Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]-HJELP- hvordan lade et flatt batteri-scooter

deeas7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekk først at det er riktig mengde vann på batteriet. Løsne alle 6 luftepluggene. Hvis du har et vedlikeholdsfritt batteri (uten lufteplugger) hopper du over disse to trinnene. Koble pluss-ledningen på laderen til plusspolen på batteriet og minusledningen til minuspolen. Koble laderen til strømnettet og sjekk at amperemeteret gir utslag. La det stå over natten. Koble fra laderen i motsatt rekkefølge, skru inn luftepluggene og prøv å starte scooteren. Hvis batteriet ikke vil ta lading eller dør ut igjen i løpet av kort tid må du kjøpe nytt batteri.

Lenke til kommentar

Som sagt, pass på at du bruker lader som passer til batteriet.

Selv om det har stått tomt lenge er det mulig for batteriet å innhente seg, bare det får lade lenge nok.

Tenker det er 12v, og rundt 3ah.

Det er volten som teller på ladere.

Tipper du kan la det stå ca 1 dag, så tester du bare om det virker.

Gjør det ikke, så er det nok ødelagt.

Endret av .Butthead.
Lenke til kommentar

Eller du kan kjøpe en elektronisk lader som er tilpasset mc/scooter batterier. Et eksempel på firmaer som lager slike ladere er c-tek, det er plug and play, enkelere blir det ikke. Laderen har en computer som lader batteriet på best mulig måte, utifra batteriets tilstand. Men det lønner seg ikke om du bare skal bruke laderen en gang, da er det nok billigere å kjøpe et nytt batteri ;)

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

laderen er på 10 ampere tror jeg, kan lade fra 6ah til 120 ah batterier, på maks var den vel 8 amp, på min det halve... er ikke helt sikker, men tingen er at batteriet mitt er gått tomt ett par ganger så merker kapasiteten har sunket. tenkte det kansje var mulig å "reparere det"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...