Gå til innhold

Steroider, ond sirkel?

Anbefalte innlegg

Jeg vil starte med å si at jeg har i alle år vært en stor motstander av steroider, all treningen min har blitt bygd opp på tre ter; ting tar tid. Jeg har alltid trent på lovlig vis, og de gangene jeg har blitt spurt om jeg har tatt steroider har jeg svart stolt med hevet hode; nei, aldri!

Vel, historien starter med at jeg og 3 kompiser begynte i en alder av 17/18 år og trene hard styrketrening. Nå to år senere har 2 av dem sluttet og jeg og en annen trener like aktivt. Dette gikk i og seg selv ganske fint, siden vi hadde nokså lik vektklasse og tok de samme maksene i mark/bøy/benk.

Nå rundt juletider la jeg merke til at kammeraten min vokste forbi meg i forhold til volum og styrke. Jeg tenkte ikke stort over det, mulig han hadde starta på et nytt kostholds program?

Vi hadde begge klare mål ved juletider, og et av dem var å greie en benk maks på 130 før sommeren, vi var på 120. Men innen februar hadde han allerede klart en maks på 135, mens jeg satt på sidelinja og skjønte ikke en dritt. Det var da tanken på steroider kom inn i bildet, og jeg konfronterte han med dette.

Han innrømmet å ha kjørt en kur med winstrol rundt juletider.

Han pratet dette så opp i skyene. Han hadde ikke opplevd en eneste "plagsom" bivirkning, og merka tydelig masse økning. Han hadde rett og slett kutta ned på noen måneder med slit og stramt kosthold og oppnådd det samme resultatet.

I begynnelsen ble jeg fly forbanna. Men han fortsatte og overtale meg og sa jeg han kunne skaffe samme dosen til meg og, til en kompispris. Jeg nekta selvfølgelig, men nå begynner jeg å tenke litt..

Hvorfor ikke?

Jeg har argumentert fram og tilbake for meg selv, og kommet fram til at det eneste som stopper meg fra å gjøre det er treningsprinsipper og moralverdier. Er dette nok til å stoppe meg fra å gjøre det?

- Forvirret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du gjør det så skal du vite at du gjorde det fordi vennen din overtalte deg. hadde ikke han gjort det ville ikke du heller gjort det. det er sannheten.

han vil ha deg med på laget, akkurat som en som røyker tobakk gjerne vil ha en røykevenn, det gir trygghetsfølelse. at du tar det garanterer ikke at du blir like god som han i benk, så du må ikke ta det for å komme på hans nivå, da går du inn i enda en ond sirkel.

husk at når man tar en ting blir avstanden til neste middel kortere og lettere å ta andre midler.

Hvis du hadde kjørt på med masse mat, effektiv trening og faktisk slått vennen din i benk uten å ta noe som helst, så hadde det vært enda bedre, da hadde han gått hjem med skam.

men nå har jeg en følelse at du uansett vil begynne på det vennen din tar :)

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Mange argumenterer med at de som bruker steroider ikke ødelegger for noen flere enn seg selv. Dette er jeg derimot uenig i. Nå må man tåle og bli beskyldt for steroider hvis man er svær eller har en bra trent kropp selv om man har trent naturlig i alle år. Dette kommer som følge av at det er så mange som driver med steroider og dermed antar den norske befolkningen med liten kunnskap at steroider er inne i bildet bare de ser en svøring på gata eller stranda.

Hold deg borte!

Lenke til kommentar
Vi hadde begge klare mål ved juletider, og et av dem var å greie en benk maks på 130 før sommeren, vi var på 120. Men innen februar hadde han allerede klart en maks på 135, mens jeg satt på sidelinja og skjønte ikke en dritt. Det var da tanken på steroider kom inn i bildet, og jeg konfronterte han med dette.

Han innrømmet å ha kjørt en kur med winstrol rundt juletider.

Han pratet dette så opp i skyene. Han hadde ikke opplevd en eneste "plagsom" bivirkning, og merka tydelig masse økning. Han hadde rett og slett kutta ned på noen måneder med slit og stramt kosthold og oppnådd det samme resultatet.

Jeg har inntrykk av at steroider ikke er så farlig som vi blir hjernevasket til å tro, sett at man virkelig _vet_ hva man driver med.

På den annen side ser jeg ikke helt poenget. Hvilken rolle spiller det for deg, for livet ditt, om du løfter 20 kg ekstra, eller at du gjør det noen måneder tidligere enn du ellers ville gjort?

Lenke til kommentar

Enig med Frank, har det virkelig noe å si om du ikke greier å ta 130kg i benk, selv om vennen din gjør det?

Lameste jeg har hørt, snakk om mainstream og dilting. Jeg synes han har "jukset", om så på egen bekostning selv om han ikke har merket noe enda, og ved å holde deg unda steroider vinner du over han uansett hvor mye mer han tar enn deg i benk- siden det er så viktig for deg.

Vil din noe mer muskuløse kropp rettferdiggjøret sviket mot deg selv og dine egne prinsipper? Vil du virkelig ha noen nytelse av det, vil det være verdt det? I dette tilfellet skal jeg gå imot et av mine egne prinsipper, og si at det er bedre å angre på noe du ikke har gjort, enn å angre på noe du har gjort.

Lenke til kommentar
Jeg har argumentert fram og tilbake for meg selv, og kommet fram til at det eneste som stopper meg fra å gjøre det er treningsprinsipper og moralverdier. Er dette nok til å stoppe meg fra å gjøre det?

Dine prinsipper er kun dine egne, og jeg gidder ikke å preke om hva som er rett eller galt i mine øyne. Det jeg likevel mener er at prinsippene dine bør være såpass klare at du kan svare på spørsmålet om AAS med et klart ja eller nei. Hvis du tviler er du garantert ikke klar. Til syvende og sist betyr moral og prinsipper ingen verdens ting hvis du først begynner å bruke. Jeg mener, intensjonene dine vil ikke ha noen innvirkning på de prosessene som skjer i kroppen hvis du først begynner med AAS, right? ;)

Vel, nå som du har det ordnet og hypotetisk sett sier ja til steroider bør heller ting som dette være avgjørende:

- Du er 20 år gammel, ja? Det er alt for tidlig for å begynne med AAS. Hormonnivåene dine i kroppen er på topp nå, og hvis du begynner så tidlig er sjansen for å rote til det endokrine systemet mye større. Vent til du er 30.

- AAS er legemidler ment å håndteres av kvalifisert personell slik som leger og farmasøyter. Jeg tviler veldig på at hverken du eller kameraten din har kompentansen som kreves, og jeg ville ha vært veldig kritisk til hva kameraten din sier om steroider. La oss ta dette med beregning av doser som eksempel. Har dere tatt noe så elementært som halveringstider i betraktning?

- Å kjøre en kur er ikke så enkelt som å bare poppe Winstrol i noen uker. Har du tenkt på PCT (post cycle therapy)? Etter endt kur er det veldig viktig å bruke legemidler som Nolvadex og Clomid for å begrense bivirkninger og få hormonproduksjonen opp på normalt nivå. Greit nok at kameraten din ikke fikk bivirkninger, men din kropp fungerer garantert annerledes.

- Har du muligheten til å få en lege til å ta ukentlige blodprøver av deg for å sjekke at alt er på rett spor?

- 120 i benkpress blir straks mye mindre imponerende hvis du begynner med AAS. Jeg ligger vel 20 kg bak, og ler bare ved tanken på at jeg skulle ha bolet. Hadde du benket 200 naturlig og ønsket litt ekstra fremgang hadde jeg ikke sagt noe på saken.

- Bodybuilding is a marathon, not a sprint ;)

Lenke til kommentar

Bare for å være litt kverulant, det er ikke en eksakt alder hvor du plutselig blir gammel nok for steroider. Det varierer fra person til person, og hvor langt kroppen har utviklet seg. Men ja, innser at 20 år kan være litt tidlig.

Halveringstider og PCT er tatt i betraktning. Ville aldri tatt en sprøyte eller orale medikamenter uten å ha litt kunnskap om det.

Og det med lege sjekk er vel ikke helt umulig, da leger i norge har taushetsplikt.

Men ja, var vel slik respons jeg halvveis forventa når jeg posta her. Kanskje det jeg trengte for å innse at jeg klarer meg bedre uten, takk for responsen uansett. Tenker jeg venter noen år, før jeg vurderer det en gang til.

- Bodybuilding is a marathon, not a sprint

Så sant så sant.

Lenke til kommentar

Ja det er det inntrykket man sitter igjen med etter å ha sett filmen hvertfall. :wee: Men samtidig så oppfordrer den jo ikke akkurat til steroidebruk når man ser disse gamlekara som bor i bilen sin og henger på treningsstudioet hele dagen.. :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Jeg holder fast på at det er juks, at man skal leve med at man jukser.

I tilegg er det vel også negative ting med steroider. At man blir amper, nøttene krymper(?), osv.

Jeg hadde iallefall ikke jukset meg frem til en bedre kropp, men det er jo meg.

Lenke til kommentar

Juks og juks, man må jo fortsatt trene hardt for at dette skal ha noen påvirkning. Det øker vel strengt tatt bare fremgangen.

Hadde det ikke vært for bivirkningene så hadde jeg glatt "juksa". :wee:

Men med min flaks så krymper nok nøttene, jeg gror pupper og dør innen jeg er 30 av hjertefeil. Så holder meg unna. :p

Lenke til kommentar

kvinner som tar det kan risikere å få mørkere stemme, større klitoris og mer kroppshår.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Magnus Samuelsson - Pure strength

Its almost impossible to discuss strength sports without venturing into the subject of drugs and steroids. Magnus Samuelsson is aware of the problem and has always been active against drugs.

- My ambition was to see how strong I could get, and I am totally clean, which proves that success is possible without drugs. The point of the "World Strongest Man" competitions was from the beginning to take the best performers from different power sports and let them compete at something that would require as little technique as possible. Today the top names in the sport are specialized in Strongman. The power lifters only appear further down in the results. They lack the all-round strength required in the different events in a Strongman competition. Magnus Samuelsson can bench press 270 kg and would probably do well in power lifting, but sees no reason to try, He considers Strongman to be the ultimate Strength sport.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

For å svare på emnetittel: Ja! Steroider er en ond sirkel. Jeg kjenner mange som bruker. For all del, hvis du føler det beriker livet ditt så forsyn deg av testoskålen, men jeg får meg aldri til å fullstendig respektere folk som løfter vekter og boler.

Det du bør spørre deg selv om er hvilke mål du har med treningen. Hvis du vil bli så sterk som overhodet mulig, så kommer du ikke unna steroider. For all del, jeg drikker gjerne en flaske vin på ukedager for å bli mer kreativ.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4123456
Kvalifiserer ikke det å bryte loven som juks synes du?

Neh, å bryte loven er ulovlig og umoralsk, men ikke juks.

Jeg synes derimot at steroider har fint lite med moral mot andre å gjøre.

Å bruke steroider er lov i Norge, er kjøp og salg som er ulovlig.

Bare for å ha det juridiske på plass, du blir ingen lovbryter, men etter mitt syn blir du en juksemaker.

Endret av Slettet+4123456
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg regnet med at den kommentaren ville komme. Selvsagt vet jeg det. Poenget er at for å benytte seg av steroider så må du begå en kriminell handling, som kjøp eller smugling. Med mindre du fremstiller hormonene i kjelleren, men så naive er vi vel ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...