Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sakralcyste (tvilling operasjon)

Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_tvilling_*

Heisann

Noen som har blitt operert for sakralcyste før? Kalt "tvilling" på folkemunne.

Jeg hadde noe sånt tidligere som måtte tømmes av en kirurg, men som aldri ble bra etterpå og jeg måtte inn på dagkirurgi. Det er nå ca en måned siden og jeg sliter med såret ennå. Etter å ha fjernet stingene så var det i ferd med å bli betent igjen og såret måtte åpnes, for så å la det gro fra bunnen av. Det er nå 2 uker siden og det føles ikke som om det er mye framgang. Var inne på sjekk forrige uke og de sa det så greit ut og at jeg måtte bare fortsette å holde det så rent som mulig. Lettere sagt enn gjort. Sitter også i grønnsåpebad i 10-15 min om dagen, i tillegg til å bruke en liten formue på bandasjer :-/

Så..noen som har vært gjennom en slik operasjon tidligere som kan komme med litt erfaringer? Kan da umulig være normalt at det tar så lang tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg har ikke blitt operert for sakralcyste, men det var noe annet jeg tenkte på når du sa at du brukte en formue på bandasjer. Rent formelt sett kan du få hjelp fra hjemmesykepleien til sårstell, de vil da også holde med bandasjer. En annen mulighet er at du ber legen om blåresept på bandasjer.

Til sist kan du også henvende deg til en bandasjist. Typiske slike firmaer er Medicus eller Janus. De vil kunne gi deg råd om hvordan du kan kutte ned på kostnadene.

Ellers kan jeg si at jeg har stelt en del sår etter sacralcyster, det tar tid, særlig når det må gro fra bunnen av. Vær nøye med proteinrik kost, hygiene og ro. Avhengig av hvor lang tid det tar har jo seff med størrelsen på såret å gjøre. Det største jeg har varit borte i var så stort at jeg kunne få inn hele knyttneven i såret, det tok nesten et helt år på å gro. For mindre sår må du pent regne med 8-12 uker.

Lenke til kommentar

laget min egen tråd om det en gang i tiden :

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1045905&hl=

Er nå en mnd siden jeg hadde min andre operasjon. Planla og safe denna, så jeg lå 2 uker i strekk så og si bom stille. Gjorde minst mulig og var så rolig som mulig. Da jeg skulle inn til sjekk så alt fint ut bortsett fra en liten åpning i nedre del av såret. Skal inn på torsdag, men frykter det fortsatt er åpent, men har ingen smerter lenger og såret er rent så det er mulig jeg er helt kvitt det :)

I din situasjon høres det ut som min første operasjon, og jeg fikk et halvt års helvete etter det. Hvis du har det sånn som jeg hadde det hadde jeg bedt om en ny operasjon så fort som mulig, og etter operasjonen ligge stille og se film/serier i 2 uker. Lufting av såret er også svært viktig.

Er det noe mer du lurer på kan du jo ta det over PM med meg. eller bare spørre her eller i min gamle tråd

Lenke til kommentar
Gjest Guest_tvilling_*

Takk for svarene :D Har ikke hatt internett på noen dager så fikk ikke svart før nå.

Min situasjon har desverre blitt litt verre igjen og jeg ser for meg en ny operasjon :-/ Klarer ikke sitte mer enn en time før jeg får endel smerter og klarer egentlig ikke sitte helt normalt. Betennelsen ser ut til å være tilbake da det kommer mer og mer puss ut av såret for hver dag som går. Skal heldigvis tilbake igjen til legen etter helgen for ny sjekk.

Det største problemet jeg har hatt med tanke på tiden etter operasjonen, er at jeg har hoppet litt fram og tilbake når det gjelder etterbehandling. Grunnen til det er at ingen virker å vite hva som er den beste metoden for å bli bra igjen. Hvor nøye jeg skal være med bandasjering, hvilken type bandasje jeg skal bruke, om jeg skal bruke grønnsåpebad eller ikke, om jeg skal drive aktiv hårfjerning i området rundt eller ikke, hvor aktiv jeg kan/bør være osv osv. Har fått så mange versjoner at jeg aner ikke hva jeg skal gå for. Virker som om hver kirurg/lege/sykepleier jeg har snakket med har sin egen favoritt. Det passer også uhyre dårlig da jeg skal snart flytte til ny leilighet..

Men har den siste uken brukt en veldig lett bandasje. Husker ikke hva den heter, men det er en firkantet bandasje med plast på ene siden som skal ned mot såret. Usikker på hvor ofte jeg bør skifte den, men siden det koster 60-70 spenn for 5 stk så har jeg i hvert fall ikke overdrevet..I tillegg til grønnsåpebad 10-15 min + 2-4 turer i dusjen hver dag for å skylle/vaske såret så føler jeg at jeg har holdt det så rent som mulig. Har også tatt det veldig rolig de siste ukene.

JeepersCreepers: Ble litt overrasket over å høre hvor nøye det ble gjort med bandasjeskift i ditt tilfelle. Hos meg har det nesten ikke blitt nevnt i ettertid av utskrivelsen. At det skulle ta en stund var jeg egentlig forberedt på, men gikk jo nesten med konstant frykt for at det skulle komme puss ut av såret igjen :!:

Lenke til kommentar
Gjest Guest_J_*

Heisann..

Min erfaring må sies å heller være skikkelig negativ.. jeg kan jo dele den..

Jeg ble opererert for tvilling 31 mars 08... Såret etter operasjonen var relativt stort,

og ble lagt åpent.. Har rundet ett år og såret har fortsatt ikke grodd igjen :-(

To ganger har såret grodd 99.9% ferdig, med en pitte liten flekk igjen, før det

plutselig snudde og ble et litt stort sår igjen, hvilket det er nå..

Lyset i tunnellen har sluknet helt.. Jeg kan ikke se at jeg i framtiden noensinne blir

kvitt dette bandasjestellet, smertene og all ulempen det medfører.. NAV har

vært fullstendig imot å hjelpe meg fra første stund, Hjemmesykepleien ble lei etter

noen måneder og sa jeg var oppegående nok til å klare å komme meg til legen, og dermed

ikke kvalifiserte til hjemmesykepleien lenger ..

Etter eget ønske har jeg vært 20% sykemeldt hele året siden operasjonen (med

unntak av den første måneden etter operasjonen, da var jeg 100% sykemeldt selvsagt).

Etter et år med sykemelding, må man visst søke hos NAV om å få sykepenger, så det

makter jeg ikke gidde å krangle med dem om, så nå jobber jeg 100% igjen.

Jeg har ikke råd til å gå til sårpoliklinikken på kontroller lenger (noe som heller

ikke har vært til noe hjelp). "såret ser veldig fint ut" osv blabla er alt jeg noensinne har hørt,

det har aldri vært infeksjon, og er rent og fint. Jeg har prøvd nesten alt av bandasjer, og har

endt opp med å bruke mest 2 løsninger:

1. Vaske såret med saltvann, og deretter trøkke inn noe Intrasite gel, og rulle sammen en

kompress å ha inni, og bandasje utenpå. Dette må skiftes hver dag.

2. Vaske såret med vanlig vann, og sette inn sølvbandasje (acticoat) etterfulgt av rullet kompress

og bandasje. Sølvbandasjen kan ligge i i 2-3 dager, men kompressen utenpå skiftes hver dag.

Hvis noen genier har en genial behandling som kanskje kan ferdigstille byggeprosjektet bak meg,

så spytt det ut :-)

PS! å Få blå resept på bandasjemateriell hjelper ikke en dritt, man må betale fullt på apoteket

likevel, og man kan ikke bruke frikort til dette.

Bedre lykke til med alle dere andre enn med meg!

mvh

J.

Lenke til kommentar

Legen sier mye forskjellig, jeg har endelig funnet en lege jeg faktisk kommuniserer litt med og får litt god komunikasjon med på SUS. For å ta et eksempel, første gang sa de at fastlegen kunne ta stinga, og dem tok stinga på feil måte. Egentlig skulle det gjøres spesielt på sykehuset.. Sist gang henta hun faktisk inn han som opererte for å vurdere det. For min del gikk turen til sykehuset ioverigår ikke så bra, er fortsatt litt åpent. Men skal inn til sjekk om 3 uker, jeg må nå fokusere på å holde det tørt og rent og håpe på det beste.

Til j_j:

Bandasjekostnader har vært et helvete for min del forrige år, brukte formuer på det, og det med et studentbudsjett. Da de mente jeg kunne komme meg til legen til fots eller ved buss sluttet hjemmehjelpen å komme.. Ting ble verre og det så mildt sagt jævlig ut før jeg tok 2. operasjon.

Atm bruker jeg bare en liten kompress, Melolin, Kjøper en 20*10cm som jeg klipper opp i 5-6 deler. Denne kosta bare 9kr på apoteket så jeg er heldig foreløbig..

Lenke til kommentar
Gjest Guest_J_*
Legen sier mye forskjellig, jeg har endelig funnet en lege jeg faktisk kommuniserer litt med og får litt god komunikasjon med på SUS. For å ta et eksempel, første gang sa de at fastlegen kunne ta stinga, og dem tok stinga på feil måte. Egentlig skulle det gjøres spesielt på sykehuset.. Sist gang henta hun faktisk inn han som opererte for å vurdere det. For min del gikk turen til sykehuset ioverigår ikke så bra, er fortsatt litt åpent. Men skal inn til sjekk om 3 uker, jeg må nå fokusere på å holde det tørt og rent og håpe på det beste.

Til j_j:

Bandasjekostnader har vært et helvete for min del forrige år, brukte formuer på det, og det med et studentbudsjett. Da de mente jeg kunne komme meg til legen til fots eller ved buss sluttet hjemmehjelpen å komme.. Ting ble verre og det så mildt sagt jævlig ut før jeg tok 2. operasjon.

Atm bruker jeg bare en liten kompress, Melolin, Kjøper en 20*10cm som jeg klipper opp i 5-6 deler. Denne kosta bare 9kr på apoteket så jeg er heldig foreløbig..

Hei igjen..

bruker du kun melolin? Såret tørt da eller? Jeg har litt melolin liggende (brukte det sammen med Flamazine en gang i tiden).. det er sånn som er glatt/glossy på ene siden, sant ? =)

Siste gangen jeg var på sårpoliklinikken snakket de om at det nettopp var kommet en ny gel som intrasitegel som visstnok var kjempegod. Kunne tenkt meg å prøve det, men har nok ikke råd :-(

mvh

J.

Lenke til kommentar

Bruker bare melolin jeg, men nå har jeg ikke noe infeksjon eller noe, det er rent og pent, men fortsatt et lite åpent sår helt nederst av operasjonsåret. Er den med glattesiden ja, den skal inn mot såret. Det er tørt og fint når jeg fjerner, såklart litt blod/smuss på det når det fjernes. Skiftes kanskje 2 ganger til dagen, alt etter om jeg føler det er rent. Aldri hørt om den gelen, i mitt tilfelle må det bare holdes tørt og rent. Men for å være ærlig tviler jeg på at det vil gro, og det blir nok en operasjon til sommeren som ødelegger sommeren :/ Vet om folk som har slitt med dette i opptil flere år før de har blitt helt bra..

Lenke til kommentar
Så..noen som har vært gjennom en slik operasjon tidligere som kan komme med litt erfaringer? Kan da umulig være normalt at det tar så lang tid?

Åjoda. Jeg gikk sykemeldt i 1.5 nesten 2 år, gjentagende betennelser, og ett sår som ikke ville gro. Blod og gørr rant konstant og sta som jeg var da sykepleien ikke ville komme fordi jeg var for ung, gadd jeg ikke styre for mye med bandasjer heller. Stingene tok jeg såfort de begynte å klø, tror det var 8 eller 10 sting, husker ikke helt, men dem forsvant ihvertfall. Satt med speil og skalpell!

Og siden sjefen min skulle finne en erstatter for meg, var jeg ute på opplæring med ham i 3 dager før jeg var nødt til å kaste inn håndkleet. Og ingen forstod hvorfor jeg ikke klarte å bevege meg, men var på jobb?

Jaja, ta det med ro ihvertfall. ALDRI stress, og ALDRI gjør det samme som jeg gjorde.

Lenke til kommentar

Nja, er ikke bare svart, da. Spurte en kompis på jobb idag som ble operert ifjor. Han sa det er ikke så galt, bare man holder seg ren og ikke tørker seg oppover når man har bajset. Han fikk satt inn et dren (lite rør) de første 10 dagene, og det kommer enda ut litt innimellom men ikke noe plagsomt. Gjør ikke vondt heller. Legen sa det var mye værre hvis det IKKE kom ut noe væske, for da bygger det seg opp og blir kjempevondt.

En sånn tvilling kan variere i størrelse fra en drue til en plomme cirka. Og det blir jo bare et hull som må "fylles inn" med vev over tid, så klart det tar tid å heale.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Guest_tvilling_*

Jaja, får vel bare bruke god tid da. Var på ny sjekk hos lege i dag og han sa at det så ganske så rent ut. Men det hadde begynt å lukke seg for tidlig så han måtte fram med skalpellen(ouch!). Føles litt som at jeg har gått et steg tilbake igjen nå, men det går vel framover, tross alt :D

Blir visst tettere oppfølging nå framover med ny time allerede om 2 dager. På tide å skaffe seg frikort ;)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei,

Jeg vil oppfordre alle med spørsmål angående sakralcyste (tvilling) til å like facebook-gruppen "sakralcyste" da det er lettere å meddele informasjon om sakralcyste, men også å stille spørsmål hvor man raskere får svar fra andre personer med samme interesse.

Hilsen en med sakralcyste :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...