Gå til innhold

Overvekt på fly


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

wideroe er eneste jeg har måtte betale overvekt med hadde 1 kilo for mye og måtte betale, wideroe er også det selvskapet med dårligst service jeg noen gang har tatt så de bruker jeg aldri mere.

 

 

Finnair har jeg aldri opplevd har bryd seg om overvekt, hadde 5kilo overvekt hjem fra Kina 0 problem. Han som skjekka inn før meg hadde 45 kilo overvekt han hadde 7 kofferter og reiste alene det var heller ikke noe problem....

 

Har hatt overvekt med KLM hjem fra Mallorca noen ganger (alkohol veier vist:p) de har aldri bryd seg

Lenke til kommentar

 

Dersom det koste omlag 100kr pr kg for overvekt må det da lønne seg å sende ting som frakt....?

 

jeg sendte ca 20 kilo i posten hjem fra Beijing til Norge kosta 450kr tror jeg det var, skal se etter kviteringa i morgen. Annkom posten hjemme etter 16 dager mens jeg fortsatt var i Kina.

Lenke til kommentar

Av min erfaring så er det gjerne forskjell på å ha en (1) koffert som skal sjekkes inn som veier si 33kg om grensen er på 30, og det å ha 140KG ekstra bagasje i tillegg til de 60 man kan ta med seg (var 2 stk). Kostet meg forsåvidt 1600 spenn, men ikke jeg som endte med å betale regningen, så brydde meg heller mindre.

 

Kort sagt, så lenge du ikke sjekker inn 14 kolli og kommer himla høyt over maks vekt, vil de fleste selskap etter min erfaring være romslige når det kommer til vanlig rute flyvinger.

 

Ser for meg at på fulle sydenfly vil de være strenge, da det strengt tatt er en grense for hvor mye flyet kan ta med seg. Og det normalt er endel på vanlige rutefly som ikke har med seg noen annen form for bagasje enn håndbagasjen (innland).

Lenke til kommentar
sant. men kan jeg spørre hvilket land du skal til?

 

 

Jeg funderer på å ta meg en tur til Israel nå i sommer.

Senere i høst blir det nok en tur til Statene, og muligens Skottland eller Irland.

 

Bakgrunnnen for spørsmålet er at før har jeg reist med skole og lignende å da har vi hatt eget chartret fly.

Overvekt har ikke vært noe dilemma.

 

Jeg ser ikke på det som noe stort problem. Men alltid kjedelig å betale for ;)

Lenke til kommentar

Altså, herregud. Jeg har selv sittet bak skranken og hatt opplæring med de som tar inn overvekten.

 

Mulig holdningene generelt i enkelte land er litt mer "la-det-skure", men dere skal huske på at alt over 20 kilo(når det er inkludert) er overvekt. Fem kilo er en god del penger overvekt.

 

Kort sagt, så lenge du ikke sjekker inn 14 kolli og kommer himla høyt over maks vekt, vil de fleste selskap etter min erfaring være romslige når det kommer til vanlig rute flyvinger.
Jeg vet ikke hvilke selskaper du sikter til - jeg har jobbet for/vært agent for så godt som alle europeiske full-service/networksselskap etterhvert. Jeg vet om et selskap som en stund tillot en del over - og et annet som har policy på 2 kilo over før man snakker overvekt. Ellers er policyene fra første kilo. Fem kilo overvekt a 80 kroner kiloen utgjør en del penger, og billetten du kjøper inkluderer bare 20 kilo i de fleste tilfeller i økonomiklasse. Om det er et problem, kan reisebyrået sørge for at billetten din inkluderer mer baggasje. Jeg forstår ikke helt den holdningen med at "de fleste er greie". De som sitter på checkin skal gjøre jobben sin, og den er å ta inn overvekt for det selskapet de jobber for også, etter gjeldene selskaps regler. Det handler ikke om å være grei eller ikke. Om noen slipper stort mer enn fem kilo for mye forbi, drar jeg frem ordet tjenesteforsømmelse, dersom det ikke er spesielle forhold som gjør at man kan se gjennom fingrene på det.

 

Jeg ser USA er nevnt - og det er en annen verden i forhold til baggasjekvoter.

 

Alle flyselskap som flyr til USA har såkaldt Piece Concept(PC) i stedet for kilo-maksimum. En økonombillett kan da ha med seg 2PC - 2 pieces a 23 kilo(50 lbs) med alle selskaper til USA. Skal du videre innenriks må du i dag betale for baggasjen på nesten alle selskapene. Dersom du har en gjennomgående billett derimot gjelder fortsatt de 2 piecene.

 

Kjære dere - husk dette - jo mer et fly veier, jo mer drivstoff trengs (derfor veies jo også baggasjen) - drivstoff koster penger. I tillegg så har ikke stuerne lov til å løfte mer enn 20 kilo i et kolli uten videre, og skal i utgangspunktet bruke hjelpemidler for å stue det kolliet. Dette medfører en del ekstraarbeid, og dette avspeiles i overvektsgebyret.

 

Og husk - Posten har også straffeporto hvis brevet ditt veier mer enn det du betaler for. Går du på ICA og kjøper 10 kilo poteter, kan du ikke ta med deg 12.

Lenke til kommentar

Jeg sikter til sas hovedsaklig, da det er de jeg har hatt med meg mye bagasje via.

 

Og når jeg snakker om å være grei, så snakker jeg som sagt ikke om 20kg overvekt, men i stedet for 20kg koffert, så veier den 21kg.

 

så klart skal folk betale om de har overvekt. Jeg hadde som nevnt i mitt case, 2x30kg lovlig og 140kg overvekt i tillegg, om noen hadde "latt det skurre" ville jeg blitt skremt.

Lenke til kommentar
Jeg ser USA er nevnt - og det er en annen verden i forhold til baggasjekvoter.

 

Alle flyselskap som flyr til USA har såkaldt Piece Concept(PC) i stedet for kilo-maksimum. En økonombillett kan da ha med seg 2PC - 2 pieces a 23 kilo(50 lbs) med alle selskaper til USA. Skal du videre innenriks må du i dag betale for baggasjen på nesten alle selskapene. Dersom du har en gjennomgående billett derimot gjelder fortsatt de 2 piecene.

 

Takker for info!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...