Gå til innhold

Rimelig og grei mobil til morsan.

Anbefalte innlegg

Har tidligere vurdert å kjøpe ny mobil til morsan, og nå er det kanskje på tide å trø til. Men syns dette er like vanskelig som å kjøpe til meg selv.

I utgangspunktet vil jeg ha en rimelig telefon, men dersom jeg bare legger inn et par kriterier i prisguiden er jeg fort oppe i ca. 2000 kr.

Hun trenger:

- enkel telefon, lett å bruke, trenger ikke nødvendigvis være smartphone

- fargeskjerm, minst 2,2 tommer

- greit kamera, bør vel ha fotolys også

- gjerne mulighet til å ta opp video

- bra batteri

Tror ikke det er så nøye om det er candybar, slide eller annet.

Stoler ikke på oppgitt tale- og standbytid, derfor er prisguiden og produsentens opplysninger litt vanskelig å forholde seg til.

Hun har kun hatt Nokia-telefoner hittil. Derfor er kanskje de mest aktuell. Men er åpen for alternativer hvis de er enkel å forholde seg til for ei dame som ikke akkurat er tekno-frik.

Det hun gjør mest med telefonen sin er ringing og sms, men når jeg først skal kjøpe er det greit med et ok kamera og mulighet til å filme.

Jeg setter et pristak på rundt 2000 kr. Men ønsker absolutt en del billigere. Størrelse og vekt er av mindre betydning.

Finnes det håp i hengende snøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sjekket litt mer nå.

6300 ser ut til å være et greit alternativ, men i den prisklassen kan det kanskje være like greit å gå for 3120 Classic? 3120 har visstnok litt dårligere standby-tid, men den har kameralys, noe 6300 ikke har. Ifølge prisguiden har den også autofokus, men det stemmer jo ikke. Ellers er de nokså lik.

Når det gjelder 6220 Classic har også den et alternativ eller to i sin prisklasse. 5630 Xpressmusic er ett av dem. Den har først og fremst betydelig bedre (oppgitt) batteritid, både tale- og standby-tid. 6220 har fordel av ekte blits, aner ikke om 5630 har det. Tror uansett morsan heller vil ha godt batteri fremfor ekte blits.

Jeg er fortsatt åpen for synspunkter. Er ennå ganske usikker. Hun trenger ikke smart-tlf, men jeg vil gjerne at hun skal ha bra batteri og kunne ta bilde med fotolys eller blits. Kamera uten lys er vel ubrukelig innendørs, og da er jo vitsen med kamera borte.

Tror følgende kunne hjulpet meg her: Hvilken, og hvor stor forskjell er det på kameraet til de to billigste, 3120 og 6300? Står liksom mellom bedre kamera 3120? eller bedre batteri 6300?

Redigert - på Nokia sine sider står det at 6300 har 3,5 timer tale og 14,5 dager standby. Mens 3120 har 2,5 timer tale i 3G nett og 300 timer standby i 3g nett. Idiotisk. Hvordan sammenligne dette? Telefonen vil sikkert aldri bli brukt i 3G nettet.

Endret av tepe2
Lenke til kommentar
Står liksom mellom bedre kamera 3120? eller bedre batteri 6300?

- 3120 har dessverre ikke bedre kamera.

- 6300 har god batteritid men bare 2" skjerm og kamera uten blitz

- 5610 leverer på de fleste områder

Valgene bør da være 6220 classic eller 5610 hvis ikke hun vil prøve seg på touchtelefonen LG KU990 som har et utmerket kamera med 120fps videoopptak.

Lenke til kommentar

Tusen takk Duqe for din bekreftelse på at 3120 ikke har bedre kamera enn 6300. Fikk idag såvidt sett på en 6300. Kjempefin vekt og størrelse. Hun som har den var veldig fornøyd. Tror ikke hun bruker den så veldig aktivt, for hun sa at batteriet varer ca en uke.

Da har jeg hvertfall funnet ut at dersom jeg går for en rimelig mobil, så er 6300 valget.

Går jeg opp en prisklasse er jeg enig med deg i at 6220 er et bra alternativ. Men batteritiden skremmer meg litt, 3,5t/250t.

Ellers nevner du 5610, men 5630 har jo betydelig bedre batteritid, nesten 100t mer standby. Ifølge Nokia har begge autofokus selv om prisguiden også her sier noe annet. Foretrekker kanskje også candybar framfor slide.

Så i denne prisklassen står det vel mellom 5630 og 6220.

Lenke til kommentar
Står liksom mellom bedre kamera 3120C eller bedre batteri 6300?
Jeg har 3G skrudd av for det meste på 3120C, lader den ca 2 ganger i uka, bruker den en del til å høre på musikk og kjører ofte javaprogrammer, så jeg er ganske fornøyd med batteritiden. 6300 har nok bedre byggekvalitet siden den er i metall, 3120C har til gjengjeld nyere operativsystem.
Lenke til kommentar

Takker for info Mandela.

Det hele har nå kokt ned til bare 2 alternativer: 6300 og 5630

5630 er bedre på det meste, men 6300 er solid bygget, mindre, ikke-smart og kanskje enklere for morsan å bruke. Og billigere. (Men dessverre dårlig kamera/video)

Blir tøft valg. Har funnet mange kommentarer om 6300, men finner ingenting om 5630, så litt usikker på denne. Men det frister jo og kunne gi henne et "godt" kamera og batteri med 7t tale og 400t standby.

Og mens jeg skriver ser jeg at det tilsynelatende er ingen som har fått inn 5630, og jeg har ikke akkurat all verdens tid å vente.

Blir nok 6300 til kr 1295 hvis den ikke finnes billigere utenom prisguiden.

Lenke til kommentar

Først og fremst:

- Nokia 3120 Classic har et godt batteri. Anbefaler å skru av 3G for å spare på batteribruket.

- Nokia 6300 har ikke særlig godt batteri. Dette har vært klart siden dag 1 og er i mine øyne det eneste negative med mobilen (har den selv).

Så, misforståelsen om at 6300 har bedre batteri enn 3120 Classic må legges død, det er altså omvendt, ved lik bruk.

Husk at Nokia som standard oppgir taletid i 3G-nettet på sine 3G-modeller.

--

Stemmer forresten i med Snubbel angående 6303 Classic. Aller viktigst; den har bedre batteri enn sin lillebror.

Ønsker du batterikongen kan du vurdere å vente på Nokia E55. Kommer til sommern.

Lenke til kommentar

Tusen takk Mandela og Genser!

I utgangspunktet har jeg ikke tid til å vente, skal være bursdagsgave, men finnes jo en måte å løse dette på da.

6303C og 6700C er absolutt veldig interessante alternativer. Blir jo som å få i både pose og sekk for morsan, både bra kamera og batteri. Finnes det nærmere info om når disse er å få kjøpt, bortsett fra andre kvartal? Finnes det info om hvilken pris disse får?

Redigert/lagt til: prisguiden tar feil IGJEN. 6700C har ikke 300t standby, men 480t. Og når dere nå (heldigvis) har fått meg til å se på kommende modeller, ser jeg også at 6720C er interessant. Bra at Nokia kommer med noen modeller som har bra batteri. Men pris og lansering er mest spennende akkurat nå.

6303C/6700C/6720C: Ser ut til at ingen av dem har kameradeksel, og at 6700 har enkel led-blits mens de to andre har dobbel led-blits. Ser også ut til at 6700 har flatere/dårligere taster.

Endret av tepe2
Lenke til kommentar

amazon.de har satt foreløpig pris på 6303C til 139€, 6700C til 329€. Mulig disse prisene er før skatter og avgifter.

Fra mobile-review:

On balance, the Nokia 6700 is a well-rounded phone, and with its 235 Euro price tag (before taxes) that it'll put on some time in May, it's going to be one of the best ways to go out there.

http://www.mobile-review.com/review/nokia-6700-en.shtml

Samme dato oppgis i testen av 6303C (testen er kun på russisk foreløpig om jeg ikke tar feil)

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Takk igjen!

Er en viss prisforskjell mellom dem. Aner ikke hva disse vil havne på her i Norge, men 6303C blir vel uansett billigst. Og dersom de er i salg her hjemme i løpet av mai mener jeg de er verdt å vente på.

Lenke til kommentar

Nokia 6700 Classic er ventet inn i juli / august, etter hva jeg har hørt. Vi får håpe M-R har rett og jeg feil, men du er herved advart mot litt venting :)

Tror forresten tastene kommer til å være veldig gode, uansett flate eller ikke. Nokia vet godt at om 6700 Classic skal bli i nææærheten av noe lignende suksess som 6300 må tastene være gode.

Lenke til kommentar
I utgangspunktet vil jeg ha en rimelig telefon, men dersom jeg bare legger inn et par kriterier i prisguiden er jeg fort oppe i ca. 2000 kr.

Hun trenger:

- enkel telefon, lett å bruke, trenger ikke nødvendigvis være smartphone

- fargeskjerm, minst 2,2 tommer

- greit kamera, bør vel ha fotolys også

- gjerne mulighet til å ta opp video

- bra batteri

LG KC550 treffer alle disse kriteriene. Den kunne riktignok hatt bedre taletid, men det er ikke mange som slår den (på papiret) på standby. 1500 kr ca

Lenke til kommentar

Takker så mye for de siste innspill. Sikkert kurante valg, men jeg har mer eller mindre bestemt meg for å vente på 6303C. Tror den vil koste mellom 1500,- og 2000,-.

Gjenstår vel bare å bestemme hvilken farge. Helsvart, eller svart/grå. Syns begge er fin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...