-kga- Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Hvis noen tar ett bilde av deg vor du er hovedmotivet i bildet, har du da noen rett på og nekte at det skal publiseres internett/aviser/tv osv? Si noen har tatt et bilde av deg når du blir reddet ut fra en katastrofe, kan du nekte dem og publisere det bildet? Kan man også nekte dem og publisre det om de slader hode dit? Hvis noen tar et slikt bilde av deg som hovedmotiv. Kan du da forlange og få en viss prosent av fortjenesten personen får fra og selge det? Eller i det minnste få en viss sum for det? Er det lov og ta ett perfekt bilde av ett kjent maleri og selge kopier som du selv tjener på? Hvis det ikke er lov så burde det vel helle rikke være lov å tjene penger på bilder av personer uten at personenne får litt får det? Blir jo en form for piratkopiering. Man tar ett kopi av øyeblikket her og nå som jeg var hovedpersonen bak og lage, og så selger man det øyeblikket som jeg lagde til andre. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Dette dekkes i Åndverksloven vil jeg tro. § 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt nåra) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår. det er den som tar bildet som har rettighetene til bildet vis ikke annet er spesifisert i kontrakt så vidt jeg vet. § 24. Kunstverk og fotografisk verk som inngår i en samling eller som utstilles eller utbys til salg, kan avbildes i katalog over samlingen og i meddelelse om utstillingen eller salget. Katalog kan bare fremstilles ved trykking, fotokopiering eller lignende metode. Kunstverk og fotografisk verk kan også avbildes når det varig er satt opp på eller ved offentlig plass eller ferdselsvei. Dette gjelder likevel ikke når verket klart er hovedmotivet og gjengivelsen utnyttes ervervsmessig. Byggverk kan fritt avbildes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå