Leif1990 Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Hei. Holder fortiden på å lage en hjemmeside for en organisasjon. Spørsmålet er angående databaser og slikt. Hvis ser på denne random websiden: (legge merke til hvordan nyhetene er lagt opp) Random webside. Jeg lurer rett og slett på hvordan en kan lage slikt nyhetsoppsett. Altså hvis jeg skriver inn en artikkel, så vil databasen automatisk legge til datoen, legge nyheten som første artikkel på siden og de andre artikkelene vil flytte seg lengre ned. Jeg vil at det skal være sånn ca 6-8 nyhetsoppslag som ligger på siden, og de artiklene som blir nr 9,10,11.... vil gå direkte inn i arkivet. Håper de fleste forstod dette, hvis ikke si ifra her. Hvis det var noen som forstod dette, og i tillegg har kunnskap om det jeg her vil ha svar på, vennligst svar ' Lenke til kommentar
Besserwisser Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 (endret) Hei.Holder fortiden på å lage en hjemmeside for en organisasjon. Spørsmålet er angående databaser og slikt. Hvis ser på denne random websiden: (legge merke til hvordan nyhetene er lagt opp) Random webside. Jeg lurer rett og slett på hvordan en kan lage slikt nyhetsoppsett. Altså hvis jeg skriver inn en artikkel, så vil databasen automatisk legge til datoen, legge nyheten som første artikkel på siden og de andre artikkelene vil flytte seg lengre ned. Jeg vil at det skal være sånn ca 6-8 nyhetsoppslag som ligger på siden, og de artiklene som blir nr 9,10,11.... vil gå direkte inn i arkivet. Håper de fleste forstod dette, hvis ikke si ifra her. Hvis det var noen som forstod dette, og i tillegg har kunnskap om det jeg her vil ha svar på, vennligst svar ' Hvis du stiller spørsmål om hvordan du skal få til dette så antar jeg du ikke har drevet særlig med webprogrammering mot databaser før. Da mener jeg du absolutt bør vurdere å bruke et av de dusinvis av fikst ferdige Content Management Systemer (CMS). Mange av de er enten gratis eller billige. Noen er avanserte og store med tusen funksjoner mens andre har du installert og kommet i gang med i løpet av en dag eller tre. Et bra sted å starte er: http://www.cmsmatrix.org/ Norske eZ er en av de bedre, selv om jeg tror eZ er blant de mer avanserte og krevende å komme i gang med. Hvis dette er en liten organisasjon med få nyheter pr år og kanskje bare en person som legger inn nyhetene, så kan du vurdere Adobe Dreamweaver eller Microsoft Expression Web. Jeg tror begge har gratis prøveversjoner. Endret 11. april 2009 av Besserwisser Lenke til kommentar
Leif1990 Skrevet 11. april 2009 Forfatter Del Skrevet 11. april 2009 Hei.Holder fortiden på å lage en hjemmeside for en organisasjon. Spørsmålet er angående databaser og slikt. Hvis ser på denne random websiden: (legge merke til hvordan nyhetene er lagt opp) Random webside. Jeg lurer rett og slett på hvordan en kan lage slikt nyhetsoppsett. Altså hvis jeg skriver inn en artikkel, så vil databasen automatisk legge til datoen, legge nyheten som første artikkel på siden og de andre artikkelene vil flytte seg lengre ned. Jeg vil at det skal være sånn ca 6-8 nyhetsoppslag som ligger på siden, og de artiklene som blir nr 9,10,11.... vil gå direkte inn i arkivet. Håper de fleste forstod dette, hvis ikke si ifra her. Hvis det var noen som forstod dette, og i tillegg har kunnskap om det jeg her vil ha svar på, vennligst svar ' Hvis du stiller spørsmål om hvordan du skal få til dette så antar jeg du ikke har drevet særlig med webprogrammering mot databaser før. Da mener jeg du absolutt bør vurdere å bruke et av de dusinvis av fikst ferdige Content Management Systemer (CMS). Mange av de er enten gratis eller billige. Noen er avanserte og store med tusen funksjoner mens andre har du installert og kommet i gang med i løpet av en dag eller tre. Et bra sted å starte er: http://www.cmsmatrix.org/ Norske eZ er en av de bedre, selv om jeg tror eZ er blant de mer avanserte og krevende å komme i gang med. Hvis dette er en liten organisasjon med få nyheter pr år og kanskje bare en person som legger inn nyhetene, så kan du vurdere Adobe Dreamweaver eller Microsoft Expression Web. Jeg tror begge har gratis prøveversjoner. Hei. Nei har ikke drevet særlig lenge med webredigering kan du si. Jeg driver å lager siden i adobe dreamweaver, og som du her sier skal det være mulig å få til det til i dette programmet. Forstod jeg deg riktig da? I så fall hvordan kan jeg gjøre dette? Lenke til kommentar
oleff Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 (endret) Et annet alternativ er å bruke en bloggmotor som grunnlag for hele nettstedet, f.eks. er Wordpress.org lett anvendelig og installeres på 5 minutter på ditt eget domene (forutsetter mysql database på serveren din). Hvis du ikke har domene/server kan du gå til wordpress.com og opprette en blogg der. WP-bloggen lar deg endre layouten ganske mye, og har en rekke maler m.v. Du kan også lenke en blogg på wordpress.com til ditt eget domene. WP tilbyr å gjøre det for deg (koster ikke mye). Endret 11. april 2009 av oleff Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Prøv Plone, godt dokumentert og enkelt å koma i gong med. Også fungerer dens templates perfekt med Dreamweaver. Lenke til kommentar
___ Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Prøv Plone, godt dokumentert og enkelt å koma i gong med. Også fungerer dens templates perfekt med Dreamweaver. Med fare for å banne i kjerka: Hva med å slutte å bygge på denne tråden som åpenbart er i helt feil forum? Werner Lenke til kommentar
Leif1990 Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Prøv Plone, godt dokumentert og enkelt å koma i gong med. Også fungerer dens templates perfekt med Dreamweaver. Hei. Nå har jeg lastet ned plone, og aner ikke hva jeg må gjøre. Vet du hva jeg kan gjøre for å få det til? Endret 12. april 2009 av sjefen_no1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Har du installert? I såfall om du bruker windows så må du starte serveren med en gui applikasjon som skal være i start menyen. Deretter er det bare å skrive inn http://localhost:8080 i nettlesaren. Lenke til kommentar
Leif1990 Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Har du installert? I såfall om du bruker windows så må du starte serveren med en gui applikasjon som skal være i start menyen. Deretter er det bare å skrive inn http://localhost:8080 i nettlesaren. Ja dette du nevner har jeg altså gjort. Spørsmålet er hva neste steg blir ? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Du logger inn og legger til innhold. Det gjør du med å trykke på home og add new item. Prøv deg fram. For å drive på med html koding så anbefaler eg å laste ned et nytt skin theme og modifisere det istadenfor å bruke C:\Program Files\Plone 3\Data\Products\CMFPlone\skins\plone_templates Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå