Ryden Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Hei på dere! Jeg skal starte et AS selskap nå etter påske. Navnet på firma er et fag uttrykk innen design bransjen worldwide som eks Cuter Productions AS. Når jeg søkte på nettet, så dukket det opp et helt likt navn, som holder på i samme bransje bare i utlandet. Jeg har ringte Brønnøysund og spurte litt der, men fikk ikke noe særlig bra svar på hva reglen var av den personen. Navnet er såpass bra at jeg ikke har lyst til å bytte hvis jeg ikke må. Jeg har tatt både .com og .no domene på det, men har begynt å tenke litt nå at hvis det blir noe problemer, så må jeg bare gi det fra meg, og det er jo kanskje bare å kaste bort tid. Spm er: Er det lov og ha et likt firma navn som et i utlandet? Kan jeg miste domenene hvis det er lov til å ha likt navn? Håper noen kan hjelpe.. Takk takk. Lenke til kommentar
pepsi343 Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 tror faktisk det er lov så lenge dt heter AS. men ville ikke sattset på å hete det samme f.eks noen har hørt om "firmaet" eller sett en link eller noe, og går på en amerikansk side og tror at firma står for noe helt anderledes. Dt er i allefall mitt svar. ps. kult å starte et aksjeselskap da Lenke til kommentar
Ryden Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Takk for feedback! Ja ser den, men hvis det er noen som vet om det er lov, så kjører jeg på. Ser frem til å bli et AS ja Lenke til kommentar
DCG Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Ta en kikk på Wikipedia sin side om Trademark. Du kan risikere å havne oppi en juridisk krangel om retten til navnet, spesielt om det andre firmaet har registrert det. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Jeg tror ikke internasjonale varemerker har særlig bærekraft her i landet, med mindre virksomheten allerede opererer med dette navnet i Norge. I Norge oppstår det vanligvis ingen konflikt med mindre to selskap med samme navn eller varemerke lett kan forveksles, hovedsaklig når selskapene driver innenfor samme branje eller mot samme marked. Forvirring kan likevel oppstå. Litt morsomt var det når CNN omtalte det amerikanske selskapet Real Time Systems og viste en faximilie av nettstedet til norske Realtime Connections ANS. Jeg vet ikke om det har juridisk hold, men jeg har inntrykk av at godkjent registrering i enhetsregistreret gir en viss beskyttelse. Eksempelvis ungikk RS-Trading Daily Planet AS etter bruk av det internasjonale varmerket Daily Planet i sin markedsføring ved å vise til godkjent registrering i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå