Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt raidkort fungerer ikke

Anbefalte innlegg

Jeg satte inn et nytt raidkort i en PCI slott. Skal kjøre raid 1. Koblett til satakablene, men maskina vil ikke bote da. Er det noe man må endre på i bios for å få det til å fungere, eventuelt er det noe annet man må gjøre? På raidkortet er det en rød og grønn diode. Ingen av dem lyser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan vil ikke boote? Skjer det ingenting? Kommer det bilde på skjermen? Hva står? Bluescreen?

Prøv uten disker.

PCen vil ikke starte XP. Regner med at når jeg kobler satadiskene til raidkortet så får ikke HK kontakt med HDD med OS på. Jeg får bilde på skjermen. Bildene man alltid får før OSet starter opp.

Lenke til kommentar
Prøv å kom inn i BIOS, (trykk Delete mange ganger under oppstart, mest sannsnlig), og se om du ser disken OSet er på under Boot From Media (eller et lignende valg)

Det er det som er rart. Når HDDene er koblet til raidkortet, så vises ingen HDD i bios! HDD med OSet vises ikke, og heller ikke den uten OS.

Ellers er dette den siste meldingen jeg får:

Verifying DMI Pool Data

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Lenke til kommentar

For at det skal fungere med boot fra RAID så må kortet ha egen BIOS. I BIOS på pc-en må det aktveres at eksterne BIOSer kan brukes, og dette er som regel default. BIOS fra RAID-kort vil komme med en melding som for eksempel, Press Ctrl-A to enter.(Adaptec)

Lykke til!

jstrandel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...