Gå til innhold

Tatt Gr.kurs, når kan jeg forvente meg lappen?

evn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gjenomført traffikalt grunnkurs og fyller 16 i juni. Har meldt meg på mopedopplæring, men hva innebærer egentlig det?

Hva lærer jeg på teorien og hva skjer i kjøretimene?

Når får jeg lappen da om jeg kommer meg igjenom teoriprøven? Er det noe kjøretest før du får lappen?

Hvor lenge varer denne moped-opplæringen?

Har en Yamaha Aerox som står og venter på meg i garasjen (har dog ikke klart å holde meg unna noen mil med kjøring:D)!

Totale kostnader på hele sulamitten?

-Trafikalt Gr.kurs m/ mørkedemonstrasjon og førstehjelp: 3800,-

-Teori: ?,-

-Kjøreopplæring: ?,-

-Årsavgift: ?,-

Som dere sikkert skjønner trenger jeg litt info rundt dette:)

-Evn

post-173804-1239506821_thumb.jpg

Endret av evn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er noen år siden jeg tok mopedlappen, så ta det jeg sier med en klype salt...

Syns å huske jeg betalte ca 3000 for kjøreopplæring og noen hundrelapper for teoritesten.

Kjøreopplæringen er alt du trenger av praktisk opplæring, det er ingen "oppkjøring" som ved bil. Den er også såpass lett at du klarer deg godt om du bare møter opp edru... Det skal ganske mye til før kjørelærer "stryker" deg. Tipper hele opplæringen (praktisk/teori) tar 2-4 uker, men det kommer helt an på kjøreskolen. Du er bare påkrevd å ta X antall timer, og om du finner et intensivkurs så går det jo fortere. Vil iallefall tro du kan begynne å kjøre så fort du fyller 16, forutsatt at du klarer teoritesten.

Vil anbefale deg å ringe rundt til et par kjøreskoler og spørre dem disse spørsmålene (og skriv ned svarene slik at du kan sammenligne etterpå), da ting kan variere stort fra skole til skole. Husk å ta med bevis på gjennomført trafikalt grunnkurs (og muligens kjøreopplæring, husker ikke om det var nødvendig) når du møter opp for å ta teoritesten.

Lenke til kommentar

Heisan Even!

Priser kan varier litt fra kjøreskole til kjøreskole. Men det ligger rundt 5000,- for hele mopedopplæringen. Trafikale grunnkurset kommer da i tillegg.

Du starter med 4 timer teoriundervisning. Der gjenntar de mye av det som ble sagt på trafikalt grunnkurs egentlig, men de snakker også mye om selve mopeden, kjøreteknikk osv.

Så skal du ut i kjøregård, er vel en rundt 4 timer totalt. Her øver dere på snikkjøring rundt kjegler, bremsing osv.

Etter det er gjennomført skasl du ut i trafikken på den såkalte "langkjøringen". Her bare følger dere etter kjørelæreren. Litt ute på landet og litt inni byen. Dere bruker en hel dag på dette, rundt 10 timer.

Nå er kurset gjennomført og når du får betalt er det bare å dra på trafikkstasjonen for å ta en liten, simpel prøve. Klarer du den får du et midlertidig førerkort, før du får det ordentlige i posten en uke senere. Altså ingen oppkjøring som med klasse A1, B osv. Denne prøven koster noen hundre kroner, og det er et par hundre for selve førerkortet også.

Årsavgiften koster nesten ingen ting. Den har jeg nettopp betalt, husker ikke helt prisen. 390,- tror jeg.

Siden du har meldt deg på mopedkurset nå, så blir du garantert ferdig med all opplæring innen du fyller 16. Så det er godt mulig du står der klar til å kjøre på bursdagen din ;)

Tror jeg fikk med det meste her nå, bare spør om det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar

Hvor lang tid all opplæringen tar kommer an på skolen. Selv fikk jeg tatt alt på en helg. Teori på fredagen, banekjøring på lørdagen og langkjøring på søndagen. Møtte opp på biltilsynet og tok prøven på mandagen. Bare husk at du må sende inn en søknad om å få ta lappen, ellers kan det være du må vente. Jeg sendte inn det da jeg tok trafikalt grunnkurs, men om du ikke har gjort det må du sørge for å få det gjort. Var vel et rosa ark med spørsmål om sykdommer, hva du skulle ta lappen på osv.

Lenke til kommentar

Jepp, Svinat har et godt poeng der som jeg glemte i farta.

Husk å søke om førtkort minst en måned før du fyller 16, så slipper du å vente på at den skal godkjennes, slik jeg måtte.

Om du har allergi skal du egentlig skrive ned det på søknaden. Men dropp det, det gjør at det tar mye lenger tid. Etter en mnd. med venting, ringte jeg og lurte på hvorfor min søknad ikke ble godkjent. Fikk beskjed om at jeg hadde allergi og dermed ikke kunne ta førerkort om jeg brukte medisiner som gjorde meg søvnig. Her måtte jeg vistnok henvende meg til legen først.

La litt press på de og fikk snakket med en annen person, søknaden min ble da godkjent på dagen :)

Lenke til kommentar

AHh, det var alt jeg lurte på : )

Takk Marius, Svinat och E-Ton!

Fant vel det totale beløpet!?

Trafikalt grunnkurs

- 10 timer teori kr 1200,-

- Førstehjelp kr 600,-

- Mørkekjøringsdemonstrasjon kr 1300,-

Moped

- 14 timer kjøring kr 4000,-

- Baneleie kr 150,-

Ikke møtt

- Kjøretime kr 525,-

- Landevei kr 2900,-

- Glattkjøring kr 1575,-

- Mørkekjøringsdemonstrasjon kr 1300,-

Statens gebyrer

- Teori (alle klasser) kr 335,-

- Praktisk prøve klasse B kr 720,-

- Utstedelse Førerkort kr 200,-

- Bilde kr 62,-

Markert det jeg tenker jeg må ha for å få lappen. Am I right?

Trenger jeg virkelig så mye som 14t kjøring? ;o

Trenger absolutt ikke mere enn 2t kjøring da jeg har brent unna 6-7 mil på bakhjulet allerede:)

Endret av evn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...