Gå til innhold

Kristendommen blir svakere og svakere, men blir Norge mer rasjonelt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så' hvorfor ødelegger ikke gud bare Djevelen?

Fordi Han ikke vil " kaste barnet ut med vaskevannet"

Javel?

Gud er avhengig av satan?

Uten satan, ingen som lar seg skremme til tro?

Så gud er ikke allmektig alikevell?

Religion er konspirasjon i regi av gud og satan for å få menneskene til å underkaste seg?

forfriskende teori :blush:

Lenke til kommentar
Romerikets gamle statsreligion hadde flere guder Jupiter, Mars, Venus, Neptun osv.

Jupiter, Mars, Venus, Neptun "osv." kalles Planeter... ikke Gud(er), men p l a n e t e r..

"Solar System:

According to the IAU's current definitions, there are eight planets in the Solar System. In increasing distance from the Sun, they are:

1. ☿ Mercury

2. ♀ Venus

3. ⊕ Earth

4. ♂ Mars

5. ♃ Jupiter

6. ♄ Saturn

7. ♅ Uranus

8. ♆ Neptune

The names for the planets in the Western world are derived from the naming practices of the Romans, which ultimately derive from those of the Greeks and the Babylonians. In ancient Greece, the two great luminaries the Sun and the Moon were called Helios and Selene; the farthest planet was called Phainon, the shiner; followed by Phaethon, "bright"; the red planet was known as Pyroeis, the "fiery"; the brightest was known as Phosphoros, the light bringer; and the fleeting final planet was called Stilbon, the gleamer. The Greeks also made each planet sacred to one of their pantheon of gods, the Olympians: Helios and Selene were the names of both planets and gods; Phainon was sacred to Kronos, the Titan who fathered the Olympians; Phaethon was sacred to Zeús, Kronos's son who deposed him as king; Pyroeis was given to Ares, son of Zeus and god of war; Phosphorus was ruled by Aphrodite, the goddess of love; and Hermes, messenger of the gods and god of learning and wit, ruled over Stilbon.[10]

The Greek practice of grafting of their gods' names onto the planets was almost certainly borrowed from the Babylonians. The Babylonians named Phosphorus after their goddess of love, Ishtar; Pyroeis after their god of war, Nergal, Stilbon after their god of wisdom Nabu, and Phaethon after their chief god, Marduk.[43] There are too many concordances between Greek and Babylonian naming conventions for them to have arisen separately.[10] The translation was not perfect. For instance, the Babylonian Nergal was a god of war, and thus the Greeks identified him with Ares. However, unlike Ares, Nergal was also god of pestilence and the underworld.[44]

Non-European cultures use other planetary naming systems. India uses a naming system based on the Navagraha, which incorporates the seven traditional planets (Surya for the Sun, Chandra for the Moon, and Budha, Shukra, Mangala, Bṛhaspati and Shani for the traditional planets Mercury, Venus, Mars, Jupiter and Saturn) and the ascending and descending lunar nodes Rahu and Ketu. China and the countries of eastern Asia influenced by it (such as Japan, Korea and Vietnam) use a naming system based on the five Chinese elements: water (Mercury), metal (Venus), fire (Mars), wood (Jupiter) and earth (Saturn).[47]"

Lenke til kommentar

Javel?

Religion er konspirasjon i regi av gud og satan for å få menneskene til å underkaste seg?

Norske ordspråk er du ikke så god på ?

Gud vil gjøre rent men Han vil ikke bli foruten Mennesket som Han elsker.

Lenke til kommentar
Romerikets gamle statsreligion hadde flere guder Jupiter, Mars, Venus, Neptun osv.

Jupiter, Mars, Venus, Neptun "osv." kalles Planeter... ikke Gud(er), men p l a n e t e r..

Planeten har fått sine navn etter romerikets guder. Akkurat som Juli måned har fått sitt navn etter Julius Caesar og August måned etter Keiser Augustus osv.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Du kan jo forøvrig se hva som foregår i Romerike på romerike.no

Romerriket, derimot, var en sivilisasjon som vokste ut fra bystaten Roma, grunnlagt på den italienske halvøy i det 8. århundre f.Kr. Gjennom dets tolv århundres levetid skiftet den romerske sivilisasjonen fra å være monarki, republikk, til å bli keiserrike. Det skulle komme til å dominere Vest-Europa og hele området rundt Middelhavet gjennom erobring og assimilasjon. Sivilisasjonen bukket under gjennom barbariske invasjoner i det 5. århundret, kjennetegnet som Romerrikets nedgang og begynnelsen på Middelalderen.

Den romerske sivilisasjonen er ofte gruppert i den klassiske antikken sammen med antikkens Hellas, en sivilisasjon som inspirerte mye av kulturen i antikkens Roma. Romerriket bidro sterkt i utviklingen av lov, krig, kunst, litteratur, arkitektur, og språk i den vestlige verden, og dets historie fortsetter den dag i dag å påvirke verden."

Lenke til kommentar

Javel?

Nei, jeg har ikke doktorgrad i Norsk ordspråk, men ikke legg skylden på meg for at du ikke forstod svaret.

Du sa:

"kaste barnet ut med vaskevannet", MAO: Gud vil gjøre rent men Han vil ikke bli foruten Mennesket som Han elsker.

Jeg svarte:

Til dette svarte du med å hoppe 2 steg tilbake og besvare spørsmålet med det jeg stilte spørsmål til.

Dette er ikke en produktiv måte å føre en diskusjon på og fører bare til en hjernedød diskusjon.

Lenke til kommentar
IHS, jeg har et spørsmål til deg.

Jeg har sett mange forferdelige ting i denne verdenen, unger som blir voldtatt og solgt som slaver, jenter som blir steinet og drept.

Sånn jeg har skjønt det er det Gud som bestemmer alt, og hans veier er uransaklige.

Det jeg lurer på er følgende: Hvordan kan du elske en Gud som står bake disse sadistiske handlingene?

For et dumt spørsmål, Bertelsen

Det er djevelen som gjør alt dette ikke Gud.

Hver gang jeg har vært i en begravelse, eller hørt prester prate om uheldige dødsfall sier de alltid at Guds veier er uransaklige.

Hvis det er Satan som gjør dette, er det da han som styrer gjerningsmennene?

Hvis jeg dreper familien din, da har ikke jeg gjort noe galt? Det er Satan som gjorde det.

Lenke til kommentar

Javel?

Nei, jeg har ikke doktorgrad i Norsk ordspråk, men ikke legg skylden på meg for at du ikke forstod svaret.

Du sa:

"kaste barnet ut med vaskevannet", MAO: Gud vil gjøre rent men Han vil ikke bli foruten Mennesket som Han elsker.

Jeg svarte:

Til dette svarte du med å hoppe 2 steg tilbake og besvare spørsmålet med det jeg stilte spørsmål til.

Dette er ikke en produktiv måte å føre en diskusjon på og fører bare til en hjernedød diskusjon.

Så du mener du blir manipulert ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jeg har sett mange forferdelige ting i denne verdenen, unger som blir voldtatt og solgt som slaver, jenter som blir steinet og drept.

Sånn jeg har skjønt det er det Gud som bestemmer alt, og hans veier er uransaklige.

Det jeg lurer på er følgende: Hvordan kan du elske en Gud som står bake disse sadistiske handlingene?

Hver gang jeg har vært i en begravelse, eller hørt prester prate om uheldige dødsfall sier de alltid at Guds veier er uransaklige.

Hvis jeg dreper familien din, da har ikke jeg gjort noe galt? Det er Satan som gjorde det.

Jo, du er da en djevel.

Prester som gir Gud skylda ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Javel?

Du sa:

Jeg svarte:

Så du mener du blir manipulert ?

Hæ?

Hvorfor skulle jeg tro det når jeg ikke tror på noen av de ovenfornevnte ikonene?

Lenke til kommentar

Jo, du er da en djevel.

Nei, jeg lever et normalt liv, uten å tro på science fiction.

Ta deg en tur ut IHS, så finner ut at du har sløst bort mange år på å tro på så latterlige ting.

Du gjemmer deg bak en bok.

Er ikke de som gjør det onde djevler og de som gjør det gode engler, Bertelsen ?

Er alt bare en stor suppe hvor man ikke kan skille ting fra hverandre ?

Lenke til kommentar

Men er ikke Gud ansvarlig for Satan da? Han er jo skaperen, og skal liksom vite alt?

Jeg vil nå si at det ikke er snakk om en stor suppe man ikke kan skille, og heller ikke at det er to stykker brød man kan legge på hvert sitt bord. Det er millioner av små kornfrø som tenker og handler på eget initiativ. Alle like unike, og alle like ulike.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Men er ikke Gud ansvarlig for Satan da? Han er jo skaperen, og skal liksom vite alt?

Nei alle djevler svare for seg selv.

Ja, fordi Gud ikke vil ta på seg ansvaret med det han har skapt?

Djevel er noe du selv blir ikke noe som Gud er ansvarlig for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...