Gå til innhold

Ny pc til ca 10000,-


Anbefalte innlegg

Vet det har vært ganske mange slike topicer i det siste, men håper allikevel dere kan hjelpe meg litt :)

 

Jeg har nemlig tenkt å bygge meg en ny maskin, men er ikke helt sikker på hvilke komponenter jeg skal velge. Jeg har sånn ca 10000 kr (eventuelt noe mer) til disposisjon, og da bør skjerm være inkludert i prisen. Eneste kriterier jeg har satt meg for øyeblikket er at PC-en bør være framtidsrettet, ha DDR-ram og helst en AMD CPU. PC-en skal brukes litt til spill, men mest til "vanlig" officearbeid.

 

Alle forslag mottas med takk, men husk at dette ikke skal bli noen ny "Hvem er best av AMD og Intel??" diskusjon! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her komme du garantert til å mange forskjellige meninger.

 

Skjerm: Hansol 17"

Skjermkort: Gainward GF2 TI/450 4,5ns 64MB GoldSample

Hovedkort: Epox 8KHA+

RAM: 256 DDR

Prosessor: AMD XP1600 (1400MHz)

Harddisk: WD 40GB 7200RPM ATA100

Kabinett: Chiftec Dragon Midi Tower inkl 300W power.

CD-ROM: Any, under 500 NKr

Tastatur/Mus: Logitech Internett Navigator, USB + Logitech Cordless mouse.

Lydkort: Soundblaster Live 5.1 bulk.

 

Dette er en kombinasjon som er mulig å få under 10000 inkl frakt. Det svakeste her er nok skjermen. Siden du ikke skriver at du har noe "småting" fra før har jeg satt opp "alt".

 

Siden prisene forandre seg hele tiden har jeg ikke skrevet dagens priser. Jeg ønsker heller ikke å henvise til en bestemt webshop, men alt dett er fra samme plass. Det er mulig du bør dele ordren mellom to webshopper pga vare utvalget og priser, men det får du vurdere selv.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-21 16:27, pkalle skrev:


Her komme du garantert til å mange forskjellige meninger.


Skjerm: Hansol 17"

Skjermkort: Gainward GF2 TI/450 4,5ns 64MB GoldSample

Hovedkort: Epox 8KHA+

RAM: 256 DDR

Prosessor: AMD XP1600 (1400MHz)

Harddisk: WD 40GB 7200RPM ATA100

Kabinett: Chiftec Dragon Midi Tower inkl 300W power.

CD-ROM: Any, under 500 NKr

Tastatur/Mus: Logitech Internett Navigator, USB + Logitech Cordless mouse.

Lydkort: Soundblaster Live 5.1 bulk.


Dette er en kombinasjon som er mulig å få under 10000 inkl frakt. Det svakeste her er nok skjermen. Siden du ikke skriver at du har noe "småting" fra før har jeg satt opp "alt".


Siden prisene forandre seg hele tiden har jeg ikke skrevet dagens priser. Jeg ønsker heller ikke å henvise til en bestemt webshop, men alt dett er fra samme plass. Det er mulig du bør dele ordren mellom to webshopper pga vare utvalget og priser, men det får du vurdere selv.



 

Enig med deg, bortsett fra Prosessoren, den burde være en AMD 1700+ (1,46 Ghz). den koster bare 80 kr mer enn en 1600+ (1,4 Ghz)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-21 16:27, pkalle skrev:


Her komme du garantert til å mange forskjellige meninger.


Skjerm: Hansol 17"

Skjermkort: Gainward GF2 TI/450 4,5ns 64MB GoldSample

Hovedkort: Epox 8KHA+

RAM: 256 DDR

Prosessor: AMD XP1600 (1400MHz)

Harddisk: WD 40GB 7200RPM ATA100

Kabinett: Chiftec Dragon Midi Tower inkl 300W power.

CD-ROM: Any, under 500 NKr

Tastatur/Mus: Logitech Internett Navigator, USB + Logitech Cordless mouse.

Lydkort: Soundblaster Live 5.1 bulk.


Dette er en kombinasjon som er mulig å få under 10000 inkl frakt. Det svakeste her er nok skjermen. Siden du ikke skriver at du har noe "småting" fra før har jeg satt opp "alt".


Siden prisene forandre seg hele tiden har jeg ikke skrevet dagens priser. Jeg ønsker heller ikke å henvise til en bestemt webshop, men alt dett er fra samme plass. Det er mulig du bør dele ordren mellom to webshopper pga vare utvalget og priser, men det får du vurdere selv.



Jeg tror du anbefalte alt jeg hadde tenkt å anbefale. :smile:

Men du må huske floppy (svart). På CD-rom hadde jeg valgt en Aopen 56×, evt em Pioneer 116 DVD-rom.

Lenke til kommentar

Svært mange som pleier å glemme floppydisk... hehe :wink:

menne hadde de vert meg so ville eg heller ha kjøpt ett geforce 3 kort, koster jo ned til 1780kr....topline har et slikt tilbud, der er ett geforce 3 kort med 128md ddr ram til 1990, det er jo billig da for ett slikt kort! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-21 17:02, robinei skrev:

Geforce 2 kortet kan jo eventuelt erstattes med et ATI Radeon 7500 kort, da dette egner seg veldig godt til kontor arbeid, samt har god 3D ytelse.


 

Jeg er enig i at ATI 7500 har bedre 2D en GF2, men skjermn som han må kjøpe om prisenb skal under 10000,- kommer til å begrense kvaliteten automatisk.

 

Ikke for å brife, men jeg har testet GF2 PRO på 3-4 skjermer mot ATI RADEON på den "dårlig" 17" er det "nesten" ingen ting å hente i 2D kvalitet ved å velge ATI. På en bedre 21" til rundet 10000,- blir differansen langt mer merkbar.

Lenke til kommentar

Du vil ha en fremtidsrettet pc...

Da anbefaler jeg at du kjøper:

-En skikkelig psu først som sist! 350W< , Enermax eller Fortron Source.

-Hovedkort med RAID og USB 2.0 (MSI K7T266Pro2 RU..)

-En litt større harddisk: 60 eller 80gb (liten prisforskjell)

-Chieftec kabinett :wink: Unngå ivertfall for små tower!

-DVD

-Et billig GF3 istedet for blant de beste GF2

-God skjerm, siden det kanskje er den komponenten som skal vare lengst! Sikkert minst 2-3 år...

 

Prisen kan fort komme litt over 10000 da... jeg også spinket å sparet i begynnerfasen, og endte opp med bl.a et skjermkort som jeg hatet og byttet etter 3mnd. Kan være lurt å ta i litt ekstra i starten, bare så tingene holder seg, liksom. Beklager om jeg påførte deg noe kjøpspress, men det er bare min mening om ting...

 

Lykke til med ny PC !

 

mvh Espen T

 

[ Denne Melding var redigert av: spn på 2002-01-21 21:16 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...