Gå til innhold

BK: Vår i bøkeskogen

kaian

Anbefalte innlegg

Her er et bilde jeg tok forrige dagen og som jeg ønsker grundig kritikk på. I likhet med (alle untatt ett av) bildene i aprilfesten min, er dette nær ubehandlet, kun en forsiktig økning av kontrast, og skalert, basert på small-jpeg rett fra kamera. (Jeg regner alltid en forsiktig oppskarping med som integrert del av nedskalering.)

post-116334-1239438522_thumb.jpg

85mm @ f/4, 1/320 sekund, iso 400

Hvis noen ønsker raw-fila for å demonstrere noe de ønsker å gjøre så si fra, så kan jeg gjøre den tilgjengelig.

Endret av kaian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bildet falt ikke i smak hos meg. Jeg syns motivet er kjedelig og rotete. Liker ikke den gule fargestikken. Syns i tillegg at bildet er uskarpt.

Det er ikke mye som er i fokus, og det er et sterkt fargestikk her. Og smak er en ærlig sak, takk for at du sier det du tenkte da du så det!

Jeg synes det hadde noen interessante kvaliteter, men som allerede nevnt, en tanke uklart. Jeg likte den gul-grønne fargen, men det hadde vært bedre om treet og roten i forgrunnen ble noe mer kontrastert.

Jeg liker lyset i bildet. Gir en fin stemning synes jeg!

Jeg og likte lyset, det er faktisk ikke så langt unna hva jeg husker, kanskje en smule mer brunt enn det faktisk var. Men lyset var intenst, sola var lav og mosen var helt vilt grønn. Og det var disig. Jeg tror nok jeg ble litt for forelsket i hva bildet kunne blitt, om jeg hadde litt mer motiv og litt mindre rot... Et blendertrinn ekstra åpning burde jeg opplagt kostet på meg.

Takker for innspill!

Lenke til kommentar

Forskjellig smak her. Jeg liker lyset fordi det er varmt og samtidig har et farvestikk fra skogen og dermed minner meg om en lys vår. Jeg synes ikke det er uskarpt, men hadde kanskje ønsket at hele rota i forgrunnen var skarp. Kunne kanskje ha vært løst ved å gå litt mer til høyre og rette kamera mer mot venstre slik at hele rota lå i samme avstand, eller lagt skarphetsplan litt mer i forgrunnen?

Komposisjon synes jeg er litt rotete, men det eneste jeg kan foreslå er kanskje å forsøke å isolere noen elementer (rota?) mer.

Jeg ville absolutt ikke hatt større kontrast, snare tvert i mot fodi jeg vil ha et bløtt lys og inntrykk - igjen personlig smak.

Alt i allt synes jeg bildet forteller netopp hva tittelen sier.

Endret av telealf
Lenke til kommentar

Greit forsøk, men syntes ikke du lykkes helt. Ikke alt for spennende motiv og lyset blir litt merkelig...virker ikke naturlig!!

Skogs fotografi er vanskelig, pgr av at de lett kan bli rotete og det er spesielt viktig med riktig lys og fine farger=)

Hvis du tar en titt her, så kan du se åssen det skal gjøres. Veldig fine farger og bra komposisjon!!:

http://photo.net/photodb/folder?folder_id=855757

Lenke til kommentar

Blir ikke helt klok på komposisjonen her. Slik jeg tolker det vil du ha oss til å så på treet som er i fokus, men jeg føler bildet leder meg til å se mellom greinene på en rotete bakrunn uten fokus. Kanskje det hadde blitt bedre om du hadde tatt noen skritt frem og til venstre for så å vri kameraet litt tilbake mot treet.

Lyset syns jeg var bra.

Lenke til kommentar

Skarpheten syns jeg er der. Fargene er nydelige..

Motivet er vel, tja, kunne vært mer spennende :hmm:

Men tror det kan bli veldig fint med litt (f.eks trollsk) etterbehandling i et aldeles strålende program som lightroom e.l :yes:

Syns bare det blir litt mye lys på alle elementer i bildet.

Men bra, ja det er det definitivt! Bra utgangspunkt :thumbup:

Lenke til kommentar
Greit forsøk, men syntes ikke du lykkes helt. Ikke alt for spennende motiv og lyset blir litt merkelig...virker ikke naturlig!!

Sant med motivet. Lyset er veldig tett opp mot det jeg så og som motiverte meg til å forsøke å få formidlet det. Skal sjekke lenka.

Men tror det kan bli veldig fint med litt (f.eks trollsk) etterbehandling i et aldeles strålende program som lightroom e.l :yes:

Syns bare det blir litt mye lys på alle elementer i bildet.

Jeg er redd mangelen på motiv gjør det vanskelig å få noe ut av det, selv i Lightroom (som jeg forøvrig gjerne skulle hatt). Jpeg-fila har piksler hele veien fra svart til hvitt, med en peak i hver ende, så det er mulig at det er noe å hente lysmessig på å dra opp raw-fila, det har jeg ikke forsøkt enda, og nå begynner jeg å bli smertelig klar over at motivet mangler, så da spørs det om jeg gidder jobbe mer med det.

Forskjellig smak her. Jeg liker lyset fordi det er varmt og samtidig har et farvestikk fra skogen og dermed minner meg om en lys vår. Jeg synes ikke det er uskarpt, men hadde kanskje ønsket at hele rota i forgrunnen var skarp. Kunne kanskje ha vært løst ved å gå litt mer til høyre og rette kamera mer mot venstre slik at hele rota lå i samme avstand, eller lagt skarphetsplan litt mer i forgrunnen?

Komposisjon synes jeg er litt rotete, men det eneste jeg kan foreslå er kanskje å forsøke å isolere noen elementer (rota?) mer.

Jeg ville absolutt ikke hatt større kontrast, snare tvert i mot fodi jeg vil ha et bløtt lys og inntrykk - igjen personlig smak.

Alt i allt synes jeg bildet forteller netopp hva tittelen sier.

Problemet her er nok motivet. Rota med mosen er jo ikke motivet, det er lyset i skogen som er motivet, og jeg forsøkte å ramme det inn og få et noenlunde utsnitt, som både viste mosen, lyset innover skogen og disen. Men, man må jo få til et sentralt motiv, eller klare å isolere lyset sånn at det faktisk står seg som hovedmotiv i seg selv, her får det for mye konkuranse.

Takker for grundige og gode kritikker alle sammen!

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Lånte bildet ditt og tok det med på en runde i PS.

Har fulgt noe av det som er nevnt her. Fjernet litt gulstikk, gjort en sharpen med USM og justert opp litt farger for å fremheve den grønne mosen.

håper ikke det blir total slakt av hva jeg har gjort ;)

ellers synes jeg du har fanget et flott øyeblikk. Nå kommer lyset tilbake og det vil være lurt å gå tilbake til der du har tatt bildet og se på nye muligheter også ;)

post-26623-1239652726_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Lånte bildet ditt og tok det med på en runde i PS.

Har fulgt noe av det som er nevnt her. Fjernet litt gulstikk, gjort en sharpen med USM og justert opp litt farger for å fremheve den grønne mosen.

håper ikke det blir total slakt av hva jeg har gjort ;)

ellers synes jeg du har fanget et flott øyeblikk. Nå kommer lyset tilbake og det vil være lurt å gå tilbake til der du har tatt bildet og se på nye muligheter også ;)

Wow, imponert over hva du har fått ut av fila! Det har ikke falt meg inn at man kan få skarpet opp så mye uten at det ser helt feil ut, her er jo mye av / hele problemet med manglende skarphet i forgrunnen berget! Hva du kunne gjort med raw-fila! Veldig bra jobb, og hyggelige ord!

Stedet er ved Fredrikshavn, i en botanisk hage under Pikkerbakken, så det blir nok en stund til neste mulighet desverre. Men vi har jo flotte solopp og -nedganger her og, og fin skog, så det er bare å fortsette jakten på et passende motiv og følge med på lyset....

Lenke til kommentar
hehe... Takker ;) Mye moro man får til i ps.

kan sikkert gjøre noe lignende med Raw fila di også hvis du ønsker det.. Bare å sende meg en PM ;)

Kult, jeg lastet den opp på yousendit.com (.nef) så kan andre også se på den, om de er interessert.

Det kunne vært artig med mer detaljer, særlig om gjennomføringen av oppskarpingen. Jeg har pleid å være nokså forsiktig, for hvis jeg drar for hardt, så ser det bare helt feil ut...

Lenke til kommentar

Dette er spennende. Desverre sitter jeg på en dårlig citrix-terminal nå, så jeg kan ikke egentlig vurdere forslagene før i kveld. Men det ser ut som dere nøytraliserer lyset for mye. Men det er bare dumt å bruke denne skjermen til å gjøre en sånn vurdering, så jeg gleder meg til å komme hjem!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...