EldorBoye Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Skal ikke skryte på meg at jeg forstår Fourier fult ut. Men når man transformerer et bilde til frekvensdomenet, så blir ting såpass abstrakt at det blir vanskelig å se det for seg. Men ved å fjerne de korteste bølgene så vil endel av informasjonen som definerer kanter forsvinne, mens hovedstrukturene vil bli igjen. Er ikke sikker på om det filteret det er snakk om her er et fourier filter, eller om det er gjort optisk, men resultatet skal bli det samme. - Tror ikke det er nødvendig å forstå Fourier i det hele tatt for mitt lille poeng. Du snakker her om å fjerne de korteste bølgene, og det er jo ikke de infrarøde, som jo er de lange - lengre enn synlig lys. Men det er selvsagt meget mulig jeg overser et eller annet her. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Filter i denne sammenhengen går vel ikke på farger, men på detaljer i bilder, dvs høryfrekvent er små detaljer/skarpe overganger? Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Ja, det er ikke bølgelengden på lyset som er interessant. Det er bølgelengdene som blir generert av fourier transformasjonen. Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Filter i denne sammenhengen går vel ikke på farger, men på detaljer i bilder, dvs høryfrekvent er små detaljer/skarpe overganger? - Mulig det er der jeg misforstår, men hvordan kan dette bety å stenge ute infrarødt samtidig? Som jo må betegnes som hi-pass. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Filter i denne sammenhengen går vel ikke på farger, men på detaljer i bilder, dvs høryfrekvent er små detaljer/skarpe overganger? - Mulig det er der jeg misforstår, men hvordan kan dette bety å stenge ute infrarødt samtidig? Som jo må betegnes som hi-pass. Der er det snakk om antialiasfiltere som sitter foran sensoren på de fleste kameraer. Det er fysisk filter som kombinerer to funksjoner, filter for å hindre moire, og filer for infrarødt. Dette er noe annet enn digitale filtere som brukes i Photoshop etter at bildet er tatt. Lenke til kommentar
IoH Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Lavpass og høypass i denne sammenhengen har intet med lysets frekves (dvs farge å gjøre) men heller på kontrasten å gjøre. Kan illustreres ved å ta for seg et bilde som er delt i to halvdeler, svart og hvitt: Med et skarpt skille mellom de to vil en ha høyfrekvent innhold. Med en gradvis overgang mellom de to vil en ha et lavfrekvent innhold. Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Tror jeg begynner å skjønne det nå. Det var mest kombinasjonen av low pass og å fjerne infrarødt jeg ikke fikk helt til å henge sammen. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 IR-filteret og lavpassfilteret er to helt forskjellige ting her ja (selv om de muligens er integrert i et filter). Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Uffda her var det mye hummer og kanari for å si det mildt. OLPF (optical low pass filter) brukes som noen her allerede har nevnt til å fjerne støy (antialiasing) og sperre for høyere frekvenser (UV). OHPF (optical high pass filter) sperrer for IR altså lavere frekvenser enn det synlige lyset. I tillegg er jo hver CCD utstyrt med R,G eller B filter (mer smalbåndet altså). Ingen av disse filtrene har noe med skarphet å gjøre annet enn at må man som nevnt tidligere redusere kontrast for å unngå moire, så kan det selvfølgelig gå ut over skarphetsinntrykket. Et kamera som EOS 5 mkII har faktisk hele 5 funksjonelle lag ovenfor CMOSene pluss microlinsa og RGB. Low-pass 1, dichroitic mirror for å reflektere IR, Phase layer for å depolarisere det polariserte lyset, IR-filter (high-pass) og til slutt et low-pass filter 2. Men ingenting av dettte har noe direkte med skarphet og gjøre og derfor ganske OT. Rettet par skrivefeil Endret 19. april 2009 av kjellms Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Uffda her var det mye hummer og kanari for å si det mildt. - Da er det jamen bra at du er så flink. Lenke til kommentar
Audun265 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Hvorfor har dere ikke snakket noe om "Smart Sharpening"? Og Unsharp mask er ikke destrutiv, ødeleggende og trengs ikke taes til slutt om du bare lager en kopi av bilde i photshop så du får to lag av bildet ved ctrl+j eller cmd+j i mac. Jeg bruker alltid Smart Sharpening og ofte to ganger, men usikker på om sånn jeg gjør det er den beste måten... Lenke til kommentar
CarstenArnholm Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Under avsnittet "Hvorfor er det nødvendig å skarpe opp digitale bilder?" skrev jeg flg.: "For å hindre dannelsen av moiré er det i et digitalt kamera lagt et filter over sensorbrikken. Dette filteret (kalt low pass-filter) gir bildet en meget forsiktig softing (og stenger forøvrig for den infrarød del av lyset)." Den siste setningen burde vært utformet på en annen måte. Digitale kamera (nesten alle) har et lavpassfilter (low pass-filter), det er der i første rekke for å motvirke moiré, men stenger IKKE for infrarødt. Et filter som stenger for infrarødt (infrared cut-off filter) må et digital kamera ha (brikken er i motsetning til film [unntak spesialfilm] følsom for IR), og et slikt infrarødt cut-off filter er integrert i eller kittet sammen med lavpassfilteret. IR har et annet fokusplan enn synlig lys, om man ikke filtrerer for IR er en softing ikke til å unngå. Beklager at jeg med en unødvendig kort formulering (som lett kunne misforstås) har gitt årsak til en lengre diskusjon, noe jeg først oppdaget idag. MVH CA Carsten Arnholm Endret 18. april 2010 av CarstenArnholm Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Dette filteret (kalt low pass-filter) gir bildet en meget forsiktig softing (og stenger forøvrig for den infrarød del av lyset). Et lowpassfilter vil vel snarere slippe gjennom de lave frekvensene (infrarød) og stenge for de høye. Filteret det refereres til er først og fremst et romlig lowpass-filter som reduserer høyfrekvente romlige detaljer ("gjør bildet litt uskarpt"). I den grad det samme filteret stenger for infrarødt lys så må det som du påpeker være et høypassfilter mhp bølgelengde. Jeg trodde forøvrig at IR-filtrering og OLPF vanligvis var separate filtre. -k edit: oops, jeg burde ha lest hele diskusjonen. Se bort fra svaret mitt. Endret 16. august 2010 av knutinh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg