Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar pc ALT for treg... Unaturlig treg.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en bærbar pc her, den er GANSKE treg. Og da snakker vi som om den var proppfull av virus. Den bruker minst 10 sec på å åpne firefox, den bruker 5-10 sekunder for å åpne Min Datamaskin osv. Men jeg har akuratt formatert (en mnd siden) og nesten ikke brukt den. Har alle drivere, og har slått av ALL visuell aktivitet i XP, kjørt flere renseprogram, defragmentert, og alt jeg kan. Det er NOE galt med vifta på pcen (jeg vet ikkeh va det er, men jeg måtte putte den i kjøleskapet når jeg formaterte, hvis ikke så slo den seg barea av.) men jeg vet ikke om det har noe og si. Her er specs:

Mobile AMD Sempron 3000+ MMX, 3Dnow, 1.8GHz

190mb RAM (ja jeg vet det er lite, men det skal da ikke være SÅ ille?

Sidevekslingsfil 276mb brukt, 187mb tilgjengelig.

SiS M760GX 64mb skjermkort.

Som dere ser, så er det ikke bra specs, men det kan ikke bli SÅ ille... Tilogmed skriving tar lang tid, trykker en bokstav, så tar det jo 1-2 sekunder for hver bokstav.

Vær så snill og ikke snakk om specsa, jeg vet at denne pcen er DÅRLIG.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for at den skal gå fortere? Jeg har en anelse om at det kanskje er den forbanna vifta, men jeg vet ikke.

Nå kaster jeg ballen til dere :)

Ha en fin kveld. Og god helg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt, jeg vet at den er gammel. Men den andre bærbaren min (som er mye bedre ofcourse) skal formateres, noe jeg ikke har gjort enda, så jeg tok med meg denne istedet. Hehe. Vel... Er det ingen andre ting man kan gjøre for å få den raskere?

EDIt: Jeg husker at min 128MB ram 1.6GHz funka SYKT RASKERE med XP så antar det er noe annet :D

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar

Putta du PCen fysisk inn i kjøleskapet eller var det ett metafor? Er vel ikke det smarteste, er mye fuktighet inni ett kjøleskap og det leder elektrisit veldig godt. Ikke umulig at noe har blitt "zappet" inni PCen din.

Men egentlig tror jeg ikke pcen din går unormalt treigt, jeg tror den bare går normalt treigt pga lite RAM. Firefox er ett program som vel tar over 50-100mb RAM når det brukes, det blir jo nesten halvparten av kapasiteten din, i tillegg til alt annet som kjører.

Men det betyr ikke at du ikke kan prøve andre ting. Vil anbefale og forsiktig skru opp PCen, blåse vekk støv (IKKE bruk støvsugeren eller andre elektriske innretninger) og blås skikkelig godt av viftene. Så tester du igjen ;)

Ram er ikke dyrt i disse dager, så kanskje kjøpe en 512mb brikke eller 1gb?

Lenke til kommentar

Heisann. Jeg har endelig kommet meg hjem til gode gamle "monsterpcen" min xD

Vel, ja, jeg putta den i kjøleskapet fordi den ble "overopphetet" av å formatere, jeg satt i 5 timer å prøvde å formatere den før jeg kom på idèen. Jeg var fullt klar over risikoene, men den tålte det, så da er det jo ikke noe problem. Jeg gidder ikke å oppgradere den pcen, jeg brukre den ikke noe særlig uansett :) ellers takk!

Lenke til kommentar
XP er da vitterlig lagd for 256mb ram minimum så vidt jeg kan huske... Men det behøver ikke være RAM. Kan være disken og.

Tror det er på tide med ny PC, det der virka gammelt :p

Ikke mye å oppgradere på.

Minimumskravene til maskinvare for Windows XP Professional omfatter følgende:

Pentium 233-megahertz (MHz) prosessor eller raskere (300 MHz anbefales).

Minst 64 megabyte (MB) RAM (128 MB anbefales).

Minst 1,5 gigabyte (GB) ledig plass på harddisken.

CD-ROM-stasjon eller DVD-ROM-stasjon.

Tastatur og Microsoft Mouse eller annen kompatibel pekeenhet.

Skjermkort og skjerm med Super VGA (800 x 600) eller høyere oppløsning.

Lydkort.

Høyttalere eller hodetelefoner.

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg egentlig om hva MS sier er minimums krav?

Er det noen som setter FOR LAVE krav til at kunden skal få en tilfredstillende opplevelse er det nettopp MS for da kan de selge mye mer til kunder som aldri skulle hatt det aktuelle OS'et.

Det som er inntressant er hvor mye minne den bruker når den er startet opp og ikke kjører noen programmer. Jeg installerte en strippet versjon av XP og den brukte rundt 256MB minne uten noen programmer startet. Om det er det samme eller mere på din maskin kjører du konstant vekslefil og ja de tidene du sier her høres sannsynelige ut. Om du også bruker nyeste versjon av f.eks Firefox tar sikkert denne lenger tid å starte enn en eldre versjon.

Uansett du trenger mere ram, men du har jo egentlig allerede funnet ut av problemet selv ettersom du måtte ha den stående i kjøleskapet mens du formaterte. Høres ut som du selv sier at det er noe galt med viften.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...