Gå til innhold

En verdig erstatning:Samsung 191T ?


Kenny000

Anbefalte innlegg

Jeg skal kanskje flytte inn i et trangere leilighet. Vurderer å måtte selge min kjære Viewsonic p95f 19"CRT, og erstatte den med en LCD skjerm. Har søkt litt på nettet i dag og foreløpig er øynene mine landet på en Samsung 191T?

 

Fant også noen tester:

Anandtech

"If price is no object, the 191T is the best 19" LCD on the market."

 

DinSide

"Prisen er heller ikke avskrekkende, og den egner seg suverent til flerskjermsløsninger på grunn av den ekstremt smale rammen.

 

Vi vil trygt anbefale denne skjermen."

 

 

I prisguiden til hardware.no står det at skjermen er billigst på Itbutikken.no

Det jeg oppdaget når jeg søkte var at ItButikken selger to versjoner av skjermen:

Samsung SyncMaster 191 T - Flatskjerm - TFT - 19" - 1280 x 1024 / 85 Hz - 0.29 mm

Samsung SyncMaster 191 T - Flatskjerm - TFT - 19" - 1280 x 1024 - 0.29 mm

 

Er den dyreste en oppdatert versjon med 85 Hz? Er dette den eneste forskjellen?

 

Jeg bruker maksinen min endel til spilling og har derfort vært negativ til LCD-skjermer i utgangspunket. Er det noen reelle problemer med slike skjermer lenger? Tenker ikke bare på ghost i bildet, men også på om det ikke er mulig å spille i fullskjerm. (sort ramme rundt bildet) Har nemlig sett dette på endel bærbare maskiner.

 

Takker og bukker til alle de som gidder å hjelpe meg! :woot:

 

Og så til dem som i det hele tatt gidder å lese gjenneom dette lange innlegget. :D:lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde Samsung 181T i sin tid, den var egentlig OK til spill, men en lcd skjerm vil alltid ghoste så lenge de har såpass dårlig responstid.

 

Men som en 2d skjerm (windows desktop etc) så er den helt sinnsykt bra, spesielt hvis du bruker den i kombinasjon med DVI.

 

Jeg brukte den til BF1942 også, det gikk egentlig helt greit. Men jeg bytta til slutt over til en CRT når jeg spiller, ble litt mer seriøst i BF, da kunne jeg ikke ha ghosting etc :)

 

Kan jo nevne at skjermen er meget pen å se på også, den er ikke akkurat "stygg" for å si det sånn :)

 

Skulle jeg kjøpt lcd, hadde det blitt mellom Eizo og Samsung.

Lenke til kommentar
Skjermen er VELDIG god, også på spill...

 

Har testet den her i butikken, og det er ingen ghost..

Den er helt klart å anbefalle!

 

Best: Hvor i huleste ahr du fått det for deg at man ikke skal kjøre LCD-skjermer i mer en 60hz?

 

Hvilken butikk er det snakk om? Jeg bor i Bergen og det hadde vært greit å slippet å cruise rundt hele kommunen for å finne noen som har skjermen. :wink:

 

Hvordan er kvalitetsstempelet til Acer vs Samsung?

Denne fristet nemlig litt:

Acer AL732 - 17"

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha deg LCD bør du absolutt vurdere 191T selvfølgelig sort eller sølv

 

Er selv meget godt fornøyd med sjermen og bruker mesteparten av tiden til spilling.

 

Ghosting ok litt (vanesak), men sett i forhold til farger, skarpe bilder og selvfølgelig pris sammenlignet med tilsvarende ytelse på andre 19" lcd.

Lenke til kommentar

 

Hvilken butikk er det snakk om? Jeg bor i Bergen og det hadde vært greit å slippet å cruise rundt hele kommunen for å finne noen som har skjermen.  :wink:  

 

Hvordan er kvalitetsstempelet til Acer vs Samsung?

Denne fristet nemlig litt:

Acer AL732 - 17"

 

Den Acerskjermen der har jeg selv... Med DVI, blir bildene krystallklare!

 

Butikken jeg snakker om ligger i Oslo 8)

Lenke til kommentar
Best: Hvor i huleste ahr du fått det for deg at man ikke skal kjøre LCD-skjermer i mer en 60hz?

Vel, hvis man tar responstiden til denne skjermen som er 25ms. Da vil alt over 40Hz fra skjermkortet være overflødig. Skjermen har ikke sjangs til å henge med likevel. Regnestykket:

1s = 1000ms. 1000/25 = 40Hz.

 

Så selv om du kjører på 80Hz, vil ikke skjermen teoretisk kjøre høyere enn 40Hz.

Lenke til kommentar

Ta deg en tur til en data-forhandler så prøver du et spill som ut2003 på en crt og deretter en lcd. Du vil bli skuffa. Ghosting er en nedtur!

Det er grunnen til at jeg fortsatt har en 19" crt og ikke lcd.

Men tilbake til temaet, har også sett på den samsungen. God skjerm, men litt lav responstid. Men det er vel kanskje noe en venner seg til? :wink:

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha deg en Gaming skjerm bør du ta deg en titt på Formac Image Gallery 2010. Den koster 13627 kr på www.officeshop.no

 

Det er den beste LCD skjermen man får tak i. Bare en ting jeg lurer på, lager Fujitsu/Siemens skjermer med den samme teknologien selv? Det er jo ærlig talt fujitsu som har laget teknologien som brukes i skjermen...

Lenke til kommentar

For de som lurer på grunnen bak ghosting osv så søk i avdelingen skjermkort/skjermer.. finnes mange mange poster som har dette som delemne.

 

Jeg har 191T og er veldig godt fornøyd. Lysstyrken er voldsom så nå har jeg den på 40% for ellers får jeg bare hodepine da resten av rommet mitt er for mørkt.

 

i kontorlandskap så merker du nok ikke noe til dette.

 

Til spilling funker den greit nok, men ultra seriøse gamere bør nok fortsatt holde seg til crt. Selv om hitachi har noen raske LCD skjermer på markedet så er fargene på disse langt fra overbevisende vist nok i følge tester på tomshardware.com og kommentarer her på forumet.

Lenke til kommentar

Jeg bruker maksinen min endel til spilling og har derfort vært negativ til LCD-skjermer i utgangspunket. Er det noen reelle problemer med slike skjermer lenger? Tenker ikke bare på ghost i bildet, men også på om det ikke er mulig å spille i fullskjerm. (sort ramme rundt bildet) Har nemlig sett dette på endel bærbare maskiner.

innlegget. :D:lol:

 

Jeg legger aldri merke til ghosting på min eizo L565, men så spille jeg ikke så mye heller. Merket derimot forskjell i bildekvalitet (skarphet) på om man bruker dvi eller vanlig kabel.

 

Sorte rammer var i gamledager - nå så vil skjermene interpolere bildet til å bli full screen. Dette ser ikke alltid så bra ut så du bør kjøre desktop/spill i skjermens vanlige oppløsning. En annen ting å tenke på er at skjermer som er laget for 1280*1024 har forholdet 5/4 mellom bredde og høyde. Det vanligste forholdet er 4/3 og bildet vil kanskje se litt unaturlig ut i andre oppløsninger.

 

Men synes fordelene med lcd (bildekvalitet, dvi, liten, stille osv) oppveier alle ulemper (inkludert høy pris).

Lenke til kommentar

Det var mange delte meninger om denne skjermen angående ghosting. Jeg sitter nå med ikke så veldig mye tilbake.... men jeg har fått litt innsikt! :D

 

Jeg er ukjent i LCD markedet og trenger derfor så mange erfaringer som mulig. Angående ghorsting, så begynner jeg som nevnt å falle litt på Acer sin AL732 - 17" da denne har en responstid på bare 16 ms! noe som virker ganske tiltalende. Lurte på om det er noen med erfaringer om denne skjermen? Har fått et svar, men øsnker litt bredere innsikt.

 

 

Takker for alle svar til nå iallefall! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...