Gå til innhold

Spørsmål om Jesus til mine med-ateister her på forumet

Anbefalte innlegg

Bare det faktum at det ikke er skrevet en dritt om en så fantastisk fyr i sanntid, mens han levde, men 60 til to hundre år etter hans angivelige død, sier jo dette sitt til at dette er det reneste oppspinn...

Det er ikke et faktum, RWS

Lukas 1.1 > Mange har forsøkt å gi en fremstilling av det som er blitt oppfylt blant oss, slik vi har fått det overlevert av dem som helt fra først av var øyenvitner og tjenere for Ordet. Nå har også jeg bestemt meg for å gå nøye gjennom alt fra begynnelsen av og skrive det ned for deg i sammenheng, ærede Teofilos

Pilatus > Det jeg skrev, det skrev jeg.»

rexjen0.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RWS, vil du liste opp noen av de slående likhetene mellom Horus og Jesus?

Hvorfor det?

Google det du isteden for å stadig kreve linker for noe du ikke gidder å lese allikevel og det vet du...

.. :)

RWS, vil du liste opp noen av de slående likhetene mellom Horus og Jesus?

http://tinyurl.com/cqmmmt

På internett står det mye feil, jeg vil vite hva du sier er rett.

Kom med noen punkter.

Lenke til kommentar

For det første jeg er ikke religiøs eller noe sånt, men ja jeg mener Jesus var en virkelig person og at bibelen er skrevet om han. Det første vi må tenke på er at bibelen ble skrevet for lenge siden og det har alltid i historien vært folk man har beundret eller hatt sansen for. Som Lars sier så har vi hatt Gandhi f. eks og det er mange nå som digger Obama.

Jesus var sikkert en person mange likte og han kan ha vært spesiell og når folk da skriver om en slik person så blir historiene veldig "overdrevet". "Historier vokser når de deles" :p Det man kan spørre seg selv er vel hvem som var kilden til denne boken. En beundrer av personen? Han selv? Hvem vet :)

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke ha en link, jeg vil at du skal liste opp 10 likheter som beviser at Jesus er en rip-off av Horus.

Ikke bare av Horus, men fra en mengde egyptiske og greske mytiske karakterer. Personlig har jeg ikke satt meg inn i alt sammen i detalj, men Jesus var ikke den første gudelige skikkelsen som kom av jomfrufødsel, vekket døde til live, sto selv opp fra de døde, hengt på et kors, osv osv osv.. Jeg husker ikke hvem og hva i egyptisk mytologi som gjorde alt dette, ettersom jeg egentlig ikke er så fantastisk interessert i det, men det er mistenkelig mye likt.

Du kan jo se The God Who Wasn't There av Brian Flemming, som refererer endel til likhetene.

Zeitgeist-filmen skal visst også gå veldig pløyende igjennom dette, uten at jeg har sett denne selv.

Historien skal faktisk ha det slik at når Kristendommens korstog kom stormende inn i Egypt, så var de lite imponerte av Jesus mirakler ettersom deres Guder hadde akkurat de samme.

Personlig så vet jeg ikke nok om det hele til å gi noen konklusjon på hva jeg tror på og ikke tror på angående Jesus. Det er så mye disputter. Mulig jeg prøver å se på alle sider av det en dag.

S,

Lenke til kommentar
Gadd rett og slett ikke, for det virker ikke som ozzi er det minste interisert i å lese linken han krever... :no: Tror det motbeviser noe å kreve linker liksom....

Da burde du kanskje la være å diskutere med ham i det hele tatt, hvis du ikke er villig til å følge opp. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Persolig utelukker jeg ikke at det kan ha vært en fyr som het Jesus for 2000 år siden. Men at denne personen angivelig skulle ha vært den Jesus bibelen snakker om tviler jeg sterkt på.

Jeg ser på Jesus Kristus som et fabrikert idol, et glorifisert forbilde som rett og slett kun er oppdiktet.

For meg er ikke Jesus noe annet enn et primitivt "salgstriks" som blir brukt som en brikke i en slags bad-cop/good-cop taktikk med Jesus og Gud.

Jesus er en romanfigur, forbildet i boken, men kun fiktiv, akkurat som Harry Potter.

Ellers er jeg ganske enig med det RWS skriver.

Er ganske enig i det som blir sagt her, men tror ikke det finnes/fantes Gud, kanskje det fantes en fyr som het Jesus for lenge siden, men jeg tror ikke på miraklene osv.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på mobil nå, så dette får bli veldig kort.

Jeg tror ikke at Jesus var en fyr som levde for 2000 år siden. Dette fordi det har vært så mange fiktive personer så lenge før ham som har vært helt like. Det blir vanskelig å liste det opp for meg, men man kan sikkert finne Zeitgeist på YouTube, der dette blir nøye gjennomgått.

Lenke til kommentar

Har du sett life of brian?

Vel, jeg tror karakteren i seg selv er fiksjonel og at alt han liksom skal ha gjort og sagt er mange forskjellige fiskehistorier kombinert til en.

Jeg tror dette fordi såvidt jeg har skjønt er bibelen det eneste "beviset" som peker mot hans eksistens og biblen er ikke akkuratt en kilde jeg tar så jævlig seriøst.

Endret av Gamlemor
Lenke til kommentar
Denne kunne kanskje passet på historieforumet også, men tror den passer bedre her. Har et par spørsmål om hva andre tenker om Jesus.

Jeg tror nemlig han var en historisk person. Gjør dere det? I så fall; hva tror derehan egentlig var/gjorde?

Som selverklært agnostisk ateist så har jeg tenkt litt på dette.

Som sagt så tror jeg at denne personen har eksistert. Men at omstendighetene rundt han har blitt gjenfortalt og endret, overdrevet og ting har blitt lagt til. Personlig så liker jeg å tenke på han på en datidens "Gandhi". En person som prøvde å arrangere et slags ikkevoldelig opprør mot en overmakt som okkuperte landet. Hvis vi ser bort i fra miraklene, som rett og slett kan være overdrivelser for å sette han i et bedre lys, så mener jeg dette kan passe bra med mye av historiene om han i bibelen. Om det virkelige navnet var Jesus eller noe annet er ikke viktig. Historiene gikk nemlig lenge på folkemunne før de ble skrevet ned. Da blir det litt som hviskeleken og vi vet alle hvordan det kan ende.

Men er interresert i hva dere tenker om denne teorien eller om dere har andre lignende teorier.

Agnostiker/Ateist

Jeg vil tro at Jesus var en reel person, men at historien om ham har helt klart endret seg etter hans død. På den tiden var det jo vanlig å overdrive blir ofte sånn når folket er analfabeter og skal fortelle historier videre. Historien blir endret litt etter hver gang den skal gjenfortelles (Historien er jo ikke nedskrevet). Så om Jesus banka to menn med knyttnevene sine. Kan de to bli fort 3-4 menn, bare for at historien skal bli mer spennende eller at personen har glemt det reelle tallet. Er sikkert flere metaforer/sammenligninger som har blitt ignorert på grunn av uvitenhet om at det faktisk var en metafor eller en sammenligning.

Lenke til kommentar
Gadd rett og slett ikke, for det virker ikke som ozzi er det minste interisert i å lese linken han krever... :no: Tror det motbeviser noe å kreve linker liksom....

Da burde du kanskje la være å diskutere med ham i det hele tatt, hvis du ikke er villig til å følge opp. :)

Eller han burde i det minste ha lest linkene jeg, og mange andre, har gitt ham... Men du har rett, jeg BURDE det, men gjorde det ikke for å understreke et poeng.

...og han HAR fått linkene, men isteden for å se selv skal han ha meg til å remse opp intet mindre enn ti likheter isteden for å lese dem selv.... :no::

Lenke til kommentar

Jeg for min del tror muligens at Jesus kan kanskje vært en historisk person. Men jeg vet ikke om jeg nødvendigvis ville tro at han må ha hett Jesus. Kanskje han het Balder?

Dessuten tviler jeg på at noen av miraklene han utførte var mer enn rent oppspinn.

Jeg leste et sted at det med at "Gud" er treenig bare oppstod fordi det var noen romere som ikke kunne tro på en "Gud" fordi de var vant til å tro på tre "guder".

Jeg tror ikke Jesus helbredet syke, gikk på vannet, stod opp fra graven, eller noen av de godnatthistoriene der.

Lenke til kommentar
Det er ingen likheter mellom Horus og Jesus Kristus.

http://no.wikipedia.org/wiki/Horus

ikke det :blush:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=862963

Du vet vell at historiens første tegn til monoteistisk var dyrkelsen av RA?

Klarer du å se relasjoner mellom RA og Horus?

Vet du egentlig hva disse ikonene symboliserer?

Isåfall kan du begynne å spørre deg selv om hvem moses var og hvilke guder hebreerne dyrket.

Ra-Horakhty

In later Egyptian mythology, Ra-Horakhty was more of a title or manifestation than a composite deity. It translates as "Ra (who is) Horus of the Horizons". It was intended to link Horakhty (as a sunrise-oriented aspect of Horus) to Ra. It has been suggested that Ra-Horakhty simply refers to the sun's journey from horizon to horizon as Ra, or that it means to show Ra as a symbolic deity of hope and rebirth. (See earlier section: Ra and the sun)

http://en.wikipedia.org/wiki/Ra

Om Jesus i tillegg til personifisert sol var en innflytelsesrik person som utfordret den jødiske hegemoniske gudedyrkelsen og ble offret til RA på en gigantisk egyptisk hyroglyph kan godt være, men legendene og knutepunktet til troen er utvilsomt basert på mithra og egyptisk soldyrkelse. Spesielt i den Romerske universalkirken.

Korset er vell heller ikke noe kristent symbol.

http://no.wikipedia.org/wiki/Koptisk_kristendom

Hadde du en fin vårgjenvndøgnfeiring?

NB:

Hva står IHS for egentlig?

Isis - Horus - Seb?

http://no.wikipedia.org/wiki/IHS

http://www.momentin.com/revstudy/chap02thyatira.html

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Dette er en 3 minutter liten snipp som oppsummerer endel likheter.

Aner ikke hvor nøyaktig dette er. Skal jo sies at denne Zeitgeistfilmen tydeligvis også omhandler masse 9/11-konspirasjonsteorier og annet spekulativt.

S,

Takk for film.

Men (no offence til deg altså), det må være den mest latterlige filmen jeg har sett. For det første kommer den med helt dumme sammenligninger og den eneste rettmessige sammenligningen som er rett er at han ble født 25. Desember.

Men egentlig er ikke den rettmessig heller, da at han ble født 25. Des er kun en tradisjon tatt i nyere tid og ble feiret når det var vintersolverv. Det er også listet opp flere fødselsdager for ham.

Alle andre er rent oppspinn og har null rot i virkeligheten, det er den dummeste konspirasjonsteorien ever, og overgår langt enhver form for kreasjonisme e.l.

http://www.kingdavid8.com/Copycat/JesusHorus.html

Les den, jeg lo gjennom hele filmen.

"Horus walked on water"

- No he did not.

Han tok også kontakt med forfatteren som fremsatte disse løgnene uten å få noe god tilbakemelding på kilder.

Dessuten er Zeitgeist en helt latterlig konspirasjonsteori-film.

Endret av Ozi
Lenke til kommentar

Dette er en 3 minutter liten snipp som oppsummerer endel likheter.

Aner ikke hvor nøyaktig dette er. Skal jo sies at denne Zeitgeistfilmen tydeligvis også omhandler masse 9/11-konspirasjonsteorier og annet spekulativt.

S,

Det er nok bare tull

Horus ble født 31. Khoiak (15. Oktober)

Foreldrene hans het Osiris og Isis.

Besteforeldrene hans het Geb og Nut.

Oldeforeldrene hans het Shu og Tefnut.

Osv.

Lenke til kommentar
Horus ble født 31. Khoiak (15. Oktober)

Nå tror jeg noen har lurt deg grundig.

Det er ingenting som heter 31. Khoiak.

Khoiak slutter på dag 30.

Det er ingen måneder i den Egyptiske kalenderen som går til dag 31.

Blir like dumt som å si 36. Januar :yes:

Gregorian Calendar 15 oktober er 29 Hethara

"Feast of the Three Noble Ladies"

Egyptian Calendar 10 Mechir / Gregorian Calendar December 25:

Birth of Heru (Horus) the child of Aset (Isis) ; Going forth of Wadjet singing in Heliopolis;Day of Elevating the Great Netjert (Goddess) in all Her names & manifestations

http://showcase.netins.net/web/ankh/calendar1.html

Til opplysning er 25 des den dagen solen snur og blir "født på ny" etter et vintersolverv. (21/22 des) som er solens død. 6 Mechir: Winter Solstice; Feast of Aset (Isis)

Datoen regnes ut i fra lokal tidssone. Derfor feires den 24 des noen steder, og 25 des andre steder.

http://no.wikipedia.org/wiki/Vintersolverv

Var det ikke tredje dag jesus sto opp fra de døde :hmm:

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...