil vel ikke få autofokus med de andre alternativene (???). Jo, det er autofokus på alle. Jeg har selv Sigmaen og er kjempefornøyd. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Jeg tenkte på for eksempel Tokina 11-16 og Tamron 11-18, trodde heller ikke at Sigma sin ville gi autofokus, men der tok jeg vel feil. Lenke til kommentar
Robba1006 Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Tusen takk for alle de gode svarene Jeg tror jeg har bestemt meg for å gå for Sigma 10-20(mm) Edit: Noen filtre som er fine å ha til vidvinkel? Endret 13. april 2009 av Robba1006 Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 De 2 filterne som du trenger er gråfilter (evt et gradert gråfilter) og polariseringsfilter. Du finner dem til en rimelig penge på ebay, jeg ville unngått å kjøpe de billigste, Hoya filtre anbefales. Sing-Ray har et heftig gråfilter der du kan selv kan justere hvor mye lys som skal slippes inn gjennom objektivet, ulempen er prisen - denne er svindyr. Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Alt under 20mm er for vidt for meg, men jeg ser du har blitt anbefalt å kjøpe polariseringsfilter. Det er ikke så lurt på slike brennvidder du skal ha. Det dekker bare deler av bildet. Lenke til kommentar
gormley Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Alt under 20mm er for vidt for meg, men jeg ser du har blitt anbefalt å kjøpe polariseringsfilter. Det er ikke så lurt på slike brennvidder du skal ha. Det dekker bare deler av bildet. Det er da tull. Jeg har polariseringsfilter på min Sigma og det dekker hele bildet. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Alt under 20mm er for vidt for meg, men jeg ser du har blitt anbefalt å kjøpe polariseringsfilter. Det er ikke så lurt på slike brennvidder du skal ha. Det dekker bare deler av bildet. Det er da tull. Jeg har polariseringsfilter på min Sigma og det dekker hele bildet. Det arela mener er at selve polariseringseffekten ikke blir jevnt fordelt over hele bildet, det vil være områder som vil fremtre mer mørk enn andre områder dess større brennvidden blir. Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Det arela mener er at selve polariseringseffekten ikke blir jevnt fordelt over hele bildet, det vil være områder som vil fremtre mer mørk enn andre områder dess større brennvidden blir. Du fikk til å si dette bedre enn meg. Dette ser du godt om himmelen dekker hele lengden på bildet - himmelen blir lysere mot kantene. Det er da tull. Jeg har polariseringsfilter på min Sigma og det dekker hele bildet. Det bør du kanskje sjekke - finner sikkert mye lesestoff på nettet. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Sjekk dette bildet....polaringseringsfilteret kan gjøre at himmelen blir mørkere til venstre i bildet. Jeg syns ikke dette er optimalt, men det er sikkert noen der ute som liker denne effekten, det viktigste er vel å være klar over at dette kan skje med vidvinkel og polafilter. Endret 13. april 2009 av Autoxave Lenke til kommentar
Robba1006 Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 Setter pris på svarene deres Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå