Singh tha king Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 (endret) Hei. Har egentlig fått studieplass. Som jeg har reservert. Er nå i førstegangstjenesten og vurdere om jeg skal søke et nytt studium. Jeg fyller 20 dette året(desember), så er 19 nå. Men jeg blir ikke ferdig med førstegangstjenesten før i september, men skoledimmer nok. Vil jeg da få militærpoeng? og eventuelt alderspoeng? vet at det er nye regler og slikt, og at militærepoeng har gått fra å være 3 til å bli 2. Eller vil jeg ikke få noen ekstrapoeng. Forresten har jeg fortsatt ordinært vitnemål? Har bare gått allmenne, ikke tatt opp noen fag eller noe, ikke stryket. 3 dager igjen til fristen... Mener at man må ha tjenestebevis som man legger med omslagsarket, og det får man når man dimmmer? Mvh Singh Endret 11. april 2009 av Singh tha king Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Du får to skolepoeng selv om du skoledimmer. Troppssjefen din kan skaffe deg midlertidig tjenestebevis som du kan sende SO. Du søker i primærkvota uten militærpoeng, og i ordinærkvota med. Husker ikke i farta om du får alderspoeng det året du fyller 20. Reglene står rimelig godt forklart på SO sine sider. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 11. april 2009 Forfatter Del Skrevet 11. april 2009 Så hvis jeg søker ordinærkvote med alders- og militærpoeng, vil jeg da miste realfagspoengene? har matte, fysikk og kjemi(3mx, 3fy og 3kj). Er det mulig å få realfagspoeng, alderspoeng og militærpoeng sammen... Ser at man får alderspoeng det året man fyller 20år. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 11. april 2009 Forfatter Del Skrevet 11. april 2009 1 veldig viktig ting til. Jeg vurderer å gå: Økonomi og administrasjon - bachelor http://www.uia.no/studier/oekadm_bachelor_krs eller revisjon: http://www.uia.no/studier/revisjon_bachelor og ta master etter det. Kanskje jobbe litt etter bachelor, også ta master. Men kan jeg ta master ved BI i Oslo da? Noen som vet hva som trengs mest av disse yrkene i markedet i tiden fremover?Vet ikke hva jeg skal velge mellom disse yrkene. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Nei, realfagspoengene beholder du. I ordinærkvoten (den som fra og med i år heter sekundærkvoten) teller mange ekstra poeng som du IKKE får i primærkvoten (den som nå heter førstegangsvitnemålskvoten). Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Takk for svar igjen! Jeg får 3,75 i snitt med den nye regnemåten (Eksamenskarakterene teller like mye som standpunktskarakterene.) Har 3MX, 3FY og 3KJ = 4poeng alderspoeng = 2 poeng Militærpoeng = 2 poeng Konkurransepoeng: 45,5/ 4,55? i ordinærkvoten/sekundærkvoten. Hvilken kvote er det som blir prioitert først? er "best"? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Du søker i begge kvotene. Ingen av kvotene er "best". Men det er mange flere med bedre snitt og poengsum i ordinærkvoten, da de har hatt tid til å samle poeng og forbedre karakterer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå