ToTTy Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Jeg tenker på å ta Master utdanning i Datateknikk, men har hørt dette er ganske elending. Jeg tenker på batchlor grad på UiA (siden jeg vil ha så lite som mulig lån når jeg går ut i jobb, bor jeg hjemme så lenge som mulig) så ta resten i NTNU, altså http://www.ntnu.no/studier/midt Jeg vet det er lett å få jobb, men med 320-400k (etter mine kilder) som begynnelses lønn med 5 års utdannelse etter VGS er ELENDIG!? Alle jobber er kjedelige, så vær så grei å ikke gi meg det "velg en jobb du vil trives med". Alt som betyr noe er lønnen, er denne linja da ikke noe å gå for? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Hvis du ser bort fra "finanskrisen" akkurat nå, vil jeg si at du får LANGT mer igjen for to års arbeidserfaring enn du gjør for en mastergrad tidlig i karrieren. Senere bør du prøve å få tatt masteren på deltid. Mange arbeidsgivere støtter deg også finansielt med det. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 vil jeg si at du får LANGT mer igjen for to års arbeidserfaring enn du gjør for en mastergrad tidlig i karrieren. Det vil jeg si meg sterkt uenig i, i alle fall sånn generelt. Kommer veldig an på hvilken jobb du har, men det er faktisk en god grunn for at mange selskaper ikke ansetter folk med lavere utdannelse enn master. Det som er viktig her er hvilken type jobb en vil ha. Jeg kunne lett ha fått meg en utviklingsjobb etter bacheloren, men ville jobbe med andre ting som krevde at tok en master. Ikke angret ett sekund. Erfaringsmessig så gir masteren en type erfaring som man ikke får i arbeidslivet, og når man har denne erfaringen + arbeidserfaring så stiller man meget sterkere i mange roller. ToTTy: Hvis holdningen din er at alle jobber er kjedelige så bør du finne deg en 8-16 jobb så du slipper å tilbringe mer tid på jobben enn nødvendig. Hvis det er ambisjonsnivået ditt så kan du greit ta en bachelor og finne deg en standard IT-jobb uten så alt for mye pes. Jg har en annen approach, jeg har selv en mastergrad med bla. mye IT, og har det faktisk gøy på jobb. Jobb trenger ikke å være kjedelig. Når det gjelder lønn så var 320-400 veldig lavt. Med master (og en ok jobb) så begynner man stort sett på ca. 400. Gjerne 400 + overtid. De jeg kjenner som begynte å jobbe i fjor etter master drar greit inn 400-500 det første året. De beste ligger opp mot 600. Men selvsagt er det forskjell på jobbene her også som i andre yrker, noen er bedre betalte enn andre. Lenke til kommentar
ToTTy Skrevet 11. april 2009 Forfatter Del Skrevet 11. april 2009 Tror nok jeg går for Master med en gang, ja. stadskle, hva er det du har master i, helt presist? Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Begynnerlønn på Bachelor er vel etter tariff ca 370' i det private. Master ligger nesten 100' over, så tipper du begynner på rundt 450'. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 stadskle, hva er det du har master i, helt presist? Bachelor Informatikk, NTNU Master Information Systems Management, Brunel/NITH Lenke til kommentar
ToTTy Skrevet 11. april 2009 Forfatter Del Skrevet 11. april 2009 (endret) I følge NTNU er vel Datateknikk sett på som "bedre" enn Informatikk? http://www.ntnu.no/studier/mtdt/forskjeller Jeg har tatt R2 og FY1, men opptakskravene til SO forvirrer, hva er "ING4R2 = Generell studiekompetanse (GENS) og: (R1+R2) og FYS1 Søkere med bestått 1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høgskoleutdanning, er kvalifisert uten hensyn til kravet om generell studiekompetanse eller spesielle opptakskrav. " Må jeg ta et forkurs? hvor ligger dette på SO? Endret 11. april 2009 av ToTTy Lenke til kommentar
1503 Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Jeg har tatt R2 og FY1, men opptakskravene til SO forvirrer, hva er "ING4R2 = Generell studiekompetanse (GENS) og: (R1+R2) og FYS1 Søkere med bestått 1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høgskoleutdanning, er kvalifisert uten hensyn til kravet om generell studiekompetanse eller spesielle opptakskrav. " Må jeg ta et forkurs? hvor ligger dette på SO? Det står her hva alle kodene (f.eks. ING4R2) betyr. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 (endret) Begynnerlønn på Bachelor er vel etter tariff ca 370' i det private. Master ligger nesten 100' over, så tipper du begynner på rundt 450'. Nja? I dagens "finanskrisesituasjon" vil vi nok få en liten nedgang av lønninger, tipper jeg.. Take it og leave it vil bli realitet for mange i dag. Endret 11. april 2009 av Jarmo Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Begynnerlønn på Bachelor er vel etter tariff ca 370' i det private. Master ligger nesten 100' over, så tipper du begynner på rundt 450'. Nja? I dagens "finanskrisesituasjon" vil vi nok få en liten nedgang av lønninger, tipper jeg.. Take it og leave it vil bli realitet for mange i dag. Nedgang vil vi ikke få i tarifflønn. Det blir nok en lavere oppgang i år, enn det vanligvis har vært, men ikke noe nedgang. Arbeidsgivere har ikke lov til å gi lavere lønn enn tariff Såfremt man er fagorganisert da. Men når det gjelder ingeniører, så er de fleste enten NITO eller Tekna medlemmer. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Men de fleste blir jo lokket med nettopp HØYERE lønn enn tariff, så selv om minstelønna ikke går ned, betyr jo ikke det at gjennomsnittslønna ikke går ned. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Men det var nå nettopp tarifflønnen jeg nevte. Ikke gjennomsnittslønn. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) vil jeg si at du får LANGT mer igjen for to års arbeidserfaring enn du gjør for en mastergrad tidlig i karrieren. Det vil jeg si meg sterkt uenig i, i alle fall sånn generelt. Kommer veldig an på hvilken jobb du har, men det er faktisk en god grunn for at mange selskaper ikke ansetter folk med lavere utdannelse enn master. Det som er viktig her er hvilken type jobb en vil ha. [...] Dersom man kan bli produktiv på kortest mulig tid i ny jobb, så stiller man jo sterkt med ett par års relevant erfaring også. Jeg har enda ikke opplevd at det er noen fasitt på om en mastergrad er bedre enn bachelor + noen års erfaring iallefall. Med erfaring får man vist at man duger og man spesialiserer seg i det man jobber med. Endret 12. april 2009 av tickinghd Lenke til kommentar
Endre Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Statistikken viser vel at jo lavere alder man har når man er ferdig med masteren, jo høyere er lønnsnivået gjennom arbeidskarrieren. Lenke til kommentar
cppdude Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Når ble 400k elendig lønn? Og ikke minst begynnerlønn. Sorry, men fraråder deg på det sterkeste å velge kariere bare basert på lønn. Har en kompis som ble Siv. Ing i komtek...valgte noe med god lønn, men ble dritt lei alt av teknologi når han var ferdig med Masteroppgaven...jobba 2 år med lønn på over 500k i privat sektor, så slutta han. I dag er han lærer, og tjener 150k mindre, MEN trives med jobben sin. Men om du først skal gå for utdanning med god startlønn og bra framtid, bli Siviløkonom. Master i Kjemi er forsåvidt de som har brukt å ligge høyest i lønningstoppen på ingeniørsiden. For å si det slik, Ingeniører og Sivil Ingeniører tjener bra(300k-800k), men ikke så bra som andre yrker med betraktelig lettere utdannelse (Flygeledere som har 2 år skole kan få startlønn på 500k-800k) On the flip side, kjenner en butikkeier (matbutikk) med årlig inntekt på 2,6 mil...har er utdannet lærer. Lenke til kommentar
Bombino Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 I følge NTNU er vel Datateknikk sett på som "bedre" enn Informatikk? http://www.ntnu.no/studier/mtdt/forskjeller Jeg har ikke gått på NTNU selv, men jeg spurte en studierådgiver om dette. Ikke tenk på det ene som «bedre» enn det andre, forskjellene i forkunnskap gjenspeiler bra at det er flere obligatoriske realfags-kurs i datateknikk-linja. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Begynnerlønn på Bachelor er vel etter tariff ca 370' i det private. Master ligger nesten 100' over, så tipper du begynner på rundt 450'. Nja? I dagens "finanskrisesituasjon" vil vi nok få en liten nedgang av lønninger, tipper jeg.. Take it og leave it vil bli realitet for mange i dag. Nedgang vil vi ikke få i tarifflønn. Det blir nok en lavere oppgang i år, enn det vanligvis har vært, men ikke noe nedgang. Arbeidsgivere har ikke lov til å gi lavere lønn enn tariff Såfremt man er fagorganisert da. Tullball. Hvor har du "lært" dette? Trådstarter: Med hvilke andre utdanninger får du en grunnlønn første året på 400'000? Det er ikke særlig mange. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Begynnerlønn på Bachelor er vel etter tariff ca 370' i det private. Master ligger nesten 100' over, så tipper du begynner på rundt 450'. Nja? I dagens "finanskrisesituasjon" vil vi nok få en liten nedgang av lønninger, tipper jeg.. Take it og leave it vil bli realitet for mange i dag. Nedgang vil vi ikke få i tarifflønn. Det blir nok en lavere oppgang i år, enn det vanligvis har vært, men ikke noe nedgang. Arbeidsgivere har ikke lov til å gi lavere lønn enn tariff Såfremt man er fagorganisert da. Tullball. Hvor har du "lært" dette? Trådstarter: Med hvilke andre utdanninger får du en grunnlønn første året på 400'000? Det er ikke særlig mange. Hva mente du var tullball? Er ikke det hele poenget med arbeidstakerorganisasjoner at medlemmene skal ha like krav? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Jeg skal ikke uttale meg om tarifflønn. Men husk at mange med denne typen utdannelse ikke akkurat jobber etter tariff (stat er selvsagt et unntak). Her er det mye mer vanlig med individuelle lønnsforhandlinger og prestasjonsbaserte belønning, og takk og pris for det vil nå jeg si. Heldigvis ingen fagforening som forhandler fram min lønn. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Begynnerlønn på Bachelor er vel etter tariff ca 370' i det private. Master ligger nesten 100' over, så tipper du begynner på rundt 450'. Nja? I dagens "finanskrisesituasjon" vil vi nok få en liten nedgang av lønninger, tipper jeg.. Take it og leave it vil bli realitet for mange i dag. Nedgang vil vi ikke få i tarifflønn. Det blir nok en lavere oppgang i år, enn det vanligvis har vært, men ikke noe nedgang. Arbeidsgivere har ikke lov til å gi lavere lønn enn tariff Såfremt man er fagorganisert da. Tullball. Hvor har du "lært" dette? Trådstarter: Med hvilke andre utdanninger får du en grunnlønn første året på 400'000? Det er ikke særlig mange. Hva mente du var tullball? Er ikke det hele poenget med arbeidstakerorganisasjoner at medlemmene skal ha like krav? Jo, men selv om DU er fagorganisert, hjelper det ikke om de 150 andre som er ansatt i bedriften ikke er det. Du har ikke krav på tarifflønn med mindre bedriften har tariffavtale. Da må en viss andel av arbeidstkerne være fagorganiserte, og kreve dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå