Laserbeam Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Hvis det hadde vært svakere(/sterkere) gravitasjon på jorda, hadde gjennomsnittlige levealderen vært høyere? (rent teoretisk) Lenke til kommentar
phax Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Ja/nei/kanskje? Tror det blir litt for mange variabler inne i bildet her til å kunne gi ett kort og konkret svar på dette. Lenke til kommentar
Whalecore Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Tror ikke mennesket (i sin nåværende form) hadde fungert like bra om vi hadde hatt mindre gravitasjon. Muskler, organer og ledd er vel skrudd i sammen sånn at de fungerer optimalt i den gravitasjonen vi har på jorda idag. Lenke til kommentar
phax Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Hadde gravitasjonen vært annerledes så hadde også vi vært annerledes. Lenke til kommentar
Frusci Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 (endret) Hadde gravitasjonen vært annerledes så hadde også vi vært annerledes. Correct, om gravitasjonen hadde vore annerledes og "overlevbar" for organismer, ville me tilpassa oss annerledes gjennom evolusjon. Og etter alt eg veit om aldring har gravitasjon ingenting å gjer, ikkje at eg kan spesielt mykje om det. Endret 11. april 2009 av Frusci Lenke til kommentar
Bjørnar! Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 (endret) Meiner du at levealderen hadde vert høgere med større gravitasjon fordi tiden går seinere då? I så fall er det feil. For det først er det berre snakk om veldig liten forskyvning, noen sekunder på 80 år (??). For det andre vil det virke som tiden går normal sjølv om gravitasjonen var større. Fks viss jorden pluttselig hadde fått større masse ville ikkje vi merke at tiden gjekk seinare her på jorda, vi måtte ha stått på utsida og sett. Edit: Dette blei veldig rotete og dårlig forklart, men det er litt seint Endret 11. april 2009 av IceWolf Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Hva med planeten Helghan i Killzone 2? Levealderen på de som flyttet dit gikk jo betraktelig ned pga. høy gravitasjon Om mennesker hadde vært klin like som vi er i dag, vil jeg tro levealderen gikk ned om vi økte gravitasjonen. Blodet hadde blitt tyngre å pumpe rundt, og hjertet hadde nok tatt kvelden tidligere. Andre veien derimot vet jeg ikke. Men vi er antagelig ikke i stand til å reprodusere oss i for svak gravitasjon. Det har vært gjort en del forskning på slikt på romstasjonene, med tanke på en eventuell langtur i rommet. Lenke til kommentar
Frusci Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hva med planeten Helghan i Killzone 2? Levealderen på de som flyttet dit gikk jo betraktelig ned pga. høy gravitasjon Om mennesker hadde vært klin like som vi er i dag, vil jeg tro levealderen gikk ned om vi økte gravitasjonen. Blodet hadde blitt tyngre å pumpe rundt, og hjertet hadde nok tatt kvelden tidligere. Andre veien derimot vet jeg ikke. Men vi er antagelig ikke i stand til å reprodusere oss i for svak gravitasjon. Det har vært gjort en del forskning på slikt på romstasjonene, med tanke på en eventuell langtur i rommet. Det er ein forskjell på ein liten reduksjon i tyngdekraft og ingen tyngdekraft så å sei. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Det er ein forskjell på ein liten reduksjon i tyngdekraft og ingen tyngdekraft så å sei. Selvfølgelig, men en eller annen plass går vel grensen for når fosterene våre ikke utvikler seg som de skal. Om denne grensen er i nærheten av den tyngdekraften vi har på jorden, eller om den er i nærheten av ingen tyngdekraft vet ikke jeg i hvertfall. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hvis det hadde vært svakere(/sterkere) gravitasjon på jorda, hadde gjennomsnittlige levealderen vært høyere? (rent teoretisk) Sagt enkelt: Med sterkere gravitasjon vil vi eldes saktere, men klokka tikker også saktere, og forskjellen går opp i opp. Du måtte eventuelt ha noe annet å sammenligne med som ikke er påvirket av samme gravitasjonsfelt i like stor grad. Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 jeg tror at hvis det har noe å si, så hadde vi hvertfall blitt eldre hvis det hadde vært midre tyngdekraft, for da hadde ikke musklene brukt så mye energi på å holde oss oppe o.l, så vi hadde spart mer til senere i livet Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Interessant diskusjon. Robert Heinlein har vært inne på det i boka The Moon Is a Harsh Mistress, som foregår på månen; De som (er født og) bor på månen lever lengre grunnet lavere gravitasjon. Har lurt på om den situasjonen kunne regnes som "hard science fiction" eller ikke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå