Gå til innhold

Bør vi legalisere fyllekjøring?


Anbefalte innlegg

La det være sagt først som sist: Jeg mener at denne tråden burde være unødvendig. Likevel ser jeg meg nødt til å opprette den siden jeg har oppdaget at enkelte på forumet forsvarer at fyllekjøring med forholdsvis lav promille burde vært tillatt.

 

Argumenter mot:

 

- I trafikken avgjør hundredelssekundene, og reaksjonsevnen settes raskt ned bare etter litt alkohol.

- Grensene vil tøyes. Hvis det er lov til å kjøre etter én øl, vil folk kjøre etter to og tre.

 

Argumenter for:

 

- Man kan i enkelte situasjoner være nødt til å fyllekjøre for å redde liv, men det er så vidt jeg vet lov allerede.

- Forbud fører til at det blir "kult" å fyllekjøre, noe som skaper mer fyllekjøring.

- I andre land er promillegrensa 0,5.

- Det er kos å ta seg en halvvliter på grillfest selv om man kjører.

- Dagens strenge lov er et irritasjonsmoment som kan distrahere føreren MER enn litt alkohol i blodet kan.

- Det er lov å kjøre når man er trøtt, og trøtthet kan være farligere enn alkohol i blodet.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror vi kan la denne ligge til det faktisk dukker opp noen her som vil forsvare fyllekjøring.

Da påtar jeg meg den oppgaven. Kjøring med promille forbys fordi det enkelt kan måles, selv om det å kjøre i trøtt tilstand er like ille, om ikke verre, men allikevel fullt lovlig. Det resulterer antageligvis i at mange som har tatt seg et par øl heller venter til tidlig på morgenkvisten med å kjøre hjem, da i halvsøvne. Til sammenligning tilsvarer kanskje denne trøttheten 1 i promille, mens man tidligere kunne ha kjørt hjem med 0.5 i faktisk promille.

 

Edit: I tillegg vil man sannsynligvis være trøttere dagen etter (~0.5 i promille?), når man skal kjøre til jobb i rushtiden.

 

- Forbud fører til at det blir "kult" å fyllekjøre, noe som skaper mer fyllekjøring.

Er det virkelig et problem?

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Kjøring med promille forbys fordi det enkelt kan måles, selv om det å kjøre i trøtt tilstand er like ille, om ikke verre, men allikevel fullt lovlig.

 

Ja, det blir helt feil. Men jeg mener det riktige å gjøre er å forby trøttkjøring, og ikke å gjøre fyllekjøring greit.

 

Syntes det burde gå greit dersom man har bare tatt ET glass vin for eksempel eller en veldig lav promille grense hvertfall.

 

Da blir det nok til at folk tar to og tre glass.

Lenke til kommentar
Dem kan godt heve grensa litt, slik at man kan ta en øl og 2, og fortsatt kunne kjøre etterpå.

ingen blir nedsatt av en øl.

 

Faktisk så blir reaksjonsevnen nedsatt med engang du får alkohol i blodet, det trenger ikke være så veldig merkbart for deg selv, men i enkelte situasjoner så kan det ha noe og si.

Lenke til kommentar
Ja, det blir helt feil. Men jeg mener det riktige å gjøre er å forby trøttkjøring, og ikke å gjøre fyllekjøring greit.

Hvordan har du tenkt å gjøre det? Kan du på en nogenlunde enkel måte måle trøtthet?

Pirke pirke? :ermm:

 

Poenget var vel bare at det å legalisere fyllekjøring bare fordi "trøttkjøring" var tillatt var en tullete idé. Ideelt sett burde trøttkjøring også vært forbudt, men som du selv påpeker er det vanskelig å håndheve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...