Gå til innhold

Spørsmål om Jesus til mine med-ateister her på forumet

Anbefalte innlegg

Hva mener du nå? Markus sitt evangelium var jo på gresk.

fyttefaen... :no:

Hvorfor ber du meg vise til kilder når du ikke klikker på de, men heller stiller dumme spørsmål som linkene og innlegget gir svar på?

Og ikke kom å si at du har rukket å lese igjennom kildematrialet på 5 min!

Nei, se over innlegget en gang til og svar på nytt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ber du meg vise til kilder når du ikke klikker på de, men heller stiller dumme spørsmål som linkene og innlegget gir svar på?

Ingen av linkene dine hevder noe annet.

Wikipedia > The general theory is that Mark is a Hellenistic gospel, written primarily for an audience of Greek-speaking residents of the Roman Empire.

Lenke til kommentar

Ingen av linkene dine hevder noe annet.

Wikipedia > The general theory is that Mark is a Hellenistic gospel, written primarily for an audience of Greek-speaking residents of the Roman Empire.

At markus evangeliet er skrevet hovedsakelig for et publikum av gresk-talende innbyggerne i det romerske imperiet er en generell teori.

Men har du lest alt så har du sett at det ikke stemmer helt.

Koptisk kristendom tilhører kristenhetens aller første troende og dens kirke ble i henhold til tradisjonen etablert av evangelisten Markus i Egypt på midten av det 1. århundre (rundt år 42 e.Kr.).

Tradisjonelt har det koptiske språk blitt benyttet i kirketjenesten, og den hellige skriften ble skrevet med det koptiske alfabetet, men på grunn av arabiseringen av Egypt har kirken i økende grad benyttet arabisk. Utenfor Egypt benyttes det lokale språket, men ofte sammen med både koptisk og arabisk.

Koptiske kristne feirer jul eller kristmesse den 7. januar som siden 2002 er en offisiell nasjonal helligdag i Egypt.

http://no.wikipedia.org/wiki/Koptisk_kristendom

Jeg vet ikke om du er klar over det, men koptisk er ikke så ulikt gresk og ur-egyptisk.

Klarer du ved første øyekast å skille dette i fra gresk?

230px-Coptic.jpg

Begrepet koptisk refererer også til det alfabet som benyttes for å skrive på det koptiske språk. Koptisk blir skrevet med en variant av gresk alfabet, men utvidet med seks eller sju bokstaver for spesielle lyder hentet fra demotisk, det siste utviklingsstadiet i den egyptiske hieroglyf-skriften. Kjennskap til koptisk språk var avgjørende for lingvistisk analyse av oldtidens egyptiske språk i tidligere fases og for forskernes tolkning av egyptiske hieroglyfer på 1800-tallet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kopter

Hvorfor tror du det heter koptisk kristendom :hmm:

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Jeg synes det er trist at folk har slik en ekstrem mangel på kildekritikk, at de tar en film som Zeitgeist på alvor, og plutselig er overbevisst om at Jesus og Horus har så mange likheter at den ene kan anses som en kopi av den andre.

Jeg skal ikke komme med noen påstander om at jesus var ekte, eller at miraklene han skal ha stått bak er annet enn oppspinn eller overdrivelser, (det er for meg helt likegyldig) men som stor fan av egyptisk mytologi synes jeg det er jævlig kjipt i horus' favør at folk skal lide under så mange misoppfatninger.

Først og fremst er horus en gud med flere aspekter, og de aller fleste aspektene er ganske så annerledes fra jesus; ett av de er for eksempel horus, krigsguden, noe som skurrer litt med jesusbildet. Det horusaspektet som kan minne mest om Jesus er barnet Horus.

En av tingene som blir nevnt som en likhet mellom denne horus og jesus er at begge visstnok oppsto via en mirakuløs jomfrufødsel, men jeg synes dette er ekstremt merkelig siden Horus er sønn av Isis, konen til Osiris og at han ble født som følge av litt kinky sex mellom de to. Som litt halvpervers men irrelevant trivia, så er det greit å bemerke seg at det ikke var Osiris EGEN penis som befruktet Isis (siden Osiris mistet denne etter en litt uheldig krangel med Set), men Isis var såpass grei at hun donerte Osiris en annen penis; men det var vel strengt talt fortsatt en penis, og ikke veldig jomfruelig av den grunn.

En annen populær feiloppfattning er at moren og faren til Horus heter "Seb" og "Isis-mery", som visstnok skal være litt vel likt "Josef og Maria".

Først litt om Isis;

"Isis-mery" har ingen historisk kilde annet enn Gerald Massey, en engelsk poet med en litt vel fri fantasi, som ikke kunne så mye om egypt som han selv fant på. Forvirringen her kan ha oppstått ved at mange tempel til Isis ble konvertert til tempel for den ortodokse Maria etter at egypt begynte å bli "kristnet" omtrent rundt tiden da romeriket falt. Isis er med andre ord bare Isis, og ingen andre er moren til Horus.

I motsetning til Isis-Mery, er Seb faktisk en skikkelse i egyptisk mytologi, men han er ikke faren til Horus, han er bestefaren, og "Seb" er vel strengt talt ikke så jævlig likt "Josef" uansett. :)

Filmer som Zeitgeist hevder også at en stjerne i øst, tre vise menn, syngende engler, og en vane for å innordne seg tolv disipler plus den hendige egenskapet ved å kunne gå på vann og å heneg på kors er enda flere tydelige likheter mellom Horus og Jesus, og dette hadde vært sjokkerende likheter om de bare hadde noen rot i fakta; men det har de da altså ikke. :)

Det finnes ikke NOEN kilder (andre enn Massey, og igjen, folk som har lest Massey) som tilsier at noe av dette stemmer. Om du leser om Horus i hvilken som helst bok om egyptisk mytologi, vil du ikke finne et eneste avsnitt dedikert til noe av dette i noen av historiene om Horus.

Det skal visst også ha forekommet at Horus ble døpt og begynte å preke i tempel i en alder av 12, akkurat som Jesus, men akkurat dette klarer jeg ikke finne NOEN kilder til annet enn Zeitgeist og de som har sett Zeitgeist, selv ikke Massey som fant opp mesteparten av misoppfatningene nevner noe om dette, så jeg klarer rettogslett ikke se hvor det skal ha kommet fra. Jeg har også lest "The Zeitgeist companion", der de (dårlig) utreder for mange av kritikkene til akkurat jesus/horus sammenligningen, men dette blir ikke engang nevnt, så jeg antar at selv de bak filmen ga opp på akkurat denne.

Kilder:

Om Horus

Om Isis

Om Osiris

Om gudene og historiene deres generelt finnes her og her.

Om noen trenger kilder på noe spesifikt i denne posten, eller føler at jeg har skummet over noe (begrenset tid å bruke til slikt som dette på jobb) så er det bare å spørre, men jeg håper at vi med dette kan legge hele Horus/Jesus greia på is, for det er utrolig lite som faktisk ER lik mellom disse mytologiske skapningene, og jeg hadde blitt imponert om noen hadde klart å påpeke noe annet enn at kristen kunst har plagiert egyptisk kunst om barnet horus og lagt det over til Jesus.

Lenke til kommentar
Bra oppsumering, Boheme Netter

PS: Jesus Kristus er ikke en mytologisk skapning. Ikke der heller er de like.

Gjør som Ozi jeg, og spør om kilde på dette? Det er så langt meg bekjent ingen andre kilder om denne jesus enn, overraskende nok, bibelen.... (Ser en bort i fra et dokument til, som nevner en christos, men som eksperter ikke er sikre på om faktisk er forfalsket...)

Har DU noen andre kilder på at denne jesus figuren ikke er oppspinn så del dem gjerne...

Lenke til kommentar

Gjør som Ozi jeg, og spør om kilde på dette? Det er så langt meg bekjent ingen andre kilder om denne jesus enn, overraskende nok, bibelen.... (Ser en bort i fra et dokument til, som nevner en christos, men som eksperter ikke er sikre på om faktisk er forfalsket...)

Har DU noen andre kilder på at denne jesus figuren ikke er oppspinn så del dem gjerne...

Historiker Flavius Josefus (år 37 - år 100)

Han er den første utenombibelske forfatter som nevner Johannes døperen, Jesus og Jakob, «Herrens bror».

Kilde > http://no.wikipedia.org/wiki/Josefus

Du er fullstendig useriøs, RWS

Lenke til kommentar

Historiker Flavius Josefus (år 37 - år 100)

Han er den første utenombibelske forfatter som nevner Johannes døperen, Jesus og Jakob, «Herrens bror».

Kilde > http://no.wikipedia.org/wiki/Josefus

Du er fullstendig useriøs, RWS

Takk for info. Visste ikke dette jeg :)

Useriøs? Og det er ikke du? :) Først nå begynner du å komme med info for alle påstandene dine isteden for nye påstander eller nye spørsmål som svar... I motsettning til deg så prøver jeg å lære noe hver dag og ta til meg informasjon, ikke sette meg ned og si at dette stemmer og ferdig med det, så den påstanden må du lenger ut på landet med tror jeg.. :)

Er det flere? Du sier første som nevner ... og jeg lurer da på om det er flere som nevner jesus...

Skal foresten følge linken og lese litt om dette og så HVA han faktisk skriver om jesus... :)

Lenke til kommentar

Som sagt Josefus, han var jøde og de fleste jøder på den tiden prøvde å undergrave Jesus som guds sønn.

Hadde en fin liste forleden, men den finner jeg ikke igjen. Tacitus nevner noe om de kristne, kun få år etter kristus, og han skriver at de kristne var i Roma, det som er interessant er at det passer perfekt med Paulus' misjonsreise nettopp til Roma.

Og vi har enda flere kilder, de som har skrevet mye om Jesus er blitt kalt evangelier, noen eksempler på disse er Judasevangeliet og Tomasevangeliet.

Lenke til kommentar
Selv så mener jeg at han var bare en veldig grei fyr. Eller en datidens "Gandhi" som du sier.

Trur han levde ja, dvs. ganske sikker på det. (...) Han var sikkert ein veldig bra person, som Gnålern seier ein datidens "Gandhi". Men om han med vilje "lurte" folk med "mirakler" er det ein anna sak.

Jeg tror at det en gang var en fyr som het Jesus, han var sikkert også en grei kar.

At Jesus levde, og at han var en veldig god kar og moralpreker gir ingen mening med mindre han var Gud. For enten var han:

Guds sønn.

Gal i hodet og trodde han var Guds sønn

Utspekulert løgner.

Hvis en av de to siste er riktige kan han ikke ha vært en bra kar, med mindre han var gal og oppførte seg bra. (jf. Lewis' trilemma)

Lenke til kommentar
Jeg spurte vel ikke først og fremst deg. Men du tror ikke personen Jesus, som kalte seg kristus ble hengt på korset rundt år 30 e kr?

Joda, det kan godt hende ozi. De hang mange på korset på den tiden, det var en smertefull, men allikevel rask død i forhold til en del andre ting romerne brukte på den tiden... :no: Men guds sønn var denne jesusen definitivt ikke! Men dette vet du jo fra før at jeg ville svare :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...