Gå til innhold

Beste løsning for RAID-5 oppsett?

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Har 3 Samsung F1 1TB disker som skal settes opp i RAID-5. Hva er beste måten å gjøre dette på for å få ett sikkert og stabilt RAID? Må ha mulighet for å utvide uten å sette opp alt på nytt, samt å enkelt kunne flytte RAIDet til en annen maskin hvis ønskelig.

Kjøpe dedikert HW RAID-kontroller?

Fake-RAID på ICH10R?

Software RAID?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dedikert HW RAID-kontroller er det beste.

Bruker selv en Adaptec 31205 til raid-5 med 4 stk Samsung f1 disker. Adaptec har mulighet for expanding av raid array.

En annen kontroller jeg bruker til raid-5 og raid-0 er Areca 1680ix-12. Denne er dog litt dyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Men da blir jo spørsmålet: Har det egentlig noe for seg å slenge flere tusen på bordet for en RAID-kontroller til lett hjemmebruk? Er det verdt det?

Lenke til kommentar

Jeg synes det, men vi er jo alle forskjellige :)

Har også et raid-5 oppsett med 4 disker som er på en Rocketraid 2300 4 porters pci-e x1 kontroller. Dette er fake raid kontroller. Men den fungerer til det den skal. Lagring :) Ytelsen på lesehastigheten er på ca 135 MB/s med 4 stk 500 GB disker i raid-5. Dette holder akkurat til Gigabitnettverk :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Er det kun på dedikerte HW-kontrollere at man har muligheten til å utvide arrayet med flere disker uten å sette opp RAID'et på nytt? Bruksområdet mitt er kun lagring og streaming av film/musikk, så trenger vel egentlig ikke noen ekstreme lese/skriveytelser.

Lenke til kommentar
Er det kun på dedikerte HW-kontrollere at man har muligheten til å utvide arrayet med flere disker uten å sette opp RAID'et på nytt? Bruksområdet mitt er kun lagring og streaming av film/musikk, så trenger vel egentlig ikke noen ekstreme lese/skriveytelser.

Linux skal greie dette med software raid. "Alle" sier at linux klarer ALT, men nesten ingen vet hvordan det gjøres :p

Jeg har ikkje peiling på slikt i linux desverre :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Så en kan værtfall konkludere med at det meste er mye lettere med en skikkelig kontroller? Føler meg ikke særlig trygg på å fikle med RAID-oppsett i linux.

Noen anbefalinger i såfall? Trenger en kontroller med en 8 porter (med tanke på fremtidige utvidelser). Ser at Adaptec er populære værfall. HighPoint også, men disse har vel et noe mer frynsete rykte etter hva jeg har hørt. Kunne det vært en idé å handle kontroller på eBay? Ser mange modeller går for en del mindre der enn her hjemme.

Endret av Slettet-IBL5Pam9QB
Lenke til kommentar
Tør påstå at linux software raid er langt bedre enn alle fakeraid løsningene og en god porsjon av de billigere hardware raid kontrollerne.

Bedre på alt? Hadde vært kult å se en test av forskjellen. Kunne faktisk tenke meg å ha et eller 2 array med software linux raid på noen av mine fakeraid kontrollere :)

Hva slags distro anbefales hvis man vil legge til nettverksdisk fra linux til windows?

Tenkte litt på linux på serveren og windows på hovedmaskinen. Synes det er veldig greitt med å legge til nettverksdisker.

Lenke til kommentar
Hva om en skal ha 3 - 4 disker i RAID på hovedmaskinen og linux er utelukket? Hva bør en gå for da?

Hvis lommeboka bestemmer, så ville jeg ha valgt en fakeraidkontroller. Dette fordi den kan man sette i hvilken som helst maskin og raidet funker der. Så sant kontrolleren passer på hovedkortet da :p

Det er slik jeg har gjort det med noen av arrayene mine. Det ene Rocketraidkortet med 4 porter (RR 2300 pci-e x1) har jeg flyttet fremogtilbake i 5 forskjellige datamaskiner :)

Bare å installere driveren til kontrolleren, så kommer arrayet frem :D

Lenke til kommentar
Lommeboka har vel litt å si ja, desverre. Kan en utvide array på den typen kontrollere?

Det tror jeg jammen med ikkje. Kan jo være at det er en grunn for at det finnes billige og dyre kontrollere :p

Noen fordeler må jo dyre kontrollere ha. Ellers kan jeg si at Adaptec 31205 og Areca 1680ix som jeg har, har så fryktelig mange instillinger og ting at jeg blir nesten svimmel hver gang jeg er inni biosen eller er inne i storagemanager via windows. Der er liksom ikkje måte på hva man kan stille på ting :) hehe

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Hehe, nei du har et poeng der. Frister veldig å handle inn en skikkelig kontroller, men jeg tror nok hverken lommeboken eller samboeren hadde blitt veldig begeistret.

Noen tips til en dugende fake-raid kontroller?

Lenke til kommentar

@Dwight Fry: Å sette opp et software-Raid f.eks. med Ubuntu 8.10 Alternate er utrolig enkelt. Og det finnes glimrende guider. Tester viser også at det ikke er ytelsesforskjell mellom fake-raid og software-raid.

Utvidelse av raidet ved å legge til en harddisk har jeg ennå ikke gjort, jeg har bare utvidet ved hjelp av LVM.

Ellers har jeg svært gode erfaringer med stabilitet på Linux og software-raid. Mitt forrige oppsett hadde ruslet og gått 24/7 i nesten 4 år før jeg oppgraderte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...