Gå til innhold

Ansatt i kiwi med forferdlige jobforhold. Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Som deltidsansatt har man noe særlig rettigheter? Der hvor jeg jobber, får jeg som regel veldig få vakter. Mye av det jeg jobber er vakter som andre ringer inn sjuke til. Og jeg pleier og stille opp når jeg kan, men enkelte ganger som i dag. Så hadde jeg en fridag, og lagde planer dagen før. endte med en bytur og derfor ble det en lang morgen. Ble ringt og bedt om og komme på jobb, for det var krise. Ringte opp igjen kanskje 4-5 timer etter at jeg fikk telefon og fikk beskjed om at jeg måtte komme på jobb. Noe jeg ikke var i form til, så fikk jeg høre at sjefen var sur. og ville snakke med meg til uka. Kan det her få noen konsekvenser? Vet at jeg var treig til og ta telefonen, men liksom jeg er 20 år. Har et sosialt liv, og de dagene hvor jeg ikke jobber. planlegger jeg ofte ting, så får jeg høre av han som hadde ansvaret idag at jeg kun er ringevakt. OG skal derfor alltid være klar for og jobbe. Begynner og bli frustrert, så trenger egentlig bare noen tips til hva jeg kan forsvare meg med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du er ringevakt er du vel ikke fast ansatt? I så fall kan ikke arbeidsgiver tvinge deg til å møte opp sånn helt uten videre. Men på den annen side, jeg ville ikke regnet det som forferdelige jobbforhold å bli ringt opp og bedt om å komme på kort varsel, særlig ikke siden du er ringevakt. Er ikke det litt av poenget med den stillingen da?

Lenke til kommentar

Er du ringevakt så er du nettopp det. Du har egentlig ikke noe særlig til rettigheter, men om du ikke kan møte når de trenger deg, så har arbeidsgiver ingen rett til å bli sur. Du er ikke pliktig til å jobbe når det passer han.

Dog er nok ikke arbeidsgiver interessert i å ha deg i arbeid om du ikke kan jobbe når det trengs. Logisk nok.

Jeg har vært ringevakt selv noen måneder. Din problemstilling er noe du nesten må finne deg i. Jeg vil ikke kategorisere det som forferdelige jobbforhold, men heller som en drittjobb. Om du faktisk vil beholde jobben, så bør du så langt du kan strekke deg, komme deg på jobb når du trengs. Mitt tips til deg er likevel å se etter en annen deltidsjobb, hvor du i større grad kan får faste tider (men de fleste som jobber deltids må regne med å bli ringt en gang i blant).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...