Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trenger råd til overklokking

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er førstegangs overklokker, prøver å få "klæmt" litt mer ut av min Intel Core 2 Duo E6600 2,4Ghz på ett MSI 975X Platinum hovedkort.Målet er å nå FSB 378 x9=3,4GHz. Jeg har lest litt på nett og sånn men er ikke helt sikker om jeg gjør det riktig.

Begynner med å gå i Bios der jeg forandrer Cpu FSB Frequency som til å bynne med er 266, jeg går 5Mhz opp om gangen, har hatt cpu voltage til auto og kommer ett stykke opp(2,8Ghz) før det skikkeli ustabilt, har lest atte denne prossesoren kan nå 3,4Ghz med stock vifte..

Har en ocz vendetta2 kjøler. Denne prossesoren skulle visst være "lett" å klokke,

tenkte sku prøve på nytt seinere, men om jeg da må ta bort auto og starte på laveste cpu voltage å øke volten når det blir antydninger til ustabilitet. Altså øke Cpu Fsb Frequency med 5Mhz om gangen og cpu voltage når windows har trøbbel med å starte?

Håper noen kan veilede meg litt, takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst må du låse vcore, da fjerner du det som ett moment som kan ødelegge for deg. Videre må du bruke divider på minnet, så du kun overclocker cpu og ikke overclocker minnet i det hele tatt.

Hvis du skal overclocke minnet så er det vell og greit, men ta en ting av gangen :) Bruk divider så minnet alltid ligger så nært orginal mHz som mulig. Minnet har en tendens til å gi seg lenge før cpu!

Edit:

Grei lesning: http://www.overclock.net/intel-cpus/1567-i...king-guide.html

Endret av gsn
Lenke til kommentar

Ja det e sikkert lett.. men.. ;) Har letet opp summary information på prossesoren, der står det core voltage 0,850v-1,3625v..men når jeg går i bios og ser på pc health status der temperaturene og slikt befinner seg, ser jeg at core er på 1,36..betyr det default..da innstillingen på cpu voltage er satt til auto i bios? Slik at når jeg begynner overklokke og må stabilisere med eventuellt øke spenningen er jeg allerede "utafor".

Når du sier overklokke en ting av gangen, er jeg usikker på om rammen er locka, hos meg står det FSB & Memory clock ratio [Auto], Memory clock setting [667Mhz], Memory voltage [1,8v] og memory clock settinga endrer seg ikke når jeg øker CPU FSB Frequency, betyr det at den er locka da? uansett Memory clock settinga sku vel vært 800Mhz med den rammen jeg har..

1,36v må jo være høyt uten noen større belastninger som når man er i bios, det e jo ingen programmer/spill i bakgrunnen.

Eller e det bar æ som ikke fatte skissa :ohmy:

Lenke til kommentar

Skal jeg jeg starte på 1,21v som er det laveste cpu voltage og øke forsikti FSB med 5Mhz om gangen.. eller skal jeg starte på 1,36v som ser ut som default.. ifølge pc health status i bios?

Takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har desverre ikke so god peiling på Intel overclocking, men det skal være mye av det samme som på AMD så here goes.

Vanligste måte å gå frem når man overclocker(dog tidkrevende), er å la vcore stå på relativt lav/ default setting(sjekk på intel sine sider hva som er default, ikke stol på BIOS), stille opp mHz litt og litt til det blir ustabilt. Hvis du ikke blir fornøyd med resultatet, stiller du opp vcore og fortsetter med babyskritt på mHz. Så gjentar du dette osv :p

Ellers:

Memory voltage trenger ikke du stille på, overclocke minnet har ikke så mye for seg.

Hvilke alternativer har du på memory clock ratio? Står det som feks 1:1, 1:2 osv eller 200mHz, 166mHz, 133mHz osv?

Jeg personlig pleier å google, og søke litt forum hva som er ansett som "tryg" vCore for CPU og holde meg til den. Slipper jeg og makke meg frem i timesvis for å finne en stabil clock. Sikkert noen kloke hoder her på HW som vet når det er vanlig å gi seg med vcore på din CPU!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...