Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Husleie verksted enkeltmannsforetak


Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger litt hjelp eller forslag til klage /anke på rapport etter et bokettersyn.

Jeg har privathus på ca 200m2 med et 140m2 separat garasje/verkstedbygg på samme gårds/br.nr.

I det separate bygget driver jeg med snekkerivirksomhet i et enkeltmannsforetak.

Hovedjobben min er i et annet yrke der jeg har fri annehver uke (turnus i 100%stilling )

og dermed blir det tid til snekkerier.

Ca 80m2 benyttes til snekkerivirksomheten og jeg har bokført husleie med strøm kr 6.000,- pr måned.

For ca fire år siden hadde jeg bokettersyn uten kommentarer med hensyn til utgiftene vedr. husleien.

I fjor (2008) hadde fylkesskattekontoret atter et bokettersyn men denne gang sier de verkstedet er å betrakte som

"hjemmekontor"! Dette betyr at jeg ikke kan utgiftsføre mere enn kr 125 pr mnd (ca 1.500 pr år).

Jeg aksepterer selvfølgelig ikke dette og anker til skattenemnda.

Skattekontoret var på inspeksjon og har sett at det er et alminnelig snekkerverksted.

Jeg har ikke søkt kommunen om driftsbyggstatus da jeg ikke viste at dette kunne vært gjort.

Og dersom skattekontoret forrige gang (i 2005) hadde antydet problemer med denne utgiftsposteringen så hadde jeg selvfølgelig gjort noe annet . F.eks. omgjort foretaket til aksjeselskap fordi jeg da som privatperson kunne ha leiet ut til akseselskapet (eller...?)

Det er jo tross alt 12mnd x kr 6.000 x 3 år= kr 216.000,- som jeg nå må skatte for og kanskje også blir straffebeskattet for?

Jeg har tidligere ikke utgiftsført kontoret jeg har i hovedhuset (glemt) så jeg lurer på hva de hadde sagt dersom jeg allerede hadde bokført hjemmekontor i hovedhuset... Da hadde jeg kanskje ikke fått utgiftføre verkstedet i det hele tatt!? Kanskje jeg kan ta det med i klagen og utgiftsføre kontoret?

Er det noen som kan komme med forslag til hva jeg kan begrunne min klage/anke med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være en tanke og forhøre seg med en advokat som jobber med skattesaker, det dreier seg jo om endel penger og ofte backer de av hvis de må svare for seg ovenfor noen som kan gi svar på tiltale og som kan reglene.

Jeg synes det høres rart ut når det er ett separat bygg, har du ført det som husleie eller bare utgifter? kan man leie av seg selv?

Lenke til kommentar
Kan være en tanke og forhøre seg med en advokat som jobber med skattesaker, det dreier seg jo om endel penger og ofte backer de av hvis de må svare for seg ovenfor noen som kan gi svar på tiltale og som kan reglene.

Jeg synes det høres rart ut når det er ett separat bygg, har du ført det som husleie eller bare utgifter? kan man leie av seg selv?

Det er utgiftsført som husleie. Hvordan skal man ellers synligjøre utgiften med verkstedet?

Dersom jeg på papiret hadde leid hos naboen og naboen hos meg så ville ingen stillt spørsmål...

Jeg personlig kan jo skattefritt leie ut inntil 49% av boligmassen, og firmaet mitt utgiftsfører leie.

Bygget er satt opp fordi jeg trengte et snekkerverksted og det har kostet meg ca 500.000,-

Lenke til kommentar
Det er utgiftsført som husleie. Hvordan skal man ellers synligjøre utgiften med verkstedet?

 

Bygg som brukes i næringsvirksomhet føres opp i balansen på næringsoppgaven (post 1115) og avskrives (på post 6000,sammen med alt av maskiner etc, og spesifiseres på eget avskrivningsskjema) med inntil 4% av saldo årlig, samt at alt tilhørende vedlikehold, strøm etc. kan utgiftsføres. Brukes bygget også noe privat, må det gjøres en forholdsmessig vurdering og fordeling av kostnadene. Såvidt meg bekjent kan man derimot ikke som "privatperson" leie bort bygget til enkeltmannsforetaket slik du har gjort.

Lenke til kommentar
Det er utgiftsført som husleie. Hvordan skal man ellers synligjøre utgiften med verkstedet?

 

Bygg som brukes i næringsvirksomhet føres opp i balansen på næringsoppgaven (post 1115) og avskrives (på post 6000,sammen med alt av maskiner etc, og spesifiseres på eget avskrivningsskjema) med inntil 4% av saldo årlig, samt at alt tilhørende vedlikehold, strøm etc. kan utgiftsføres. Brukes bygget også noe privat, må det gjøres en forholdsmessig vurdering og fordeling av kostnadene. Såvidt meg bekjent kan man derimot ikke som "privatperson" leie bort bygget til enkeltmannsforetaket slik du har gjort.

Fylkesskattekontoret har "åpnet" regnskapet for de tre siste år og godkjenner ikke husleie og begrunner dette med at virksomheten er i en garasje på samme tomt som boligen.

Jeg sier dette ikke er en garasje men et verkstedbygg som har garasjeport for inn/utlevering.

De har jo ikke sagt at man som privatperson ikke kan leie til sitt eget firma men problemet er at bygget har samme gårds og bruksnummer...

Dette betyr at dersom jeg hadde seksjonert ut dette bygget til et eget gårds og bruksnummer så hadde alt vært ok. Det er jo merkelig at de godkjente den samme situasjonen i 2005!

Når de nå sier nei til husleie da kan de vel ikke nekte meg å benytte avskrivningsmodell for disse 3 årene?

80m2 (driftsbruk)av totalt 140m2 er lik ca 57% til driften og resten privat. Verdi av bygg lik kr 1.000.000.

Da blir avskrivning 4% av kr 570.000 lik kr 22.800 pr år.

I tillegg kommer ca kr 500 pr mnd i strøm pluss kr 500 i vedlikehold. Sum kr 1.000,-

Deretter utgiftføres kr 1.500 for hjemmekontor i egen bolig.

Det kan ikke være riktig at jeg som i god tro har utgiftsført husleie nå ikke få utgiftsført tre års reell verkstedkostnad?

Tross alt godkjente de husleien i kontrollen de utførte i 2005.

Lenke til kommentar
80m2 (driftsbruk)av totalt 140m2 er lik ca 57% til driften og resten privat. Verdi av bygg lik kr 1.000.000.

Da blir avskrivning 4% av kr 570.000 lik kr 22.800 pr år.

I tillegg kommer ca kr 500 pr mnd i strøm pluss kr 500 i vedlikehold. Sum kr 1.000,-

Deretter utgiftføres kr 1.500 for hjemmekontor i egen bolig.

Det kan ikke være riktig at jeg som i god tro har utgiftsført husleie nå ikke få utgiftsført tre års reell verkstedkostnad?

Tross alt godkjente de husleien i kontrollen de utførte i 2005.

 

Regnestykket ser greit ut, men merk deg at avskrivningene ikke blir 4% av 570.000 hvert år, bare det første. Året etter blir det 4% av resterende saldo (altså 4% av 570.000-22.800) og så videre.

 

Hvordan det blir med endring av regnskapet i ettertid vet jeg ikke noe særlig om..

Lenke til kommentar
80m2 (driftsbruk)av totalt 140m2 er lik ca 57% til driften og resten privat. Verdi av bygg lik kr 1.000.000.

Da blir avskrivning 4% av kr 570.000 lik kr 22.800 pr år.

I tillegg kommer ca kr 500 pr mnd i strøm pluss kr 500 i vedlikehold. Sum kr 1.000,-

Deretter utgiftføres kr 1.500 for hjemmekontor i egen bolig.

Det kan ikke være riktig at jeg som i god tro har utgiftsført husleie nå ikke få utgiftsført tre års reell verkstedkostnad?

Tross alt godkjente de husleien i kontrollen de utførte i 2005.

 

Regnestykket ser greit ut, men merk deg at avskrivningene ikke blir 4% av 570.000 hvert år, bare det første. Året etter blir det 4% av resterende saldo (altså 4% av 570.000-22.800) og så videre.

 

Hvordan det blir med endring av regnskapet i ettertid vet jeg ikke noe særlig om..

Takk, og ja det er selvfølgelig riktig at avskrivningsgrunnlaget reduseres hvert år.

Når det gjelder husleie mellom meg privat og mitt foretak så blir det jo ikke noen forskjell på resultatet dersom jeg leier 90m2 hos naboen og naboen leier tilsvarende hos meg. Både naboen og jeg kan ha skattefrie leieinntekter og samtidig kunne begge i sitt enkeltmannsforetak utgiftsført tilsvarende beløp som betalt husleie... Men det er jo en temmelig upraktisk måte å drive på.

Endret av Snekkermestern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...