Gå til innhold

Refleksjon: Gledene ved Murphys lov

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi kjenner oss vel alle igjen i dette, uavhengig om vi er profesjonelle eller glade amatører. På dårlige dager dør alltid batteriet rett etter at man har låst fokus på et drømmebilde, men før man får trykket utløserknappen helt ned slik at bildet faktisk taes.

Jeg tar aldri med meg kameraet uten å ha et ekstra batteri og minnekort med meg i tillegg til det som står i kameraet allerede. Etterhvert har det blitt en vane å sjekke dette både to og fem ganger, selv om det så bare er to-tre bilder av himmelen tatt ut fra vinduet som står på agendaen.

For de av oss som er så heldige å ha et kamera med sånn noen lunde grei værtetning og med en prislapp som ikke er all verden er ikke litt regn noe problem. At de med utstyr som de ofret en nyre for stikker med halen (og kameraet) mellom beina så fort det kommer litt dugg i luften får så være.

Forøvrig er en liten tørr og myk pusseklut noe av det jeg har savnet mest et par ganger hvor det har kommet noe drit på linsen, og nærmeste myke stoffbekledning er dekket av tilsynelatende endeløse lag med vått og stivt yttertøy. Man kan banne på at blinkskuddene kommer på rekke å rad først i det man står å gnir den lille sølespruten enda bedre ut over linsen slik at man mister det lille av sikt man hadde igjen..

Lenke til kommentar
Noen andre som har brent seg på det gamle "leke med høy ISO kvelden før, for å glemme å stille det tilbake neste dag"-fenomenet?

Gjett om ...

Eller hva med å glemme å tømme minnekortet dagen før, slik at det er kun plass til 10-12 bilder. Og det oppdager man etter å ha fyllt kortet 100% ...

Tom

Lenke til kommentar
Hehe. Morsom artikkel. Det irriterende med disse avanserte kameraene er at så mye kan gå galt.

Noen andre som har brent seg på det gamle "leke med høy ISO kvelden før, for å glemme å stille det tilbake neste dag"-fenomenet?

Haha, kan du banne på. Skøt på iso 1600 en hel dag i strålende sol på vestkysten av USA. Det ble, tja, kornete. :p

Lenke til kommentar
Jeg dokumenterte et helt familieselskap på ISO 800 en gang, med et kamera med svært tvilsomme støyegenskaper. Det var en nedtur i etterkant, men det finnes heldigvis temmelig brukbar software for støyfjerning der ute. Jeg regner vi alle må gjøre den tabben en gang før vi blir var på å sjekke ISOen hver gang. Jeg bruker forøvrig forkortelsen WHIMS, White balance, Heighlight Warning, ISO, Mode, Size.
Lenke til kommentar

Ikke så langt unna. Tok bilder i skyggen og glemte å stille lukkeren, da jeg gikk over til å ta bilder i sola.

I tillegg gikk blenderen på linsa i stykker. :cry:

"Supert" bilde av en nesten helt hvit fjellrype i tilsvarende hvite omgivelser :p

Lenke til kommentar

Er det for sent å kommentere denne, kanskje? Snublet over artikkelen just nu da jeg så etter navnet på den fine loven. Bare fordi jeg tenkte å nevne for deg(Hanna) at kjørelæreren min henviste til den her om dagen.

Veldig bra artikkel, elsker skrivespråket ditt :3

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...