Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mangel på penger! Hva kan jeg gjøre?


Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Jeg jobber for øyeblikket i en jobb som er nokså krevende. Har jobbet i denne jobben i over 1 og 1 måned, og jeg merket først i sommer at dette var krevende og har mer eller mindre siden sommeren hatt problemer med motivasjon og oppmøte med jobben. I og med at jeg har 0 av utdanninger på papiret og ikke har hatt noen tidligere jobber, lurer jeg på hva som er best.

 

Med jobben tjener jeg ca 10-12 tusen imåneden, dette er altså da utbetalt. Problemet er at jeg ønsker å finne meg en ny jobb, bare med tanke på hvordan situasjonen er nå. Og jeg er redd jeg detter ut av jobben hvis jeg forsetter å miste motivasjonen mer og mer.

 

 

Problemet er også det at jeg sliter så mye med penger, at etter betalte regninger og diverse har jeg så og si et par hundre kroner igjen. Dette uansett om alt av utgifter er innstrammet så til de grader - det skulle gå an. Bare denne måneden har jeg igjen 2800, og dette skal gå til 3 regninger på samlet sum på 3300.

 

 

 

Hva kan og bør jeg gjøre? Noe må være aktuelt - men hva? Satse på Lotto er igrunn uvitende. Bli gammel i skjegget før den dag kommer - hvis det i hele tatt skjer.

 

Takk for alle bidrag og svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut på meg som du har tidenes dårligst betalte jobb. Er du barnearbeider i India.. Om ikke, bytt jobb.. Om du er det så har du vel ikke noe valg..

 

 

****************

 

Jeg trudde den laveste lønnen man kunne tjene i fulltidsjobb var ca. 200k i året.. dvs. rundt 18k i måneden.. 15 k utbetalt ca..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Du skriver ingenting om du har barn, lån, bor dyrt, er dyr i drift (bil, røyk, fest-, ferie-, kjæreste- og matvaner) osv. Ingenting om hva disse regningene er. Med så få opplysninger er det vanskelig å gi noen råd, selv for en besserwisser som meg. Men du kan kanskje redefinere dine "behov"? Din skrivestil tyder på at du er nogenlunde oppegående og derfor kan skaffe utdannelse. Kanskje deltid mens du jobber? Om du ikke har barn kan du leve greit på 10-12 tusen pr måned. Dette vet jeg med sikkerhet. Dette var kanskje ingen trøst, beklager hvis det var det du ville ha, men jeg er heller ikke her for å trøste folk.

Lenke til kommentar
Høres ut på meg som du har tidenes dårligst betalte jobb. Er du barnearbeider i India.. Om ikke, bytt jobb.. Om du er det så har du vel ikke noe valg..

 

 

****************

 

Jeg trudde den laveste lønnen man kunne tjene i fulltidsjobb var ca. 200k i året.. dvs. rundt 18k i måneden.. 15 k utbetalt ca..

 

Ikke at det er så mye mer da. Verv deg, og ta deg en gratis utdanning gjennom forsvaret. Gratis mat og bolig mens du er der.

Lenke til kommentar

Opps. Glemte å nevne i farten at jeg jobber 75%, rett og slett pga. det som er i forhold til jobb situasjonen. Har nok ikke mer enn 125 kr timen, pluss evt. tillegg.

Lenke til kommentar

Denne hører vel hjemme under økonomi, men men.

Jeg trudde den laveste lønnen man kunne tjene i fulltidsjobb var ca. 200k i året.. dvs. rundt 18k i måneden.. 15 k utbetalt ca..

 

Det finnes ikke noe lovbefestet minstelønn i norge. Er du organisert har du en minstelønn på rundt 80 kroner timen når du er over 18 år. 200k er sånn sett ganske mye.

125 kroner timen er heller ikke uvanlig i mange bransjer.

 

Trådstarter:

Hva kan du gjøre for å minske regningene? Spiser du mye ute? Bruker du penger på ting du streng tatt ikke behøver? Kunne du ha gjort det biligere? Har du bil? Kan du sykle istedet? Kunne du ha byttet bolig? Hva må til for at du kan begynne å jobbe 100%? Kan sjefen din hjelpe deg med å få deg til å trives? Sett deg ned og finn ut hva du bruker pengene dine til, og gjør noe med det.

 

Hvis dette er noe du rett og slett ikke får til synes jeg du bør begynne å søke på andre jobber. Det er ingen som sier at du ikke har lov til å se etter noe annet mens du jobber samtidig.

Har du forpliktelser i forhold til lån eller familie? Hvis ikke, hva med å tenke på utdanning? Jeg vet ikke hvor gammel du er, men det er egentlig ikke noe tema heller.

Lenke til kommentar

Det aller dummeste man gjør i en situasjon der man mistrives i jobben sin er å fortsette ned den onde spiralen som oppstår.

 

Hvis man sliter med oppmøte og det å gjøre jobben sin vil man til slutt kunne havne i en situasjon der man får fyken. Da er det så ufattelig mye bedre å faktisk si opp selv og kunne få med seg en attest videre i jobbsøkingen.

 

Når det gjelder den akutte økonomiske situasjonen; har du en bankforbindelse? Har du mulighet til å få et kortsiktig forbrukslån slik at du "kommer deg over kneika"? Du må uansett enten få forhandlet deg til bedre lønn / mer jobb der du nå er eller skifte beite / skaffe deg en tilleggsjobb.

 

Er man villig til å ta hva som helst så finnes det faktisk en del jobber der ute.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Kortsiktig forbrukslån når du har pengeproblemer fra før av vil jeg sterkt fraråde med mindre du seriøst vet hva du driver på med, og i tillegg vet at du er såppass god til å spare at det ikke er noe problem å kunne betale tilbake med renter innen kort tid!

Det høres heller ikke ut som bedre lønn vil få deg til å trives umiddelbart, da du allerede mistrives så mye at du ikke klarer en høyere stilling enn 75%.

Som jeg sa:

1. Kan du spare på noe? Gjør det!

2. Let etter en jobb du trives (bedre) i.

 

Fortsatt ikke fornøyd? Skaff deg utdanning så du blir det!

Lenke til kommentar

Pusterom? Eller å skyve problemet lenger frem i tid og lage det større? Du må ha en plan på forhånd der det står hvor mye du skal betale tilbake, og at du faktisk klarer å holde dette hvis du skal ta opp ett slikt lån. Klarer du det ikke kan du få ett enda større problem en du hadde, husk at disse også får frem sinte kreditorer. Du kan i tillegg få vanskeligheter med å få gunstige lån ved en senere anledning også når de ser hvor dårlig du er på å tilbakebetale lånene dine. MÅ du ha lån, så prøv ett privat lån hos slekt eller venner, men kan du unngå det - så gjør det!

Lenke til kommentar

styr LANGT unna kortsiktige lån som er meget høy rente på og bare gjør vondt værre til syvende og sist. (går ut fra at det er et sånt forbrukslån men 18% renter eller mer)

Ta heller kontakt med banken din og be om råd\hjelp.

Lån er ikke løsningen på dårlig økonomi, da er det eneste fornuftige å justere på forbruket.

Lån er noe en tar når en har råd til det for å invistere i noe.

 

Spiller ingen rolle hvor mye en tjener, er jo utgiftene som styrer hvor blakk en er.

Sliter en økonomisk går det utover motivasjon, helse og det som verre er.

Men å slite økonomisk er som regel en situasjon en har satt seg selv opp i ved å skaffe seg for høye utgifter i forhold til inntekt.

 

Men er jo vanskelig å si i ditt tilfelle ettersom du ikke skriver hvorfor du har dårlig betalt, Kan jo ha med stilling og gjøre, om du er lærling e.l.

Lenke til kommentar

Jeg og samboeren min har også latterlige store utgifter i forhold til inntektene, men det er våres egen skyld.

 

. Jeg får 115 kr i timen, og jobber fulltid. Får vel utbetalt ca 13000 i mnd, samboeren min tjener 125 kr timen og får kanskje utbetalt 16000. Til sammen er dette 27000 men vi går alltid i 0 per mnd om ikke en 1000 lapp i minus. Da jeg bodde i Oslo for 4 år siden, brukte jeg alle mine penger på å drikke/feste/ha det gøy osv. Jeg betalte husleien men det var det. Jeg hadde mobil abb og var nysgjerrig på det livet ville bringe. Jeg levde på sosial penger, og etter mange avslag på jobb søknader, mistet jeg ettervært motivasjonen og sank ned i en depresiv periode. Trøsten min ble å ringe spå telefoner for nesten å få veiledning. Det ble mange samtaler og lange samtaler. Ikke vet jeg hvorfor jeg gjorde den gangen idag. Jeg fikk faktura på over 65000 til sammen, ikke greide jeg å betale.

Jeg har ikke ringt til spå telefon etter den regninga.

 

Samboeren min derimot har fra før vi bodde sammen hatt en overforbruk. Han har tatt opp kredittkort etter kredittkort, og ikke klart å betale noe som helst, og kjøpt alt han har hatt mulighet for på kreditt. For ca 200 000 kr til sammen.

 

Idag er jeg blitt voksen, fester kanskje 5 ganger årlig eller noe, kontra hver helg som jeg gjorde før. Vi betaler gjeld for nærmere 12000 kr i mnd siden vi har så mye gjeld vi kan takke oss selv for. Virker ikke som vi blir ferdig. Jeg betaler 5000 per mnd, han 7000 kr.

 

Et typisk budsjett for oss er slik:

Husleie 5750

Strøm 1000 kr per mnd

Internett og bredbåndstelefon: 500 (vi er avhenging av stor hastighet siden vi har en nettradio)

Forsiktring: 250

Bil lån: 500

Mobil telefon: 500 kr til sammen

Transport utgifter: 1000 kr per mnd, det gjelder da 2 busskort (vi har ikke bil) og kanskje 1 taxi

KattemaT: 500

Mat til osS: 4000 (vi spiser middag hver dag, og ikke biff, men rett og slett normal mat)

Gjeld til Hm/ og Ellos: 500 kr (har kontogiro der)

lege: ca 200 per mnd

Gjeld: 12000 kr

BELØPET UTGIFTER ER PÅ 26700 KR

 

vi har ikke råd til å spare ei krone omtrent, men det er som sagt ikke synd på oss. Vi har satt oss i denne knipa selv, men ikke godt å bli deppa av dette.

Lenke til kommentar

Nå innser jeg hvor god råd jeg faktisk har, er 16 år, bor hjemme og har tjent over 67 000 brutto på tre lønninger hittil i år. Er bare en deltidsjobb, går på skolen i tillegg.

 

Utgifter:

 

Linse og klinikk avtala hos optikker: 1500 i året.

Busskort: 350 i måneden.

Klær: varierer veldig mye, min mor betaler ca halvparten.

Mobil: Ingenting siden min mor betaler det som en slags ukeslønn.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Jeg har merkelig nok aldri opplevd at mennesker som sliter med å holde orden på økonomien faktisk bedrer situasjonen når de har mer penger mellom hendene. Det er sjelden pengene som er roten til problemet. Du burde sette deg ned og skikkelig regne ut hvor mye du bruker. Alt for mange tror de bruker mye mindre enn de faktisk gjør.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Internett og bredbåndstelefon: 500 (vi er avhenging av stor hastighet siden vi har en nettradio)

Må du bruke nettradioen? Du kan klare deg med det minste nettabonnementet og kjøre vanlig radio, da har du spart litt der.

 

Mat til osS: 4000 (vi spiser middag hver dag, og ikke biff, men rett og slett normal mat)

Hva med å spise middag bare på Onsdag og Lørdag? Litt kjedelig, men da sparer du nok mye penger både på strøm og mat, sikkert nærmere 1000-2000 kr. Sålenge du kjører Joikaboller og ris, og ikke mater på med den dyreste biffen de dagene.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Uff er student selv og sliter litt selv om eg har jobb i tillegg til studiene. Ikke spis så store middager og gå for de billgste merkevarene. Av og til kjøper jeg mat som går ut på dagen, men fyser du det ned holder det seg lengre

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefaler i første omgang å sette opp et skikkelig budsjett. Gjerne for et halvt, til ett år om gangen.

 

Bruk Excel el. lignende, og få gjerne tak i et forslag til budsjett på nett.

 

De første par månedene bør man ta vare på alle kvitteringer/regninger etc. og den 1. i hver måned regne over og forsikre seg om at man virkelig holder seg på budsjettet på de forskjellige utgiftsområdene.

 

Når man er komfortabel med dette er det enklere å holde oversikt, og ikke minst forutse utgifter. Da kan man også regne ut om man tåler inntektsreduskjon under f.eks. en studiesituasjon.

 

Vil på det sterkeste anbefale deg å få deg en form for utdannelse, da stort sett alle jobber som ufaglært i utgangspunktet er monkey-job med lav til null job satisfaction og dårlig inntekt.

 

Uansett, lykke til!

 

Vedlagger mitt eget budsjett som illustrasjon. August kommer til å suge!

budsjett09ab092.jpg

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...