Gå til innhold

Hvilket parti har den mest fornuftige alkoholpolitikken? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du sier selv at avgiftene er der for å begrense forbruket. Og så sier du sammtidig at avgiftene er der for å dekke skadene alkoholen gjør på samfunnet.

Selvfølgelig tjener staten penger på alkoholavgifter. De er der jo for å begrense forbruket. Og hvordan er det uetisk av de å putte overskuddet i statskassa?

Disse pengene kan f.eks gå til politiet, som bruker store resurser på å hindre fyllekjøring.

Det koster penger å drive et land, og på en eller annen måte må staten få inn penger. Hvis vi dropper avgiftene på alkohol må de jo få inn penger på en annen måte. Økte skatter kanskje? Eller kanskje ved å øke matmonsen igjen?

Nei, at staten har høye avgifter på alkohol, som ikke er noen nødvendighet i livet, ser jeg på som helt greit. Dog er de høye nok som de er nå, men de fleste har råd til det de ønsker seg på polet nå om dagen.

Blir så kraftig provosert når jeg hører ting som at staten må tjene penger på et eller annet. Spessielt avgifter.NEI, staten må ikke ha særavgifter på alt her i landet for å tjene penger. De trenger ikke å ta arveavgift for at jeg skal arve formuen til en i slekta mi.

Det er jo nettopp her forskjellen på sosialistene og FrP er. FrP klarer å styre landet uten å innføre nye skatter og avgifter hele tida. Avgiftene, spessielt alkohol er altfor høye.

Lenke til kommentar
Ruspolitikken i Norge fungerer bedre enn i de fleste andre land. Tilgjengelighet og pris må reguleres for å begrense forbruket. Vin i butikkene er ikke en god idé IMO.

Jeg er ikke enig. Staten sitt mål skal ikke være at Norge skal ha færrest røykere og minst alkohol tilgjengelig. Deres oppgave er å ha et avgiftsnivå som er akseptabelt, samtdig som det er høyt nok til å dekke eventuelle kostnader.

Når det gjelder narkomane er vel kanskje Norge et av de landene som behandler narkotika dårligst, og har altfor mange overdosedødsfall.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man måtte kutte ned på noe? Skal man måtte tørke seg i baken med resirkulert avispapir for å kunne kose seg med kjæresten en lørdagskveld, med en flaske vin som koster det dobbelte av resten av måltidet?

Uansett hva du skal bruke pengene dine på så må du kutte på noe om du skal bruke mer på noe annet, er desverre ikke slik at alle kan få alt de vil bare det blir billig nok.

På en flaske(75cl) vin med 12% alkohol nivå er 34kr alkohol avgifter, så det er jo klart, om en flaske til 500kr koster 466kr isteden redder deg fra å gå konk.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Hvor mange vinflasker ser du med påskriften 12% på etiketten? Og en vanlig vinflaske på 0,75 l antar jeg ligger nærmere 200,- enn 500,-

Red.: Fuck it, jeg hadde uflaks med flaskene jeg så på først. Trekker tilbake første del av innlegget mitt. Jeg mente ikke å kverulere på så små forskjeller.

Endret av Atald
Lenke til kommentar
Jeg synes i allefall at vi skal senke aldersgrensen på brennevin o.l. Blir liksom for teit at når vi er 18 så er vi voksne nok til alt, vi er til og med gamle nok til å være med på å bestemme hvilken aldersgrense det skal være på de stærkere typen alkohol, men vi får ikke drikke dem. Det er litt latterlig. Det er som om man fikk lov til å være med på å bestemme hvilken aldersgrense det skal være for å få lappen når man var 16 år, men man fikk den ikke før man var 18.

Støtter deg fult ut i dette. Kan gjerne følge våre naboland som Danmark og Tyskland og sette ned aldersgrensen på øl til 16 år. Norske ungdommer blir overrasket når man kan komme til Danmark for å drikke seg dritings selv om man er under 18. Danske ungdommer blir mer erfarne og tar vare på seg selv. Rus for mennesker under 18 år er så dårlig kontrolert i dette landet, nettopp på grunn av de strenge aldersgrensene. Og NEI, jeg tror ikke på at det er mer ungdomsfyll i Danmark enn i Norge. Hvor pinlig er det ikke å kunne drikke seg drita i nabolandet med foreldrene, mens de vanligvis aldri gir deg alkohol?

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar
Hvor mange vinflasker ser du med påskriften 12% på etiketten? Og en vanlig vinflaske på 0,75 l antar jeg ligger nærmere 200,- enn 500,-

Greit da, 166kr istedenfor 200, fremdeles en liten sum i den store sammenheng.

Om en vin har 15% alkohol nivå er avgiften 45kr.

Det er jo nettopp her forskjellen på sosialistene og FrP er. FrP klarer å styre landet uten å innføre nye skatter og avgifter hele tida. Avgiftene, spessielt alkohol er altfor høye.

Med tanke på at FRP aldri har hatt makten er i landet så er det en merkelig påstand, dessuten så er det mange avgifter igjen selv om frp ikke innfører noen.

Lenke til kommentar
Med tanke på at FRP aldri har hatt makten er i landet så er det en merkelig påstand, dessuten så er det mange avgifter igjen selv om frp ikke innfører noen.

Det er prinsippet om avgifter jeg snakker om. Og som sagt; byråkrater lar seg selv går fri, men lar folket svi. Hvis man tenker litt godt etter og regner ut hvor mye penger det blir i året dersom man drikker to six pack i helga, så blir det en ganske stor sum av årslønna si.

Greit da, 166kr istedenfor 200, fremdeles en liten sum i den store sammenheng.

Om en vin har 15% alkohol nivå er avgiften 45kr.

Lenke til kommentar
Du sier selv at avgiftene er der for å begrense forbruket. Og så sier du sammtidig at avgiftene er der for å dekke skadene alkoholen gjør på samfunnet.

FrP klarer å styre landet uten å innføre nye skatter og avgifter hele tida. Avgiftene, spessielt alkohol er altfor høye.

Avgiftene er der for begge deler.

Angående arveavgift, så er det en rettferdig avgift i forhold til mye annet. Man fortjener ikke å bli født med sølvskje i munnen. Dessverre fungerer det ikke i praksis, fordi det finnes så mange smutthull.

Angående FrP, så har de aldri styrt landet.

Angående alkoholavgiftene, så er de akkurat passe. Alle som har et moderat forbruk, har råd til forbruket. Ingen vits i å senke avgiftene for at alkiser skal få råd til mer.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man måtte kutte ned på noe? Skal man måtte tørke seg i baken med resirkulert avispapir for å kunne kose seg med kjæresten en lørdagskveld, med en flaske vin som koster det dobbelte av resten av måltidet?

De av oss som har kontroll på sitt alkoholforbruk kan godt tåle noen tiltak som kan bidra til at færre barn og voksne får problemer.

Lenke til kommentar

ahpadt, poeng ditt er? Er billig øl det samme som høyere levestandard? Er litt mer en bare avgiftene på alkohol som gjør vin såpass billig, har man virkelig råd til mer i et land som f.eks Tyskland pga lavere avgifter når man sammenligner lønninger?

Endret av trra
Lenke til kommentar
1. Jeg er enig i at vi må ha høye avgifter (spessielt brennevin), men de skal ikke være høyere enn det kostnadene påfører samfunnet.

2.Er det riktig at avholdsfolk (som aldri har drukket alkohol), i det hele tatt skal mene noe om alkoholpolitikk?

Vinmonopol er dyrt å drive, 3. ingen konkurranse på priser, 4. for strenge åpningstider, 5. for få butikker, 6. for mange holdningskampanjer osv.

1. Ikke alle skader kan måles i penger.

2. Er det riktig at en ikke-narkoman skal mene noe som helst om heroin-politikk?

3. Lavere priser vil gi lavt forbruk

4./5. Mindre tilgjengelighet vil gi lavere forbruk

6. Misvisende holdningskampanjer.

Hva er målet med en tobakk og alkoholpolitikk? Er det at Norge skal bli et røykfritt land, at vi skal drikke minst i Europa og at vi skal ha minst mulig alkoholikere? For byråkratene er det tydeligvis slik. Alt de tenker på er hvordan Norge skal fremstå i en internasjonal sammenheng. De skal ha et godt rykte på seg selv, som ansvarlige ledere som passer på folket.

Høyre og FrP derimot, har skjønt det at også vi i Norge bare lever en gang

Et bra mål IMO.

Endret av roberteh
Flettet to innlegg fra samme bruker.
Lenke til kommentar

Jeg mener at det ikke er noe mål å øke tilgjengeligheten mer enn i dag. Jeg synes dog at å senke den ytterligere er for strengt. Alkohol er sunt, men store inntak er farlig.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm..._of_ethanol.png

KrF sier nærmest at alkohol er "fyfy" fordi det skaper problemer for noen. Jeg mener at alkohol er en bra ting så lenge du holder deg til moderate inntak. Høyres alkoholpolitikk vil gjøre at folk har høy tilgang, og da tror jeg vi får en økning i alkoholikere.

Lenke til kommentar
Norske ungdommer blir overrasket når man kan komme til Danmark for å drikke seg dritings selv om man er under 18. Danske ungdommer blir mer erfarne og tar vare på seg selv.

Jeg er ikke enig i at det er færre alkoholskader i DK enn i Norge. Og hvorfor ikke fjerne aldersgrensen helt, slik at 16-åringer, 14-åringer og 12-åringer også blir mer ansvarlige?

Lenke til kommentar
Norske ungdommer blir overrasket når man kan komme til Danmark for å drikke seg dritings selv om man er under 18. Danske ungdommer blir mer erfarne og tar vare på seg selv.

Jeg er ikke enig i at det er færre alkoholskader i DK enn i Norge. Og hvorfor ikke fjerne aldersgrensen helt, slik at 16-åringer, 14-åringer og 12-åringer også blir mer ansvarlige?

:roll:

Selv om han foreslår at 16-åringer skal kunne gå på Rimi og kjøpe seg en øl så betyr det ikke at han mener at alle barn/ungdom skal få lov til det.

Lenke til kommentar

Sukker og fett bør skattelegges langt høyere enn i dag, da avgiftene neppe betaler kostnadene disse varene påfører samfunnet.

Bør sukker- og fett-salget stenge kl 20, og være stengt på søndager?

Og når man først skal stenge ølsalget én dag i uka for å begrense forbruket, hvorfor velger man den dagen det drikkes minst? Ville det ikke vært mer logisk å stenge ølsalget f. eks. fredag og lørdag?

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...