deeas7 Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 jeg har akkurat fått en peugeot speedfight 2 ,med flatt batteri jeg har et bosch batteriaggregat, men lurer på hvordan jeg skal gå fram når jeg nå skal lade batteriet..? trenger hjelp hurtigst Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 kobl rød på pluss og svart på minus. har batteriet vert tomt lenge er det mest sannsynelig ødelagt, py det! Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Sjekk først at det er riktig mengde vann på batteriet. Løsne alle 6 luftepluggene. Hvis du har et vedlikeholdsfritt batteri (uten lufteplugger) hopper du over disse to trinnene. Koble pluss-ledningen på laderen til plusspolen på batteriet og minusledningen til minuspolen. Koble laderen til strømnettet og sjekk at amperemeteret gir utslag. La det stå over natten. Koble fra laderen i motsatt rekkefølge, skru inn luftepluggene og prøv å starte scooteren. Hvis batteriet ikke vil ta lading eller dør ut igjen i løpet av kort tid må du kjøpe nytt batteri. Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Pass på at du brukar rett ladespenning! Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 (endret) Som sagt, pass på at du bruker lader som passer til batteriet. Selv om det har stått tomt lenge er det mulig for batteriet å innhente seg, bare det får lade lenge nok. Tenker det er 12v, og rundt 3ah. Det er volten som teller på ladere. Tipper du kan la det stå ca 1 dag, så tester du bare om det virker. Gjør det ikke, så er det nok ødelagt. Endret 11. april 2009 av .Butthead. Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Hvis du ikke har peiling på hvordan du skal lade det eller ikke har noen til å hjelpe deg, så kjøp like godt ett nytt ett. Koster ikke mer enn 300 + - Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Er ikke alle nye batterier som er lada heller da. Og det er jo ikke akkurat "rocket science" å lade et batteri heller. Laderen til biltema er bare å plugge i, og sette kablene på batteri polene. Ikke knapper,brytere etc, plug and play. Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Eller du kan kjøpe en elektronisk lader som er tilpasset mc/scooter batterier. Et eksempel på firmaer som lager slike ladere er c-tek, det er plug and play, enkelere blir det ikke. Laderen har en computer som lader batteriet på best mulig måte, utifra batteriets tilstand. Men det lønner seg ikke om du bare skal bruke laderen en gang, da er det nok billigere å kjøpe et nytt batteri Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Denne passer. http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=88149 Ikke særlig dyr heller. Lenke til kommentar
deeas7 Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 takker alle sammen for hjelpen.. ladet batteri i 24 timer og prøvde å starte den igjen, uten hell.. batteriet er nok ødelagt, så velger heller å kjøpe et nytt Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 noen som egentlig vet når man skal bruke max og min ladestrøm på laderen? Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Avhenger av hvor stort det er, hva er innstillingene? Hvor mye strøm lader den på ved min og maks? Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 laderen er på 10 ampere tror jeg, kan lade fra 6ah til 120 ah batterier, på maks var den vel 8 amp, på min det halve... er ikke helt sikker, men tingen er at batteriet mitt er gått tomt ett par ganger så merker kapasiteten har sunket. tenkte det kansje var mulig å "reparere det" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå