esp111 Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Jeg tok ut bremsestempelet (det som presser på bremseklossen). Fylte bremsevæske inn der stempelet sitter (helt fullt) og trykka stempelet inn igjen. Da ble det pressa væske fra kaliperen, opp slangen og ut i reservoaret. Noe luft vil det uansett være i kaliperen. Jeg holdt kaliperen høyere enn bremsa (luft stiger til høyeste punkt) og lufta på vanlig måte. Lufting: Trykk på bremsa et par ganger til det blir motstand. Hold så bremsa inne mens du hurtig åpner og lukker lufteskruen. IKKE slipp eller lett på trykket på bremsa før du har stengt lufteskruen! Gjenta til det kun kommer væske ut av lufteskruen. Og sørg for at det ALLTID er væske i reservoaret! Går det tomt så får du inn luft og må gjøre alt på ny. Takker. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Den bremselufteren han har kjøpt sørger for at han ikke trenger å åpne og lukke lufteskruen for hver gang. Det forutsetter at bremselufteren er fylt med bremsevæske på forhånd. En mulig kur for "håpløse" luftbobler i MC- bremser, er å lufte systemet feil vei. Det krever at du har tilgang til trykkluft, og at man er minst to personer. Da fyller du en plastslange (minst to meter lang) med bemsevæske, og henger den opp over natten med endene opp. Dette er for å bli kvitt luften. Sjekk nøye for luftbobler. Fest den ene enden av slangen på lufteniplen med en slangeklemme, og åpne luftenippelen. Sett litt trykk på slangen, du har selvsagt sørget for at den andre enden hele tiden har vært høyere opp enn nippelen, og fjern overflødig bremsevæske fra reservoiret etter hvert som væsken blir presset opp. Ikke søl bremsevæske, det er en effektiv malingsfjerner. Dette er litt jobb, men har man gjenstridige bobler, kan det være en løsning. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Problemet med automatiske bremseluftere er at på moped må man ofte pumpe flere ganger for å få nok trykk. Det får man ikke med en slik lufter. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Godt poeng. Det er mange år siden jeg har luftet moped, men det kan absolutt stemme. Endret 19. april 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
esp111 Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 Har bestilt time på verksted nå, siden jeg ikke har tilgang på trykkluft og er sånn tålig lei av å pumpe lufta fram og tilbake Men takk for kloke svar! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Nåja, kloke nok har de da ikke vært. Fortell hvordan det gikk, og hva som var feil, da. Vi får håpe det er rimelig og enkelt å fikse. Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Skal lufte frambremsen min nå, men så viser det seg at lufteskruen sitter fast. Noen tips til å få den opp? Lenke til kommentar
robin1379 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 først og fremst bruk en skikkelig pipe eller fast nøkkel da enden med mange kanter for og få skikkelig tak så du ikke runder skruen, deretter gir du den noen slag med en hammer, er best med fast nøkkel etter som pipe og skralle demper slaga for mye, men husk ikke slå for hardt er skruen allerede runda finner du fram nordledningen og setter kaliperen i skru stikka og det går ann og lufte på slangen både ved kalipper og ved pumpa, funker på samme måte som om du bruker lufte nippelen Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 og det går ann og lufte på slangen både ved kalipper og ved pumpa, funker på samme måte som om du bruker lufte nippelen Vil det si at jeg kan skru av slangen som går ned på kalipperen, fylle på til det renner ren bremsevæske igjennom og så skru den på igjen? Lenke til kommentar
robin1379 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 nei du gjør det på samme måte som du skulle lufta på lufte nippelen Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 neidu gjør det på samme måte som du skulle lufta på lufte nippelen Ah Men luften som ligger inni kalipperen da, hva med den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå