Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Larver i avføring

allin

Anbefalte innlegg

Hei,

Oppdaget i dag noen små hvite larver i avføringen min. Har hatt litt tendenser til forstoppelse de siste dagene,

altså følt jeg "har mer å gi", men ikke fått det ut. Har ikke tenkt så mye over dette, men så oppdaget jeg altså

disse larvene, noe jeg aldri har sett før, og tenkte at det må være en sammenheng.

Noen som har noen anelse om hva dette kan være, og bør jeg gå til lege? I så fall, hvordan kan jeg gjøre det uten å

si noe til foresatte, føler dette er et tema jeg vil holde mellom meg og legen.

Gutt 17

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si du både bør og må gå til legen med dette problemet.

I følge Norsk lov har all helsepersonell taushetsplikt, dette gjelder alt fra sykesøstre til fastleger. Er man over 16 år, kan man velge at foresatte ikke informeres. Denne loven unnviker dog om det er helsemessig uforsvarlig å ikke informere foresatte eller andre familiemedlemmer. Eksempelvis om en har fått en smittsom og/eller alvorlig sykdom. Du tar enkelt og greit turen ned til helsestasjonen hvor din fastlege holder til, deer vil du antaglivis finne en informasjonsskranke hvor du sier navn/fødsel/personnummer og spør om du kan få en time med din lege. Du vil da bli bedt om å vente om din fastlege ikke har stor pågang den dagen, ellers vil du få tildelt en time med legen slik at du kan komme tilbake på et senere tidspunkt. Husk også på at du må betale en egenandel for en legetime. Er litt usikker, men egenandelen ligger en plass mellom 100 og 200 kroner. Du vil høyst sansynlig, om du har "ubudne gjester" i tarmsystemet få utskrevet piller for å ta knekken på disse. Avhengig av hva slags type medisin du trenger og hva slags resept du har krav på. Kan prisen på medisinen variere fra 100 til 400/500 kroner.

Nå vet ikke jeg hvor mye penger du har å rutte med, men dette er en grunn til å få hjelp av dine foreldre. Jeg kan bare tenke meg hvor flaut dette føles, og mange mammaer har en lei uvane ved at de absolutt ikke klarer å holde kjeft om ting så angår sønn/datter. Dog er vell dette en "passende" tid å sitere hva som sto skrevet på russekortet til min mor; Det er bedre å drite seg ut, enn å dø av forstoppelse.. Bli frisk er med andre ord viktigere enn å hindre noen flauser.

Lenke til kommentar

Gå til legen. Mangler du penger kan du sikkert bare si at du skal til legen og trenger penger, men vil helst ikke fortelle hva som er problemet. Så tar du med kvittering etc hvor du kan tusje over navnet på medisinen.

Det høres ut som om du har barnemark. Dette er svært smittsomt med så hele familien din må bli testet hvis du bor sammen med dem. I tillegg må du skifte alt sengetøy, dynetrekk og liknende.

http://no.wikipedia.org/wiki/Barnemark

Medisinen kan fåes reseptfritt, men dra til legen for bekreftelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...