Gå til innhold

BK: Fire vårbilder

inspo

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg er 15 år og har drevet med å ta bilder ei stund. Men så plutselig fikk eg ei voldsom interesse for makro-bilder.

Så derfor vil eg gjerne vite ka folk syns om bilda under, og eg tar meir enn gjerne mot tips for å bli bedre til å ta bilder :)

post-131095-1239531337_thumb.jpgpost-131095-1239531327_thumb.jpgpost-131095-1239531311_thumb.jpgpost-131095-1239531294_thumb.jpg

Endret av Hope93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig i at nr.3 var et fint bilde! Ble som et slags vidvinkelperspektiv på et makrobilde, noe jeg likte iallefall.

Nr.4 var også ganske så fint, med blomsten og humla :tease:

Kanskje litt rotete bakgrunn men det er ikke så veldig ille da..

1 og 2 syns jeg ble henholdsvis litt feil perspektiv (dvs, jeg mener at det er tatt litt for hardt nedover) og en anelse blast.

Lenke til kommentar

Dette er ikke for å virke negativ, du er inne på noe, men det mangler fremdeles en god del. Jeg holder selv på å øve meg på makro, og gleder meg til sommeren. Hittill har jeg kun testet ut makroobjektivet (brukt det til mye annet enn makro, da) mitt litt og øvd meg på å fokusere kjapt presist på 1:1. Altså; jeg har ingen gode makrobilder å vise til.

Bilde 1:

Bakgrunnen blir for forstyrrende, og motivet er ikke godt nok isolert for at du skal komme unna med det. I tillegg syns jeg vinkelen blir litt feil. Skyggen er allerede nevnt.

Bilde 2:

Også her syns jeg bakgrunnen blir litt rotete og drar fokuset litt vekk fra det du egentlig vil vise frem. I tillegg syns jeg det mangler litt på skarpheten.

Bilde 3:

Dette syns jeg er det beste, men det hadde vært enda bedre om du hadde klart å unngå huset (???) i bakgrunnen. Det jeg også tror hadde vært fint var om du hadde klart å fått lyst opp blomsten litt mer. Kanskje tatt noen skritt til høyre og fått litt sollys gjennom kronbladene.

Bilde 4:

Dette syns jeg også er ganske bra, men er ikke helt sikker på om humlen egentlig tilfører bildet noe. Den ble nesten bare en svart flekk.

Igjen; dette er ikke for å være slem. Jeg har ikke mye erfaring med makro selv, og dette er jo også bare min mening.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Ser forresten at du har tatt bildet med coolpix p80, et kompaktkamera altså. Pga sensorstørrelsen vil du få problemer med å få bakgrunnen ut av fokus. Dette betyr at du må være ekstra forsiktig med hva du velger som bakgrunn, da den vil være nesten like skarp som hovedmotivet.

Lenke til kommentar

Ja, det er litt vanskelig å få det til å fokusere skikkelig. Ofte det fokuserer meir på bakgrunnen enn hovedtingen.

Skulle hatt speilrefleks, men har ikkje lyst å bli kvitt Coolpix'en heller. ;) Får se om eg har råd til å kjøpe speilrefleks i tillegg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...