Ljóseind Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Hei, jeg har hørt og lest litt om at man har en del om norrønt i norsk på videregående skole. Og da er spørsmålet mitt: Kommer jeg til å få norrønt i videregående skole - enten første, andre eller tredje året - hvis jeg starter på vg etter sommeren? Jeg tar forresten SSP og realfagslinjen. Jeg håper virkelig at jeg får om norrønt, ettersom jeg er halvt islandsk. Islandsk ligner jo en del. Takk fyrir Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Ikke nevneverdig ihvertfall. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Vi har vært litt borti det i Norsken, men det var ikke mye, også gikk det mest på språket. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Du kan vel alltids sammenligne norrønt med norsk, eller en vinkling av det i særemnet. Kanskje. Lenke til kommentar
meller Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Ja, du kommer til å lære om norrønt i språkutvikling i norskfaget på skolen. Selv satt jeg meg godt inn i det, er jo ingenting som står i veien for at du gjør det!Bare stikk på biblioteket og lei deg noen flere bøker! Da jeg tok eksamen i norsk i tredje klasse på videregående, skårte jeg kjempehøyt på mine kunnskaper om nordisk språk og dets kasussystem.Norsk..altså det språket vi snakker i dag, har utviklet seg videre fra nordisk, men fremdeles har vi noen rester igjen.. i ordklassen pronomen for eksempel.(meg-deg) Det spesielle med norrønt, var at det var helt det samme hvor i setningen du satt inn ordet, fordi det var endinger i ordet som avgjorde hvilken funksjon det hadde( om det var objekt eller subjekt for eksempel). Nå er jeg blitt såpass glad i språk at jeg fortsetter min lærerutdanning med en integrert master i nordisk litteratur, og da håper jeg på skrive en oppgave om norrønt språk! Kanskje studerer du språk videre du også!! Lykke til videre til deg, så fint med kunnskapstørste ungdom! Lenke til kommentar
Painapple Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 vi hadde litt om norrønt på vg1 men det var mest samanlikning med norsk Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Jeg hadde en del norrønt i slutten av VK2. Endel grammatikk, uttale, historie, tekster osv. Jeg tror nok jeg hadde litt over gjennomsnittetom norrøn pga. en norsk lærer som var veldig interessert i det og kunne mye.. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Vi hadde faktisk ganske mye norrønt tredje året, føler jeg. Vi lærte mye om uttale, språkhistorie, og måtte til og med lese høyt på norrønt. Vi hadde en lærer som var veldig interessert i norsk språkhistorie, så det kan jo ha en del med saken å gjøre. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Etter at kunnskapsløftet og den nye læreplanen kom har norrønt omtrent falt bort fra læringen. Læreren min fortalte meg at det står minimalt om norrønt i læreplanen. Det må derfor tas utenfor læreplanmålene. Det går desverre derfor på lærerens egen interesse.. Lenke til kommentar
-Marte Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Vi har hvertfall hatt endel om norrønt språk, både i år (VG2) og i fjor. I fjor var det mest historie og sammenlikning med norsk og andre nordiske språk. I år har vi hatt endel gramatikk. Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Det eneste vi hadde av norrønt på VGS var litt høytlesning tredjeåret og det var det. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 (beklagar for trådnekromani, men eg må jo takke for svar) Ok takkar for svar. Håper me får masse om nordisk på vidaregåande skule - spesielt høgtlesing . For eg beherskar uttalen i Islandsk perfekt, og det ligg ikkje langt frå nordisk ville eg tru. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå