Ariane Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Hvilke europeiske flyselskaper er verstinger når det gjelder pris på overvekt? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Kanskje ikke helt oppdatert: http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/326238/Ov...ster+flesk.html http://www.aftenposten.no/reise/article1777980.ece Lenke til kommentar
Ariane Skrevet 11. april 2009 Forfatter Del Skrevet 11. april 2009 Kanskje ikke helt oppdatert:http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/326238/Ov...ster+flesk.html http://www.aftenposten.no/reise/article1777980.ece Dersom det koste omlag 100kr pr kg for overvekt må det da lønne seg å sende ting som frakt....? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Det er f.eks. 250,- kr per kilo overvekt med KLM via Amsterdam til Asia. Noen høyere? Lenke til kommentar
wailer Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 wideroe er eneste jeg har måtte betale overvekt med hadde 1 kilo for mye og måtte betale, wideroe er også det selvskapet med dårligst service jeg noen gang har tatt så de bruker jeg aldri mere. Finnair har jeg aldri opplevd har bryd seg om overvekt, hadde 5kilo overvekt hjem fra Kina 0 problem. Han som skjekka inn før meg hadde 45 kilo overvekt han hadde 7 kofferter og reiste alene det var heller ikke noe problem.... Har hatt overvekt med KLM hjem fra Mallorca noen ganger (alkohol veier vist:p) de har aldri bryd seg Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hvilke europeiske flyselskaper er verstinger når det gjelder pris på overvekt? Generelt så jo mer billig-selskap det er desto dyrere tilleggstjenester. Lenke til kommentar
wailer Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Kanskje ikke helt oppdatert:http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/326238/Ov...ster+flesk.html http://www.aftenposten.no/reise/article1777980.ece Dersom det koste omlag 100kr pr kg for overvekt må det da lønne seg å sende ting som frakt....? jeg sendte ca 20 kilo i posten hjem fra Beijing til Norge kosta 450kr tror jeg det var, skal se etter kviteringa i morgen. Annkom posten hjemme etter 16 dager mens jeg fortsatt var i Kina. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Jeg hadde 67 kilo med Braathens en gang. Savner faktisk litt gamle dager hvor service og standard også gjaldt! *edit: betalte ikke en krone for de 67 kiloene vel og merke. Endret 13. april 2009 av Fin Skjorte Lenke til kommentar
lain Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Av min erfaring så er det gjerne forskjell på å ha en (1) koffert som skal sjekkes inn som veier si 33kg om grensen er på 30, og det å ha 140KG ekstra bagasje i tillegg til de 60 man kan ta med seg (var 2 stk). Kostet meg forsåvidt 1600 spenn, men ikke jeg som endte med å betale regningen, så brydde meg heller mindre. Kort sagt, så lenge du ikke sjekker inn 14 kolli og kommer himla høyt over maks vekt, vil de fleste selskap etter min erfaring være romslige når det kommer til vanlig rute flyvinger. Ser for meg at på fulle sydenfly vil de være strenge, da det strengt tatt er en grense for hvor mye flyet kan ta med seg. Og det normalt er endel på vanlige rutefly som ikke har med seg noen annen form for bagasje enn håndbagasjen (innland). Lenke til kommentar
Ariane Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Med andre ord en må bare prøve seg å håpe på det beste. Dersom en skulle befinne seg i et "billig" land kan det lønne seg å sjekke med post eller fraktselskaper... Lenke til kommentar
wailer Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Med andre ord en må bare prøve seg å håpe på det beste. Dersom en skulle befinne seg i et "billig" land kan det lønne seg å sjekke med post eller fraktselskaper... sant. men kan jeg spørre hvilket land du skal til? Lenke til kommentar
Ariane Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 sant. men kan jeg spørre hvilket land du skal til? Jeg funderer på å ta meg en tur til Israel nå i sommer. Senere i høst blir det nok en tur til Statene, og muligens Skottland eller Irland. Bakgrunnnen for spørsmålet er at før har jeg reist med skole og lignende å da har vi hatt eget chartret fly. Overvekt har ikke vært noe dilemma. Jeg ser ikke på det som noe stort problem. Men alltid kjedelig å betale for Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Altså, herregud. Jeg har selv sittet bak skranken og hatt opplæring med de som tar inn overvekten. Mulig holdningene generelt i enkelte land er litt mer "la-det-skure", men dere skal huske på at alt over 20 kilo(når det er inkludert) er overvekt. Fem kilo er en god del penger overvekt. Kort sagt, så lenge du ikke sjekker inn 14 kolli og kommer himla høyt over maks vekt, vil de fleste selskap etter min erfaring være romslige når det kommer til vanlig rute flyvinger.Jeg vet ikke hvilke selskaper du sikter til - jeg har jobbet for/vært agent for så godt som alle europeiske full-service/networksselskap etterhvert. Jeg vet om et selskap som en stund tillot en del over - og et annet som har policy på 2 kilo over før man snakker overvekt. Ellers er policyene fra første kilo. Fem kilo overvekt a 80 kroner kiloen utgjør en del penger, og billetten du kjøper inkluderer bare 20 kilo i de fleste tilfeller i økonomiklasse. Om det er et problem, kan reisebyrået sørge for at billetten din inkluderer mer baggasje. Jeg forstår ikke helt den holdningen med at "de fleste er greie". De som sitter på checkin skal gjøre jobben sin, og den er å ta inn overvekt for det selskapet de jobber for også, etter gjeldene selskaps regler. Det handler ikke om å være grei eller ikke. Om noen slipper stort mer enn fem kilo for mye forbi, drar jeg frem ordet tjenesteforsømmelse, dersom det ikke er spesielle forhold som gjør at man kan se gjennom fingrene på det. Jeg ser USA er nevnt - og det er en annen verden i forhold til baggasjekvoter. Alle flyselskap som flyr til USA har såkaldt Piece Concept(PC) i stedet for kilo-maksimum. En økonombillett kan da ha med seg 2PC - 2 pieces a 23 kilo(50 lbs) med alle selskaper til USA. Skal du videre innenriks må du i dag betale for baggasjen på nesten alle selskapene. Dersom du har en gjennomgående billett derimot gjelder fortsatt de 2 piecene. Kjære dere - husk dette - jo mer et fly veier, jo mer drivstoff trengs (derfor veies jo også baggasjen) - drivstoff koster penger. I tillegg så har ikke stuerne lov til å løfte mer enn 20 kilo i et kolli uten videre, og skal i utgangspunktet bruke hjelpemidler for å stue det kolliet. Dette medfører en del ekstraarbeid, og dette avspeiles i overvektsgebyret. Og husk - Posten har også straffeporto hvis brevet ditt veier mer enn det du betaler for. Går du på ICA og kjøper 10 kilo poteter, kan du ikke ta med deg 12. Lenke til kommentar
lain Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg sikter til sas hovedsaklig, da det er de jeg har hatt med meg mye bagasje via. Og når jeg snakker om å være grei, så snakker jeg som sagt ikke om 20kg overvekt, men i stedet for 20kg koffert, så veier den 21kg. så klart skal folk betale om de har overvekt. Jeg hadde som nevnt i mitt case, 2x30kg lovlig og 140kg overvekt i tillegg, om noen hadde "latt det skurre" ville jeg blitt skremt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg tror det syndes mye ute på linjestasjonene, men tror neppe du får med mer enn toppen to-tre kilo fra f.eks. Oslo eller København med SAS. Lenke til kommentar
Ariane Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Jeg ser USA er nevnt - og det er en annen verden i forhold til baggasjekvoter. Alle flyselskap som flyr til USA har såkaldt Piece Concept(PC) i stedet for kilo-maksimum. En økonombillett kan da ha med seg 2PC - 2 pieces a 23 kilo(50 lbs) med alle selskaper til USA. Skal du videre innenriks må du i dag betale for baggasjen på nesten alle selskapene. Dersom du har en gjennomgående billett derimot gjelder fortsatt de 2 piecene. Takker for info! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Generelt så jo mer billig-selskap det er desto dyrere tilleggstjenester. Er ikke helt enig der. Hos Norwegian får du med en ekstra koffert på 20 kg for mindre enn hva 1 kg overvekt koster flere andre steder. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Er ikke helt enig der. Hos Norwegian får du med en ekstra koffert på 20 kg for mindre enn hva 1 kg overvekt koster flere andre steder. Så er jo spørsmålet om Norwegian faktisk er et billig selskap lenger. Men så om så, det er vel en mer generell "regel". Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Men husk at om du har en koffert på 25 kilo hjelper det ikke å fly Norwegian... Lenke til kommentar
wailer Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Men husk at om du har en koffert på 25 kilo hjelper det ikke å fly Norwegian... har opplevd at folka som har skjekka inn før meg med norwegian har hatt vekt over 25kilo mange ganger uten problem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå