esp111 Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 (endret) Hei. Har akkurat byttet bremseklosser (forran) på mopeden min. Og i den anledning tok jeg ut ''sylinderene'' inni kalipperen. pga de hadde kilt seg. Men har satt sammen alt igjen nå, slik det var da jeg tok det fra hverandre. Og nå har det problemet at jeg ikke får noe motstad på hendelen. Har åpnet/lukket lufte skruen og holdt hendelen inne, pumpet..osv, men fortsatt ingen motstad og klossene står dønn stille. Har nok bremseveske i beholderen også. Hva er galt :S? Takk på forhånd for svar:D Endret 11. april 2009 av esp111 Lenke til kommentar
achmed123 Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 når lufteskruen er stengt pumper du opp trykk, når du har pumpet noen ganger åpner du og lukker lufteskruen veldig fort, gjenta dette til det er kommet nok trykk til at bremsene funker Lenke til kommentar
esp111 Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 (endret) når lufteskruen er stengt pumper du opp trykk, når du har pumpet noen ganger åpner du og lukker lufteskruen veldig fort, gjenta dette til det er kommet nok trykk til at bremsene funker Har gjort dette, men fremdeles ingen motstad. Endret 13. april 2009 av esp111 Lenke til kommentar
esp111 Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Er det ikke sånn at det skal sprute ut med skikkelig trykk, når jeg åpner lufteskruen etter å ha pumpet? Her skjer det nemlig ingen ting. Det bare pipler ut og renner ned på dekket? Virker rett og slett et som det ikke blir noe trykk. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Det er ikke slik dette fungerer. Man skal trykke inn en gang, (ikke langt inn, for da kan membranen ryke), og mens man holder håndtaket inne, løsner man lufteskruen og stenger den igjen. Et lufteverktøy som blir brukt riktig er til god hjelp. Husk at du ikke må slippe ut håndtaket før du lukker lufteskruen. Er det mye luft i systemet, er det ikke umulig at du må holde på en stund før du får ut nok luft slik at du kjenner motstand. Endret 13. april 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
esp111 Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Det er ikke slik dette fungerer. Man skal trykke inn en gang, (ikke langt inn, for da kan membranen ryke), og mens man holder håndtaket inne, løsner man lufteskruen og stenger den igjen. Et lufteverktøy som blir brukt riktig er til god hjelp. Husk at du ikke må slippe ut håndtaket før du lukker lufteskruen. Er det mye luft i systemet, er det ikke umulig at du må holde på en stund før du får ut nok luft slik at du kjenner motstand. Ok, takker. forrseten hva/hvilke membran:P? Edit: Var akkurat ute og forsøkte det du fortalte CastorFiber og holdt på i 10 min, men det er fortsatt ingen motstand og ikke tegn på det heller. Kan jeg ha ødelagt noe da jeg demoterte kalipperen? Har også trykket hendelen helt inn, kan jeg ha ødelagt membrananen? Hva gjør membranen og hvor er den ? Endret 13. april 2009 av esp111 Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Jeg tenker på den pakningen i hovedsylinderen som man bygger opp trykk med. Klemmer du håndtaket lenger inn enn det man klarer når det er trykk på systemet, kan denne gå i stykker. Derfor skal du ikke klemme lenger inn enn "normalt", selv om det lar seg gjøre når det er luft i systemet. Har du allerede gjort det, så er dette slik at mange ganger går det bra, mens noen ganger gjør det ikke det.. Grunnen til pumpingen er at man skal få ut luften fra bremsesystemet. Det har kommet luft inn i slangen/stempel osv, og det er denne luften du skal ha vekk. Dette gjør du slik: Klem inn håndtaket til "normalt". Åpne lufteskruen, fort eller sakte spiller liten rolle. Steng lufteskruen. Slipp ut håndtaket. Gjenta til du får et fast og godt trykk. Hundre ganger er ikke uvanlig hvis du ar godt med luft i systemet. Fyll på med fersk bremsevæske ved behov. Du bør ha et lufteverktøy, eller en plastslange og et syltetøyglass med litt bremsevæske i. Har du ikke det, blir du aldri ferdig. Bruker du "looptrikset" som er vist i howtoen er, eller kjøper deg et lufteverktøy, trenger du ikke lukke lufteskruen mellom hver gang du slipper opp hendelen. Det sparer du en del tid på. Lag gjerne den sirkelen på slangen så liten som mulig uten å knekke slangen på en Mc, da det ikke er snakk om like store mengder væske som på en bil. http://forum.club-honda.org/showthread.php?t=18517 Mer kan du lese her- prinsippet er det samme på biler, selv om de ar bremseforsterker o mere mikk med i systemet. http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/b...brake-lines.htm Endret 13. april 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
esp111 Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Jeg tenker på den pakningen i hovedsylinderen som man bygger opp trykk med. Klemmer du håndtaket lenger inn enn det man klarer når det er trykk på systemet, kan denne gå i stykker. Derfor skal du ikke klemme lenger inn enn "normalt", selv om det lar seg gjøre når det er luft i systemet. Har du allerede gjort det, så er dette slik at mange ganger går det bra, mens noen ganger gjør det ikke det.. Grunnen til pumpingen er at man skal få ut luften fra bremsesystemet. Det har kommet luft inn i slangen/stempel osv, og det er denne luften du skal ha vekk. Dette gjør du slik: Klem inn håndtaket til "normalt". Åpne lufteskruen, fort eller sakte spiller liten rolle. Steng lufteskruen. Slipp ut håndtaket. Gjenta til du får et fast og godt trykk. Hundre ganger er ikke uvanlig hvis du ar godt med luft i systemet. Fyll på med fersk bremsevæske ved behov. Du bør ha et luftevertøy, eller en plastslange og et syltetøyglass med litt bremsevæske i. Har du ikke det, blir du aldri ferdig. Mer kan du lese her- prinsippet er det samme på biler, selv om de ar bremseforsterker o mere mikk med i systemet. http://auto.howstuffworks.com/auto-parts/b...brake-lines.htm Igjen takk for svar Hva skal jeg gjøre med Plastslangen og syltetøyglasset? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg så ikke at du hadde postet på nytt, så se det redigerte svaret mitt overfor. Lenke til kommentar
esp111 Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Jeg så ikke at du hadde postet på nytt, så se det redigerte svaret mitt overfor. Takk, nå har jeg hvertfall noe å forholde meg til. Så får jeg ta tiden til hjelp;) Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Artikkel 19-146 hos Biltema, eller en tilsvarende fra en annen leverandør, er veldig tidsbesparende, særlig på en moped eller mc, fordi det er så små mengder væske og luft det er snakk om. Husk bare å fylle lufteren med væske før du setter i gang, så er jobben gjort på ganske kort tid. Beklager alle skrivefeilene, men denne maskinen har et delvis defekt tastatur.. Endret 13. april 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
esp111 Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Artikkel 19-146 hos Biltema, eller en tilsvarende fra en annen leverandør, er veldig tidsbesparende, særlig på en moped eller mc, fordi det er så små mengder væske og luft det er snakk om. Husk bare å fylle lufteren med væske før du setter i gang, så er jobben gjort på ganske kort tid. Beklager alle skrivefeilene, men denne maskinen har et delvis defekt tastatur.. Tror jeg kjøper meg en slik jeg:P Tusen takk for hjelpa:D Lenke til kommentar
esp111 Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 (endret) har vert å kjøpt bremselufter på biltema, gjort som i burksanvisninga. men det skjer ingenting? Mulig at den membranan du snakket om er gåen? hvor kan jeg få ny? hva koster den? Takk for svar:P Endret 15. april 2009 av esp111 Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Det som ikke står i bruksanvisningen, men som jeg skrev noe om, er at du bør fylle lufteren med væske før du setter i gang. Det er fordi det er så lite væske som flyttes på en moped, at det kan være vanskelig å få i gang prosessen. Det kan godt tenkes at du bare flyttet væske og luft fram og tilbake hvis du ikke brukte det knepet. Når det gjelder priser og slikt på bremsedeler på moped, så har jeg ikke peiling, for å være ærlig. Lenke til kommentar
esp111 Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Brukte det knepet;) Men det skjedde ingenting, stod å pumpet i evigheter. Får bare gå på membranjakt. Takk for svar:D Endret 15. april 2009 av esp111 Lenke til kommentar
esp111 Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Har tatt ut hovedsylinderen, alt så ut som nytt. Ikke noe galt.(så i forhold til et bilde på internett) Har satt det sammen igjen og pumpet, med bremselufter. Får fortsatt ingen motstad. Noen som vet hva feilen kan være? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Det er tre mulige feil. Defekt hovedsylinder, dvs at den ikke "komprimerer", defekt slavesylinder, dvs at den ikke lar seg komprimere, eller luft i systemet. Det siste har du helt sikkert. Det å diagnostisere de to første mulighetene via et forum er mer enn jeg klarer, men det kan tenkes noen andre har noen triks på lur. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 har du luft i slangen kan det være et sant he#¤%! å få den ut! Vanlig lufting vil bare flytte denne luften fram og tilbake i det uendelige. Jeg måtte skru av hele bremsesystemet (kaliper, slange og hovedsylinder (den på styret). Tok ut bremsestempelet og fylte på med bremsevæske før jegtrykka det på plass igjen. Pressa da væske opp igjennom hele slangen slik at luftingen gikk lettere. Lenke til kommentar
esp111 Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 (endret) har du luft i slangen kan det være et sant he#¤%! å få den ut! Vanlig lufting vil bare flytte denne luften fram og tilbake i det uendelige. Jeg måtte skru av hele bremsesystemet (kaliper, slange og hovedsylinder (den på styret). Tok ut bremsestempelet og fylte på med bremsevæske før jegtrykka det på plass igjen. Pressa da væske opp igjennom hele slangen slik at luftingen gikk lettere. Når du sier bremsestempelt hva mener du da:P? kan du gi meg en short guide ? Trenger bremser! Takk for svar... Edit: fra Grimstad du og ja, tøft:D Endret 18. april 2009 av esp111 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Jeg tok ut bremsestempelet (det som presser på bremseklossen). Fylte bremsevæske inn der stempelet sitter (helt fullt) og trykka stempelet inn igjen. Da ble det pressa væske fra kaliperen, opp slangen og ut i reservoaret. Noe luft vil det uansett være i kaliperen. Jeg holdt kaliperen høyere enn bremsa (luft stiger til høyeste punkt) og lufta på vanlig måte. Lufting: Trykk på bremsa et par ganger til det blir motstand. Hold så bremsa inne mens du hurtig åpner og lukker lufteskruen. IKKE slipp eller lett på trykket på bremsa før du har stengt lufteskruen! Gjenta til det kun kommer væske ut av lufteskruen. Og sørg for at det ALLTID er væske i reservoaret! Går det tomt så får du inn luft og må gjøre alt på ny. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå