Gå til innhold

Hvilket parti har den mest fornuftige alkoholpolitikken? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sukker og fett bør skattelegges langt høyere enn i dag, da avgiftene neppe betaler kostnadene disse varene påfører samfunnet.

Bør sukker- og fett-salget stenge kl 20, og være stengt på søndager?

Og når man først skal stenge ølsalget én dag i uka for å begrense forbruket, hvorfor velger man den dagen det drikkes minst? Ville det ikke vært mer logisk å stenge ølsalget f. eks. fredag og lørdag?

Er det noe som ikke skal begrenses mere så må det være sukker og fettsalget. Mc Donald's er dyrt nok som det er, om man ikke skal gjøre tilgjengelgheten enda mindre. Når man betaler 100 spenn for en svett og usunn burger, ja da fortjener man i det minste å få kunne spise måltidet til enhver tid.

Spør du meg, er det for mange unødvendige avgifter som sjokoldeavgiften. Og en ting; folk blir ikke bare feite av fett og sukker, men av overskuddskarbohydrater i form av form mye poteter, brød, korn osv. Sukker er ikke årsaken til alt som finnes av fedme.

De aller fleste har et moderat forhold til fett og sukker-relatert mat. Ikke la alle lide fordi noen få ikke klarer å stoppe å spise sjokolade.

Det du driver med er en form for tvang innenfor butikkbransjen, som er helt uetisk.

Ølsalget er strengt nok regulert fra før av. Du er kanskje også for ølmonopol slik det var før i tiden?

Ja til døgnåpent alkoholsalg sier jeg, dersom kommunen/butikken ønsker det.

Lenke til kommentar
Mener du at vi alle aldri skal ha råd til noe godt og alltid spise flatbrød til middag da eller?

Useriøst. Få om noen bruker mindre penger på mat og drikke enn nordmenn. Og vi både spiser og drekker mer enn nok.

Skulle gjerne brukt mindre penger på mat jeg, men i dette jallalandet så har vi jo pokker ikke gode slaktere eller marked med ordentlige, ferske ingredienser. Oslo har ikke noe marked i det hele tatt. Man kan vel telle antall hovedsteder i europa uten marked på én hånd.

Lenke til kommentar
1. Når man betaler 100 spenn for en svett og usunn burger, ja da fortjener man i det minste å få kunne spise måltidet til enhver tid.

2. Du er kanskje også for ølmonopol slik det var før i tiden?

1. OK, men du er kanskje enig i at det bør innføres reklameforbud? Greit nok at man skal kunne spise en burger når man vil, men man trenger ikke friste folket til å få mer lyst på det enn nødvendig? Samme gjelder alkohol og tobakk.

2. Vet ikke. Vanskelig spørsmål som det kan argumenteres for begge veier.

Lenke til kommentar
Uansett hva du skal bruke pengene dine på så må du kutte på noe om du skal bruke mer på noe annet, er desverre ikke slik at alle kan få alt de vil bare det blir billig nok.

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Hvorfor skal man måtte kutte ned på noe annet, bare fordi enkelte mennesker mener det burde koste mer, så vi bruker mindre av det?

På en flaske(75cl) vin med 12% alkohol nivå er 34kr alkohol avgifter, så det er jo klart, om en flaske til 500kr koster 466kr isteden redder deg fra å gå konk.

På en flaske til 80 kr, er det en ganske vesentlig avgift.

For brennevin er det langt verre. På en 70cl flaske cognac med 40% alkohol, vil avgiften utgjøre 170 kr.

Lenke til kommentar
De av oss som har kontroll på sitt alkoholforbruk kan godt tåle noen tiltak som kan bidra til at færre barn og voksne får problemer.

Det vil ikke gjøre noen verdens forskjell for barn og voksne, annet enn at voksne blir en del fattigere. Hjemmebrent og smuglersprit er latterlig lett å få tak i. Derimot er det noen kontrollkåte og/eller religiøse tullinger som mener alkohol er en uting uansett, og øsnker en reduksjon generelt, og som vil at vi skal straffes økonomisk for å "synde". Vi ser det blant annet på de fine statistikkene som fremvises en gang i blant, når vi blir fortalt at alkoholforbruket har gått enten opp eller ned (som regel opp, merkelig nok). Hva så? Det sier ingen verdens ting om misbruket, som er det virkelige problemet.

Lenke til kommentar
Det vil ikke gjøre noen verdens forskjell for barn og voksne, annet enn at voksne blir en del fattigere.

Jeg er enig i at bruk og misbruk er to forskjellige ting, men Norge har færre alkoholproblemer enn de fleste andre land i verden, stemmer ikke det? Jeg tror det kan ha noe med tilgjengeligheg og pris å gjøre. Prisen og tilgjengeligheten må imidlertid ikke bli så frastøtende at folk tyr til farlig smuglersprit i stedet.

Lenke til kommentar
Blir så kraftig provosert når jeg hører ting som at staten må tjene penger på et eller annet. Spessielt avgifter.NEI, staten må ikke ha særavgifter på alt her i landet for å tjene penger. De trenger ikke å ta arveavgift for at jeg skal arve formuen til en i slekta mi.

Det er jo nettopp her forskjellen på sosialistene og FrP er. FrP klarer å styre landet uten å innføre nye skatter og avgifter hele tida. Avgiftene, spessielt alkohol er altfor høye.

Hvorfor i all verden blir du provosert av å høre at staten må tjene penger på en eller annen måte?

Mindre avgifter vil føre til høyere skatter, uansett hvordan du vender og vrir på det, om du ikke klarer å kutte utgiftene til staten.

Det er vanskelig å sammenlikne avgifter. Arveavgiften er et mye diskutert tema, men det blir litt feil å sammenlikne denne med alkoholavgiften. Arv er tross alt verdier som er retmessig dine.

Og avgiften på alkohol er der for å begrense bruken. Om avgiften var på 10kr for ei flaske cognac, ville det vel ikke akkurat vært noe bregrensende?

Skulle gjerne brukt mindre penger på mat jeg, men i dette jallalandet så har vi jo pokker ikke gode slaktere eller marked med ordentlige, ferske ingredienser. Oslo har ikke noe marked i det hele tatt. Man kan vel telle antall hovedsteder i europa uten marked på én hånd.

Nå er grunnen til mangelen på markeder i Norge antagelig mer på grunn av liten befolkning og vanskelig geografi.

Man kan vel også telle antall hovedsteder i europa som er så små som Oslo på en hånd også?

Angående fett og sukker, så er det jo en gangske stor forskjell på farene i forhold til alkohol.

Alkohol gjør folk aggressive, fører til slagsmål og fyllekjøring, som igjen kan føre til at uskyldige dør.

Smør og fett derimot går kunn utover deg (stort sett)

Lenke til kommentar
Det vil ikke gjøre noen verdens forskjell for barn og voksne, annet enn at voksne blir en del fattigere.

Jeg er enig i at bruk og misbruk er to forskjellige ting, men Norge har færre alkoholproblemer enn de fleste andre land i verden, stemmer ikke det? Jeg tror det kan ha noe med tilgjengeligheg og pris å gjøre. Prisen og tilgjengeligheten må imidlertid ikke bli så frastøtende at folk tyr til farlig smuglersprit i stedet.

Hvorvidt det stemmer at Norge har færre alkoholrelaterte problemer enn de fleste andre land vet jeg ikke (du får gjerne komme med en kilde), men Norge har også et av de beste velferdssystemene i verden, og har vel stort sett mindre av de fleste problemer.

Det er mulig at tilgjengelighet og pris i så fall kan ha noe med det å gjøre, men uten god forskning blir det nærmest gjetting. Hjemmebrent og smuglersprit er lett tilgjengelig. De alkoholikerne jeg vet om drikker stort sett det, samt noe rødsprit og en og annen øl.

Det jeg derimot vet, er at Nordmenn er minst lykkelige i Norden. Rare greier.

Lenke til kommentar
Arv er tross alt verdier som er retmessig dine.

Hvis du fortjener å arve rikdom om foreldrene dine er rike, fortjener man ikke da å arve fattigdom?

Alkohol gjør folk aggressive, fører til slagsmål og fyllekjøring, som igjen kan føre til at uskyldige dør.

KAN gjøre folk aggressive. Er det ikke brukeren som er problemet, og ikke alkoholen? Burde man ikke heller satse på holdningskampanjer og riktig informasjon, framfor skremselspropaganda og høye priser som uansett ikke skremmer ungdommen fra å få tak i smuglersprit?

Endret av roberteh
Flettet to innlegg fra samme bruker.
Lenke til kommentar

Hvis du fortjener å arve rikdom om foreldrene dine er rike, fortjener man ikke da å arve fattigdom?

Fattigdom er ikke noe man har, men mangelen på rikdom.

Akkurat som at kulde egentlig ikke finnes, da det kun er mangelen på varme.

Lenke til kommentar
Det er mulig at tilgjengelighet og pris i så fall kan ha noe med det å gjøre, men uten god forskning blir det nærmest gjetting. Hjemmebrent og smuglersprit er lett tilgjengelig. De alkoholikerne jeg vet om drikker stort sett det, samt noe rødsprit og en og annen øl.

I følge KrF er det godt dokumentert. Men nå tror de samtidig at jorda ble skapt av en mann med skjegg for 6000 år siden, så det bør kanskje ikke tas for god fisk å være.

Tror neppe de BEGYNTE med rødsprit, lol. De drikker det nå fordi det er billigere.

Tror neppe lykkenivået har noe med høye alkoholavgifter å gjøre. 7,4 er forresten høyt, spør du meg.

Kan du uansett forklare meg hvorfor man fortjener å arve rikdom? Jeg er ingen sosialist som mener at alle skal tjene like mye. Folk som yter skal tjene godt. DA fortjener de det. Men at noen fortjener å være rik fordi foreldrene er det, synes jeg er en rar filosofi.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar

KAN gjøre folk aggressive. Er det ikke brukeren som er problemet, og ikke alkoholen? Burde man ikke heller satse på holdningskampanjer og riktig informasjon, framfor skremselspropaganda og høye priser som uansett ikke skremmer ungdommen fra å få tak i smuglersprit?

Ah, manglet et "kan" der ja, men uansett så vil ikke fett og sukker direkte gå utover andre personer på samme måte som alkohol.

Jo, absolutt. Jeg syntes det er bra at blant annet vinmonopolet går ut med slike holdningskampanjer.

Ja, jeg syntes alkoholavgigten er høy nok. Men den er fortsatt lav nok til at ungdom fortsatt har råd til brennevin.

Hvis vi skal gjøre noe preventivt for at færre ungdom kjøper smuglersprit, så tror jeg å senke aldersgrensen fungerer bedre enn å senke avgiftene.

Lenke til kommentar

Kan du uansett forklare meg hvorfor man fortjener å arve rikdom? Jeg er ingen sosialist som mener at alle skal tjene like mye. Folk som yter skal tjene godt. DA fortjener de det. Men at noen fortjener å være rik fordi foreldrene er det, synes jeg er en rar filosofi.

Hehe. Tja, verdiene er jo der. Hvor er det mest rettferdig at verdiene i dødsboet går da?

Nå er vel arv lovfestet, så slik er det nå bare.

Lenke til kommentar
Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Hvorfor skal man måtte kutte ned på noe annet, bare fordi enkelte mennesker mener det burde koste mer, så vi bruker mindre av det?

Neivel, prøver igjen. Så du mener at vis vi kutter avgiftene på alkohol vil vi få bedre råd totalt? Veier fordelene med å kutte avgiftene opp for ulempene? Er såpass mange som er for dagens alkohol politikk at det er mer en "enkelte" som ønsker det.

For brennevin er det langt verre. På en 70cl flaske cognac med 40% alkohol, vil avgiften utgjøre 170 kr.

Om bruker 12cl pr dag, dvs ca 30-35kr pr dag i avgifter. Er det virkelig så mye?

Angående smugler sprit, hvordan er dette i Sverige\Danmark, drikker folk like mye\mindre smuglersprit der, og hva er totalforbruket?

Endret av trra
Lenke til kommentar
I følge KrF er det godt dokumentert. Men nå tror de samtidig at jorda ble skapt av en mann med skjegg for 6000 år siden, så det bør kanskje ikke tas for god fisk å være.

Nei, jeg ville vel ikke akkurat tatt det de sier for god fisk :)

Tror neppe de BEGYNTE med rødsprit, lol. De drikker det nå fordi det er billigere.

Det gjorde de nok ikke, men det hjelper heller ikke dem om prisene er høye på lovlig alkohol. Man vil ikke forhindre mange i å bli alkoholikere ved høye avgifter, de vil bare fortere gå over til hjemmebrent opg smuglersprit. Det igjen medfører et større marked for ulovlig alkohol, og lettere tilgjengelighet for barn og ungdom. Høyere avgifter vil dermed fint kunne skade flere barn og unge, enn det redder.

Tror neppe lykkenivået har noe med høye alkoholavgifter å gjøre. 7,4 er forresten høyt, spør du meg.

Selvfølgelig ikke bare det. Min ideologi er at individuell frihet er essensielt for å oppnå lykke. Høyere avgifter bidrar til å innskrenke den friheten, og er dermed noe jeg kjemper mot. Allikevel vil ikke et parti som går hardt inn for lavere alkoholavgifter, som FrP, nødvendigvis få min stemme. Så viktig er det ikke :)

Lenke til kommentar
Neivel, prøver igjen. Så du mener at vis vi kutter avgiftene på alkohol vil vi få bedre råd totalt? Veier fordelene med å kutte avgiftene opp for ulempene? Er såpass mange som er for dagens alkohol politikk at det er mer en "enkelte" som ønsker det.

Hvis vi kutter avgiftene, vil man kunne bruke mindre penger på alkohol, og dermed mer på annet. Evt. vil man ha råd til å nyte alkohol en gang i blant. Det er ett argument blant mange, eller snarere en del av et motargument mot ditt "alkohol er ikke livsviktig"-arguument.

Om bruker 12cl pr dag, dvs ca 30-35kr pr dag i avgifter. Er det virkelig så mye?

Det er 900 kroner i måneden. 10% av min husleie og 30% av avbetalingen på mitt billån. For veldig mange er det 25-30% av husleien, og for studenter så mye som 50%.

Angående smugler sprit, hvordan er dette i Sverige\Danmark, drikker folk like mye\mindre smuglersprit der, og hva er totalforbruket?

Aner ikke. Men hva har totalforbruket med noe som helst å gjøre? Det er stor forskjell på forbruk og misbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...