Gå til innhold

Båt av aluminium - like bra som reklamen?


Anbefalte innlegg

Ifølge reklamen er aluminiums-joller akkurat hva jeg har sett etter.

 

Båten veier ca. halvparten av en tilsvarende båt i plast/glassfiber, men tåler likevel mye mer. Den lave vekten gjør båten lettrodd og man behøver omtrent halvparten så stor motor som på en plastbåt for å oppnå samme fart! Dette gir selvfølgelig tilsvarende lave driftsutgifter.

 

Båten er tilnærmet vedlikeholdsfri og har en lang levetid da man skal jobbe hardt for å klare å skade en aluminiums båt. Aluminium påvirkes ikke av sol,vær,vind og vil heller ikke brenne,sprekke,ruste eller råtne/få plastpest.

 

Stemmer alt dette? Høres jo fantastisk ut. Hva er evt minusene ved slike båter? Vi ser etter en båt til korte turer i skjærgården på sørlandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at den er så god å ro har jeg egentlig liten tro på.

Den er som de sier mye lettere enn en plast-/glassfiberbåt, og da vil nok vinden ta med seg båten mye lettere.

 

Jeg regner med at det er veldig sant at den ikke kan få plastpest, og jeg ser ingen grunn til at den skal bli mattere pga. sol. Aluminium er vell vanskelig å brenne, og det er vell rustfritt også?

Sprekke kan vell skje hvis du kjører i noe spisst og hardt, men ellers tror jeg ikke det vil skje heller.

 

Dette er da min "hypotese" hvis jeg kan kalle det det. Har aldri hatt en sånn båt før, så jeg er ikke sikker på noe av det jeg har sagt.

Lenke til kommentar

Tror vel det er sant det meste som blir sagt her... i aluminiumsbåtens favør.

 

Personlig liker jeg ikke aluminiumsbåtene grunnet utseende.

Jeg har sett mange aluminiumsbåter som er veldig stygge. Et bilkarosseri skal jo også være rustfritt. Selv med grunning og lakk over, ruster det hull i en bil også etter en stund.

 

Rent estetisk så mener jeg plast eller tre er tingen. Ser penere ut og skulle du kjøre på ett skjær, så ser jeg for meg at plast er lettere og reparere. Det att plastbåter er tyngere ser jeg nesten på som en liten fordel. Har for meg at en tyngre båt ligger bedre i sjøen.

 

Så må man jo også tenke litt på gleden ved å ha en båt. Ingenting er jo som å stå i båthavnen en varm vårdag og gnikke litt på båten, slik at den blir blank og fin. Jeg skjønner alle som har trebåter grunnet dette. Men for meg så blir det for mye jobb.

 

Alt koker vel ned til hva man er ute etter. Aluminium er sikkert veldig praktisk, men ikke la deg lure til og tro at båten aldri kommer til å ruste.

Lenke til kommentar

Hva med sjøvann kontra ferskvann, ser at ofte brukes disse båtene i ferskvann. Er det en grunn til det? I mitt tilfelle så er det sjøvann det er snakk om. En båt som kan settes ut på våren og ligge til høsten.

 

Hva med vinter? Må disse ligge under tak eller presenning?

 

Jeg tar poenget med utseendet, men det er underordnet. Her er vi helt på grensen til å orke å ha en båt å tenke på i det hele tatt at alt som gjør den mer praktisk og mindre vedlikehold er bare positivt.

Lenke til kommentar

Ferskvannet er jo litt "snillere" med båten.

Saltvannet tærer mer på båten og sjansen for at rusten kommer er større.

 

Aluminium tåler vel litt mer frost og kulde enn en plastbåt kanskje. Men hverken plast eller aluminiumsbåt har noe problem med å ligge ute i kulda.

 

Skader vel ikke å kaste over en presenning.... ?

Lenke til kommentar

Litt varierende kjemikunnskaper ute på tur her.

 

Aluminium ruster ikke. Det oksyderer på en helt annen måte enn jern og stål, som bilkarosseriene som ble nevnt her oppe. Det danner seg et tynt oksidlag ytterst, som hindrer videre oksidering og beskytter aluminiumen. Laget er bare noen få mikrometer tykt.

 

Jeg har selv sett en aluminiumsbåt ligge i havnen her jeg bor flere sesonger (tror ikke den ble tatt inn til vinteren engang), og har ikke sett at den har gått til bunns enda.

 

Men du får samme problemene med groe og slikt som på andre båter, så vidt jeg vet, så du bør nok sørge for en eller annen behandling under vannlinjen okke som.

 

Hva vekt og slikt angår så kan man jo bare skaffe seg litt ballast.

Lenke til kommentar

Angående det med groe under vannlinjen. Aluminiumsbåter er den båttypen som blir spist værst opp av rur ol. Derfor må man bruke et spesialbunnstoff( som forøvrig er noe skikkelig herk, det renner). Det er veldig viktig hvis man har aluminiumsbåt.

 

Det med at aluminumsbåter er vedlikeholdsfri er tøv. De må ha stell og pleie som alle andre båter, bare at du slipper poleringen. En annen ting som er positivt med aluminum er at dørken og båten kan mye enklere vaskes enn glassfiber og "gummi".

 

Det en aluminumsbåt er skapt for er smårøff sjø, og er i bunn og grunn best som en arbeidsbåt, eller en "røff" båt som skal brukes til transportering og lignende.

 

Jeg hadde ikke valgt en alumuminiumsbåt hvis jeg skulle hatt en dagsturbåt på sørlandet. De er heller ikke noe billigere enn andre båter.

Lenke til kommentar

Hei

 

Dette kommer vel og an på prisen?

 

Alufish f.eks. er rimelig dyrt.. 22500,- for den minste 3,6meteren

 

www.alufish.no kan dere se for dere selv..

 

Men 55 kg er lett da:) veldig fint hvis en skal ha med seg båten på ferie o.l...

Bare å slenge den på takgrinda eller en minihenger:)

Lenke til kommentar

Det eneste jeg vil sette fingeren på er det med motorkraft. En aluminiumsbåt er IKKE så lett at man oppnår samme fart med halve motorstørrelsen i forhold til en plastbåt.

 

Har også hørt at matte alubåter tilhører nå fortiden!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...