Gå til innhold

Spørsmål om Jesus til mine med-ateister her på forumet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle trodde Jorda var flat. Er den det? nei.

Når trodde alle det ?

Det står i bibelen.

Hvor ?

Første mosebok kapittel 1 vers 14. Det kan hende at du må oppsøke andre versjoner av bibelen enn den norske.

Nå er jeg veldig spent på hvilken bibelversjon du har funnet frem.

Jeg letet gjennom:

Ny norsk bibel

Norsk bibel med 1930-oversettelse

King James engelsk bibel

Standard english bibel

Ny bibel på engelsk

Svensk bibel fra 1917

Dansk bibel

Jeg så det ikke i noen av dem.

Lenke til kommentar

Når trodde alle det ?

Det står i bibelen.

Hvor ?

Første mosebok kapittel 1 vers 14. Det kan hende at du må oppsøke andre versjoner av bibelen enn den norske.

Jorden nevnes ikke i (1 Mos 1:14) det samme gjelder for alle verdens versjoner av Bibelen.

Jesaja 24 > Se, Herren gjør jorden øde og forlatt

Hvis du tar bort et par bokstaver her så blir det "øde og flat"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Når trodde alle det ?

Det står i bibelen.

Hvor ?

Jorden nevnes ikke i (1 Mos 1:14) det samme gjelder for alle verdens versjoner av Bibelen.

Det kan jeg ikke huske å ha sett, men det kommer ganske klart frem ellers i bibelen.

Johannes’ åpenbaring kap 7

Deretter så jeg fire engler stå ved jordens fire hjørner. De holdt jordens fire vinder tilbake, så det ikke skulle blåse noen vind over jorden eller havet eller trærne. 2 Og jeg så en annen engel som steg fram i øst, der solen går opp, og bar den levende Guds segl. Med høy røst ropte han til de fire englene som hadde fått makt til å føre skade over jorden og havet: 3 «Rør ikke jorden eller havet eller trærne før vi har merket vår Guds tjenere med segl på pannen.»

Johannes’ åpenbaring 20.8

Han skal dra ut og forføre folkene i alle fire verdenshjørner, Gog og Magog, og samle dem til strid. Og de er tallrike som havets sand.

Evangeliet etter Markus

13.26 Da skal de se Menneskesønnen komme i skyene med stor makt og herlighet. 27 Han skal sende ut englene og samle sine utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra jordens ytterste grense til himmelens ytterste grense.

Evangeliet etter Matteus

24.31 Når basunen lyder, skal han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene enden av himmelen til den andre.

Esekiel

37.9 Da sa han til meg: «Tal profetisk til livsånden! Menneske, tal til den og si: Så sier Herren Gud: Livsånde, kom fra de fire verdenshjørner og blås på disse drepte menn, så de blir levende.»

Jeremia (himmelen er også firkanten)

49.36 Mot Elam sender jeg fire vinder fra de fire himmelhjørner og sprer dem for alle disse vinder. Det skal ikke være et eneste land hvor det ikke finnes folk som er drevet bort fra Elam.

Jesaja

11.12 Han skal løfte et banner for folkene, samle de fordrevne av Israel og føre Judas spredte flokk sammen fra verdens fire hjørner.

Kan et rundt objekt ha 4 hjørner :hmm:

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Når trodde alle det ?

Det står i bibelen.

Hvor ?

Det kan jeg ikke huske å ha sett, men det kommer ganske klart frem ellers i bibelen.

Johannes’ åpenbaring kap 7

Deretter så jeg fire engler stå ved jordens fire hjørner. De holdt jordens fire vinder tilbake, så det ikke skulle blåse noen vind over jorden eller havet eller trærne. 2 Og jeg så en annen engel som steg fram i øst, der solen går opp, og bar den levende Guds segl. Med høy røst ropte han til de fire englene som hadde fått makt til å føre skade over jorden og havet: 3 «Rør ikke jorden eller havet eller trærne før vi har merket vår Guds tjenere med segl på pannen.»

Johannes’ åpenbaring 20.8

Han skal dra ut og forføre folkene i alle fire verdenshjørner, Gog og Magog, og samle dem til strid. Og de er tallrike som havets sand.

Evangeliet etter Markus

13.26 Da skal de se Menneskesønnen komme i skyene med stor makt og herlighet. 27 Han skal sende ut englene og samle sine utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra jordens ytterste grense til himmelens ytterste grense.

Evangeliet etter Matteus

24.31 Når basunen lyder, skal han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene enden av himmelen til den andre.

Esekiel

37.9 Da sa han til meg: «Tal profetisk til livsånden! Menneske, tal til den og si: Så sier Herren Gud: Livsånde, kom fra de fire verdenshjørner og blås på disse drepte menn, så de blir levende.»

Kan et rundt objekt ha 4 hjørner :hmm:

NT > Deretter så jeg fire engler stå ved jordens fire hjørner. De holdt jordens fire vinder tilbake (Østavind, nordavind,vestavind og sønnavind)

Øst, Vest, Nord, Sør er her biledlig jordens fire hjørner.

fourwinds-thumb.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Oi! Episk forum aktivitet! (Ikke fullt så episk nå som du redigerte det inn i en sammenheng)

Øst peker østover utfra kloden, Vest peker vestover utfra kloden, Nord peker nordover utfra kloden, Sør peker sørover utfra kloden. Det er ingen hjørner på den store ballen vår.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Når trodde alle det ?

Det står i bibelen.

Hvor ?

Nå er jeg veldig spent på hvilken bibelversjon du har funnet frem.

Jeg letet gjennom:

Ny norsk bibel

Norsk bibel med 1930-oversettelse

King James engelsk bibel

Standard english bibel

Ny bibel på engelsk

Svensk bibel fra 1917

Dansk bibel

Jeg så det ikke i noen av dem.

Husket feil, men jeg traff nesten. Det var 1:6-8 jeg mente, men du finner et ord om det i 1:14 og. Burde sjekke bibelen først når jeg er litt trøtt.

Her er hele sulamitten.

6And God said, Let there be a firmament in the midst of the waters, and let it divide the waters from the waters.

7And God made the firmament, and divided the waters which were under the firmament from the waters which were above the firmament: and it was so.

8And God called the firmament Heaven. And the evening and the morning were the second day.

Lenke til kommentar
Øst, Vest, Nord, Sør er her biledlig jordens fire hjørner.

Litt av et sammentreff siden man på tiden Bibelen ble skrevet trodde jorden var flat. Også blir det skrevet at jorden har fire hjørner i samtidens bøker.

Øst, vest, nord og sør indikerer ingenting med hjørner. Selv billedlig og abstrakt virker det veldig off-mark.

FAIL.

S,

Lenke til kommentar
Under osteklokka.

Den er grei :)

De trodde jorda var dekket av en hard kuppel. Som en osteklokke.

http://www.newadvent.org/cathen/06079b.htm

Det er vell denne modellen det siktes til

flat-earth.jpg

Uansett:

selv om både katolikker, muslimer og jøder hevder det er denne modellen bibelen beskriver, så er det noe som ikke stemmer. Hvor er de 4 hjørnene?

Du skal ikke se bort i fra at avviket mellom hva som faktisk står og deres fortolkninger nettopp kommer av at dette var en mere troverdig modell enn den som var firkantet. Det samme skjer nå ved at de bedriver ordkløveri og ihjæltolkning av sine egene tekster for å feie grove feil og mangler under teppet.

ozi: både jorden og himmelen.

les Innlegg #206

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
I dine eksempler er det jo sitat hvor fra alle verdenshjørner blir brukt for å si: Fra hele verden.

De fire verdenshjørner blir jo brukt den dag i dag som et uttrykk.

Den dag i dag brukes de som et uttrykk i forbindelse med navigasjon.

Kan du gjette hvor det kommer i fra og hvorfor et kompass er delt i 4?

Kineserne tok i bruk kompasset omkring 1090, under Song-dynastiet. Men den første kinesiske bruk av kompasset var i spådomssammenheng; antagelig var det ikke før lang tid etter at europeerne hadde tatt det ibruk som navigasjonsinstrument i sjøfarten at kineserne gjorde det samme.

På alle moderne kompass fins også gradinndeling - ofte parallelt med gjenlevninger av kardinalsystemet. Normalt er kompasset inndelt i 360°.

Hadde man på den tiden bibelen ble skrevet disse matematiske kunnskapene og kjennskap til den standaren som ble fastslått flere tusen år senere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...