thai-mat Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 (endret) La det være sagt først som sist: Jeg mener at denne tråden burde være unødvendig. Likevel ser jeg meg nødt til å opprette den siden jeg har oppdaget at enkelte på forumet forsvarer at fyllekjøring med forholdsvis lav promille burde vært tillatt. Argumenter mot: - I trafikken avgjør hundredelssekundene, og reaksjonsevnen settes raskt ned bare etter litt alkohol. - Grensene vil tøyes. Hvis det er lov til å kjøre etter én øl, vil folk kjøre etter to og tre. Argumenter for: - Man kan i enkelte situasjoner være nødt til å fyllekjøre for å redde liv, men det er så vidt jeg vet lov allerede. - Forbud fører til at det blir "kult" å fyllekjøre, noe som skaper mer fyllekjøring. - I andre land er promillegrensa 0,5. - Det er kos å ta seg en halvvliter på grillfest selv om man kjører. - Dagens strenge lov er et irritasjonsmoment som kan distrahere føreren MER enn litt alkohol i blodet kan. - Det er lov å kjøre når man er trøtt, og trøtthet kan være farligere enn alkohol i blodet. Endret 12. april 2009 av thai-mat Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 6 innlegg er slettet for åpenbar useriøsitet og off topic. Slikt tillates ikke. Ok? Lenke til kommentar
abrj Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Fyllekjøring burde IKKE legaliseres, da det er en av de største dødsårsakene i trafikken. Så enkelt er det. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Jeg tror vi kan la denne ligge til det faktisk dukker opp noen her som vil forsvare fyllekjøring. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Syntes det burde gå greit dersom man har bare tatt ET glass vin for eksempel eller en veldig lav promille grense hvertfall. Sånn at du som sagt kan lissom ta en liten kos på et besøk og ikke måtte ta drosje hjem igjen eller bli tatt for fyllekjøring. idk? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 (endret) Jeg tror vi kan la denne ligge til det faktisk dukker opp noen her som vil forsvare fyllekjøring. Da påtar jeg meg den oppgaven. Kjøring med promille forbys fordi det enkelt kan måles, selv om det å kjøre i trøtt tilstand er like ille, om ikke verre, men allikevel fullt lovlig. Det resulterer antageligvis i at mange som har tatt seg et par øl heller venter til tidlig på morgenkvisten med å kjøre hjem, da i halvsøvne. Til sammenligning tilsvarer kanskje denne trøttheten 1 i promille, mens man tidligere kunne ha kjørt hjem med 0.5 i faktisk promille. Edit: I tillegg vil man sannsynligvis være trøttere dagen etter (~0.5 i promille?), når man skal kjøre til jobb i rushtiden. - Forbud fører til at det blir "kult" å fyllekjøre, noe som skaper mer fyllekjøring. Er det virkelig et problem? Endret 11. april 2009 av rikspøbel Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Kjøring med promille forbys fordi det enkelt kan måles, selv om det å kjøre i trøtt tilstand er like ille, om ikke verre, men allikevel fullt lovlig. Ja, det blir helt feil. Men jeg mener det riktige å gjøre er å forby trøttkjøring, og ikke å gjøre fyllekjøring greit. Syntes det burde gå greit dersom man har bare tatt ET glass vin for eksempel eller en veldig lav promille grense hvertfall. Da blir det nok til at folk tar to og tre glass. Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Egentlig er dette ganske tullete, selvfølgelig burde man ikke legalisere fyllekjøring. Uansett om man ikke er ravende full, så setter alkohol ned reaksjonsevnen din og det er derfor det er farlig å drikke før man setter seg i en bil. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Dem kan godt heve grensa litt, slik at man kan ta en øl og 2, og fortsatt kunne kjøre etterpå. ingen blir nedsatt av en øl. Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Dem kan godt heve grensa litt, slik at man kan ta en øl og 2, og fortsatt kunne kjøre etterpå.ingen blir nedsatt av en øl. Faktisk så blir reaksjonsevnen nedsatt med engang du får alkohol i blodet, det trenger ikke være så veldig merkbart for deg selv, men i enkelte situasjoner så kan det ha noe og si. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 ingen blir nedsatt av en øl. Det er en hypotese. Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Dem kan godt heve grensa litt, slik at man kan ta en øl og 2, og fortsatt kunne kjøre etterpå.ingen blir nedsatt av en øl. Alle blir nedsatt av en øl. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Vell kansje, men er dårlig merkbart vertfall Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Vell kansje, men er dårlig merkbart vertfall Helt frem til du er på god vei gjennom frontruten av bilen, da merker du det Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 - I andre land er promillegrensa 0,5. Dette er da ikke noe argument? ("If all your friends jumped off a cliff, would you do it too?") Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Vell kansje, men er dårlig merkbart vertfall Ikke i trafikken. Mener du at 20-30 menneskeliv i året må kunne ofres for at sjåfører skal kunne ta seg en øl? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Ja, det blir helt feil. Men jeg mener det riktige å gjøre er å forby trøttkjøring, og ikke å gjøre fyllekjøring greit. Hvordan har du tenkt å gjøre det? Kan du på en nogenlunde enkel måte måle trøtthet? Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Ja, det blir helt feil. Men jeg mener det riktige å gjøre er å forby trøttkjøring, og ikke å gjøre fyllekjøring greit. Hvordan har du tenkt å gjøre det? Kan du på en nogenlunde enkel måte måle trøtthet? Pirke pirke? Poenget var vel bare at det å legalisere fyllekjøring bare fordi "trøttkjøring" var tillatt var en tullete idé. Ideelt sett burde trøttkjøring også vært forbudt, men som du selv påpeker er det vanskelig å håndheve. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hvorfor er det en tullete idè, om resultatet ville vært færre ulykker og mindre menneskeskader? Prinsipper er fint og flott det, men det hender man må være litt pragmatisk i møte med virkeligheten. Lenke til kommentar
SkoMedHull Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hvordan i alle dager ville man fått færre ulykker og mindre menneskeskader av å legalisere fyllekjøring? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå